Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny SMS 11.02

Startet av kristtorp, mandag 11. februar 2019, klokken 17:49

« forrige - neste »

lirekassa

Sitat fra: DCool på onsdag 13. februar 2019, klokken 19:57
Ja, så det som mindre enn 50% sannsynlig da jeg valgte og avvente. Men siden de første bilene trolig ikke kom før februar, og dette skulle være avklart i mars, så tenkte jeg at bil 3-4 mnd senere med h feste (og før om det ikke blir h feste, da jeg forventet å få blant de første ikke tildelte bilene da, som kanskje allerede er på båt når avgjørelse er offentliggjort). Så for min del tenkte jeg at bil 2-4 mnd senere (om det blir avklart i mars som lovet) er verd risikoen, uavhengig hva konklusjonen blir.

Spørsmålet er om alle bilene de produserer fra en gitt dato vil komme med dette tilvalget.

Husk at på de første båtene så har de ikke klart å holde seg til rekkefølgen på listene, og det har kommet helt andre farger i tillegg til de fire vi først ble forespeilet.

Cral

Sitat fra: DCool på onsdag 13. februar 2019, klokken 10:53
Men om den kan trekke en henger på 750 kg+, så burde det økt pris både på kort og lang sikt.

Jeg er ganske sikker på at når den kommer med hengerfeste, så blir det under 750 kg.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

geear

Sitat fra: lars667 på onsdag 13. februar 2019, klokken 09:34
Sitat fra: zbk på onsdag 13. februar 2019, klokken 09:13
Ikke uvanlig at man har en årsavgift på ~1000kr for online-tjenester. Gjelder i alle fall for Zoe, Ampera-e og Tesla. Typisk får man et år med på kjøpet.

Og 8-900 på e-Golf. Er vanlig med 3 år på kjøpet tror jeg, var i alle fall det på min.
940,-/år eller 1600,-/2 år. Og det er KUN for å ha mulighet til å kontakte bilen per treg og elendig app.

Siden Tesla nevnes i samme åndedrag her oppe: Tesla sin premiumtilkobling er en annen pakke, og ser ut for å komme på ca. en tusenlapp i året. Den inkluderer fri tilgang til Spotify og andre streamingtjenester rett til bilen, som tusenvis av nettradioer via TuneIn, liveoppdatering fra Google maps (trafikk), OTA-oppdateringer mm.., via 4G.

Kårepåsporet

Sitat fra: trykkertor på onsdag 13. februar 2019, klokken 14:42
Jeg føler meg bare mer og mer sikker på at de ikke blir hengerfeste, og at de drar dette ut lengst mulig før de vil stadfeste det.
Utrolig hvor lenge de har "vintertestet" dette hengerfestet nå. Tenk om de hadde vintertestet ladeluken like grundig.

Bilen er jobben Niro som allerede leveres med hengerfeste i hybridversjon, hvor vanskelig kan det være?
Åpenbart viktigere å teste vinterrekkevidde med henger enn ladeluke.
Ladeluke bruker en oftere på vinteren (høyere forbruk), hengerfeste bruker de færreste på vinteren.
Men det er jo Kia....
Jeg står på listen blant de første, kjøper sannsynligvis hvis hengerfeste kommer, uten? Da blir det sannsynligvis å beholde Ioniq og kjøpe ny fossil som vinterbil med takboks og hengerfeste.

Trond.m

Teknisk er det nok ikke noe problem å montere hengerfeste. Det monteres vel i Norge også for Niro Hybrid, så det er vel en enkel sak å sjekke om det er klargjort for feste ?
Jeg antar at den største utfordringen med hengerfeste er å unngå at batteriet blir for varmt. De må jo ta høyde for at noen kjører i bratt stigning med henger en dag hvor det er 30 varmegrader.

lirekassa

Sitat fra: TM på fredag 15. februar 2019, klokken 10:42
Teknisk er det nok ikke noe problem å montere hengerfeste. Det monteres vel i Norge også for Niro Hybrid, så det er vel en enkel sak å sjekke om det er klargjort for feste ?
Jeg antar at den største utfordringen med hengerfeste er å unngå at batteriet blir for varmt. De må jo ta høyde for at noen kjører i bratt stigning med henger en dag hvor det er 30 varmegrader.

Dette, og frykter de da kanskje høyere antall garantisaker på disse bilene? Det er ikke sikkert det er verdt det for produsent hvis de uansett selger godt. Får jo gode kritikker rundt omkring, og de produserer jo ikke akkurat i hopetall. I tillegg har ikke alle like stor hang-up på Gabrielsen som vi nordmenn har. 8)

Kårepåsporet

Sitat fra: TM på fredag 15. februar 2019, klokken 10:42
Teknisk er det nok ikke noe problem å montere hengerfeste. Det monteres vel i Norge også for Niro Hybrid, så det er vel en enkel sak å sjekke om det er klargjort for feste ?
Jeg antar at den største utfordringen med hengerfeste er å unngå at batteriet blir for varmt. De må jo ta høyde for at noen kjører i bratt stigning med henger en dag hvor det er 30 varmegrader.

Nå er det vel ikke 30 varmegrader som er det de tester og grunnen til at hengerfeste er utsatt i det uendelige?
Er vel heller snakk om 30 kuldegrader når en snakker om vintertester?
Og hvor mange av dere har kjørt langt med henger under 2-3 plussgrader?

Cral

Jeg kjører (kjørte) mye med henger hele året. Ikke så veldig langt da. Lengste var vel Oslo - Langesund t\r For det meste fra Sørkedalen til en båtslipp hvor jeg kunne få ut båten og fisket litt.

(Uaktuelt med eNiro, med mindre den trekker 2t, og det er ca 1250 kg mer enn jeg tørr håpe på)
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA