Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avbrutt hurtiglading

Startet av MrOtto, lørdag 26. januar 2019, klokken 17:35

« forrige - neste »

MrOtto

De siste seks ukene har jeg hurtigladet tre-fire ganger og to ganger har ladingen blitt avbrutt. Første lading etter fem minutter på 20% og den andre gangen på 55% etter 25 minutter. På laderen står det noe slikt som "Ladefeil, bilen oppdaget et problem" Begge ganger på ABB Terra 53 CJT lader, har vel bare ladet på denne typen lader i det siste. Starten på ladingen på nytt, og da lader den uten problemer. Sendte en forespørsel til Fortum med ladetidspunkt og lader-ID for å høre om de har utfyllende informasjon som jeg kan videreformidle til Nissan. Dette skjedde aldri i sommer-høst. Begge gangene har det vært ca. -8, men sist holdt batterier 14 grader ved ladestart. Første gang 1-2 grader. Relatert til ute-temperaturen?

flashback

Kan ikke annet enn å bekrefte det du har opplevd. Har hatt samme problem med en ABB-lader fra Grønn Kontakt. Usikker på hvilken modell det var.

Dette er den eneste gangen jeg har hurtigladet. Ble avbrutt to ganger i løpet av halvtimen jeg ladet. Veldig irriterende. Frister ikke med gjentakelse. Flaks at jeg satt i bilen og ventet. Temperaturen var rundt 0 grader.

Kan det ha noe med at jeg satt på "tenningen" (to ganger på power-knappen) mens den ladet for å sjekke hvor mye effekt jeg fikk? Problemet oppstod ikke på tredje forsøket da jeg lot være å sjekke, men det kan jo bare ha vært tilfeldig.

Joltus

Opplevde det samme på en veefil lader.

To ganger avbrutt etter noen minutter. Da giddet eg ikke mer. To dager etter prøvde eg samme lader, null problem....

Så ikke greit å bli klok på det.

MrOtto

#3
Dette er kanskje noe Nissan må fikse. Det stod "bilen oppdaget et problem". Startet hurtiglading nå med i -7 på batteriet etter 10km med regen ned fra fjellet. Selv når tempen er oppe i 3 grader
så synker ladehastigheten jevnt fra start til svake 17 kW. Uten varmeapparat i gang. Skrur jeg på varmeapparatet synker ladehastigheten tilsvarende 2 kW brukt av varmeren. Laderen har 50 kW kapasitet, da burde man ha noe til varmeren uten ladestrømmen synker. Det er så hjemmelaget.

leafnor

Sitat fra: MrOtto på søndag 27. januar 2019, klokken 19:16
Dette er kanskje noe Nissan må fikse. Det stod "bilen oppdaget et problem". Startet hurtiglading nå med i -7 på batteriet etter 10km med regen ned fra fjellet. Selv når tempen er oppe i 3 grader
så synker ladehastigheten jevnt fra start til svake 17 kW. Uten varmeapparat i gang. Skrur jeg på varmeapparatet synker ladehastigheten tilsvarende 2 kW brukt av varmeren. Laderen har 50 kW kapasitet, da burde man ha noe til varmeren uten ladestrømmen synker. Det er så hjemmelaget.
Virker som utviklingen går motsatt veg litt for Nissan, for på Gen1 er det så under hurtiglading. Om lader har mer å gi, så tar bilen i mot mer fra lader når varmen går på.
Det er kun når lader går på maks (Ca 120A) og ikke har mer å gi så blir det naturlig vis mindre til batteriet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

MrOtto

Dashbord viser samme effekt, men i Leaf spy synker Batt-effekt like mye som varmeapparatet bruker når det skrus på. Selv når temperaturen økte til 1 grad under lading holdt Batt-effekt seg på 17-18 kW uten varmeapparat. Elendig. Ved lading senere da batteri holdt 11 grader ladet den umiddelbart 42 kW og holdt den effekten. Sammetype lader samme ute-temperatur. Jeg har bil fra mars med versjon A batteri -fw. Får håpe det ikke bare er med varmt batteri de har gjort endringer. Ingen avbrytelser nå, men hyppigheten sist var urovekkende.

MrOtto

Svar fra Fortum omsider:

"Vi er klar over dette problemet. Leaf 2018, og også eldre modeller som har fått oppgradert programvare, spør om høyere spenning enn bil og lader tåler, og ladingen avsluttes på grunn av det.

Nissan og ABB er på saken, og forhåpentligvis blir det løst med en oppdatering av enten bil eller lader."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA