Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

Lars_F

#510
Ny APP-release med Ladekurver (v2.1.0)
Vi har nå releaset versjon 2.1.0 av BILKRAFT-appen for iPhone og Android. Den nye versjonene er tilgjengelig fra Appstore og Google Play nå, og de med automatisk oppdatering har nok allerede fått den installert. 

Siste versjon fikser problemet med registrering av RFID-brikker ("legg-til"-knappen ble borte i appen hvis man allerede hadde 1+ ladebrikke) og litt kosmetiske og tekniske småting. Hovedsaken i denne releasen er at appen nå viser live ladekurver under lading (og på ladehistorikk i ettertid). Vi viser også pris hittil i ladingen.

Dette er de samme dataene som vi bruker til å vise batterinivå, energi og effekt. Hurtigladere sender info til oss hvert 60. sekund, mens AC-ladere normalt bare sender hvert 180. sekund. Kurven (og data) vil da oppdateres omtrent på disse intervaller.

Merk også at det er bruttoeffekt utfra lader som angis, ikke nettoeffekt inn på bilbatteriet. Det er helt normalt å ha en ladekurve som går fort opp og så faller sakte men sikkert ned mot 70-90% SOC. Dette varierer fra bil til bil og ikke minst med SOC og temperaturen på batteriet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.   Du kan ikke vise dette vedlegget.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Otkristo

Dette ser veldig bra ut !
Kjenner du til hva som skal til for å «Bilkraft» api  integrert med Tesla sitt kart ? Jobbes det med denne type integrasjoner?

Lars_F

Sitat fra: Otkristo på tirsdag 01. juni 2021, klokken 16:10
Kjenner du til hva som skal til for å «Bilkraft» api  integrert med Tesla sitt kart ? Jobbes det med denne type integrasjoner?

Nei vi har ikke noe slikt på planen pr. dags dato.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Hansi

Det ser utrolig bra ut, godt jobba :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

knute

Sitat fra: SveinJ på onsdag 12. mai 2021, klokken 20:06
Når jeg kjørte der kl 1500 i dag, var det fortsatt rød/hvite sperrebånd på laderne

Lokasjonen er ihvertfall tilgjengelig nå.
Plassen har en ABB-lader jeg ikke har sett før med 2x90kW, "Terra 184HC CC"
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Lars_F

Nye BKK ladestasjoner er nå satt i drift i Sykkylven , Sistranda i Frøya kommune og Leirvik i Sogn.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Hansi

#516
Lars_F, kan du si noe om BKKs refleksjoner rundt at Stortinget vil at man skal kunne betale med kort direkte på hurtigladere og Elbilforeningens ønske om å gå over til kWh-prising?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/gW5WR1/stortinget-vil-at-du-skal-kunne-betale-med-kort-direkte-paa-hurtiglader
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

elbilist i Bergen

Stortinget ba ikke om bankkort-betaling.  Formuleringen var slik: 
Komiteen viser til meldingen og sine merknader, og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen om å utarbeide en nasjonal ladestrategi i løpet av 2022 for å sikre koordinering mellom offentlige myndigheter og sikre nok ladeinfrastruktur. Ladestrategien må være forbrukervennlig.

Magnus Hansen

Dette føler jeg fortjener diskusjon i en egen tråd. Er jo ikke spesielt for BKK i forhold til andre aktører

Lars_F

Sitat fra: Hansi på torsdag 17. juni 2021, klokken 01:44
Lars_F, kan du si noe om BKKs refleksjoner rundt at Stortinget vil at man skal kunne betale med kort direkte på hurtigladere og Elbilforeningens ønske om å gå over til kWh-prising?

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/gW5WR1/stortinget-vil-at-du-skal-kunne-betale-med-kort-direkte-paa-hurtiglader

Nå ble ikke kortbetaling tatt med i vedtaket, så det som Tek.no skriver stemmer ikke helt. Vi forholder oss til de reglene og kravene som eventuelt måtte komme, men generelt så har vi ikke et ønske om å rygge inn i framtiden. Kortterminal på laderne er ikke en framtidsrettet løsning slik vi ser det, og utviklingen går heller ikke i den retningen med Mobile Pay og app betaling som moderne og framtidsrettede løsninger.
Så kan jo Autocharge også komme om ikke så lenge, og da er det litt bortkastet å ha investert mange millioner kroner i noe som ikke blir brukt (og som vil gjøre lading dyrere for kundene).

kWh prising vet jeg ikke om jeg skal si så mye om, annet enn at ingen vil vel at folk skal blokkere lynladestasjoner i timesvis eller over natten for å lade? Det kan fort bli resultatet av Elbilforeningen sitt forslag. Dagens prismodell forhindrer dette og unngår at folk blokkerer ladere. 

Noe helt annet: Vi har i dag satt i drift vår første ladestasjon med lynladere i Trondheim . Solsiden senter har fått 2 nye 180 kW lynladere som kan lade 4 biler samtidig. Ladestasjonen er plassert i parkeringshuset med innkjøring fra Trenerys gate. Her er det 8 normalladere fra før, så til sammen kan nå 12 biler få påfyll av strøm på Solsiden.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Otkristo

BKK Ørsta. Dette ser veldig bra ut. Flere av disse Lars 👍🏻

knute

Ny ladestasjon under bygging i Sandefjord.
Rema 1000 Østerøyveien får 3x 200kW-ladere og en 22kW AC-lader.

Original plassering var egentlig inntil butikkveggen, men måtte flyttes på grunn av vann- og avløpsrør som kom for nærme.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

geear

Litt bort fra inngangene på butikkene er uansett å foretrekke, ladestasjoner bør legges bort fra foretrukken p-plass for de fleste som skal nære døra på butikkene. Det skaper bare konflikter. I tillegg mer fleksibelt om man har henger og resten av ladestasjonen ikke er okkupert. ;)

Amatøren

#523
Sitat fra: Lars_F på torsdag 17. juni 2021, klokken 15:55
Nå ble ikke kortbetaling tatt med i vedtaket, så det som Tek.no skriver stemmer ikke helt. Vi forholder oss til de reglene og kravene som eventuelt måtte komme, men generelt så har vi ikke et ønske om å rygge inn i framtiden. Kortterminal på laderne er ikke en framtidsrettet løsning slik vi ser det, og utviklingen går heller ikke i den retningen med Mobile Pay og app betaling som moderne og framtidsrettede løsninger.

Nå ser ikke jeg behovet for dyre(?) kortterminaler ved ladestasjoner.

Det som det skulle vært, var en felles database/registreringsløsning for bil og betalingskort samt brikke for de som ønsker/trenger det.

Deretter så oppdaterer ladeoperatørene sine systemer fra denne databasen. Så slipper man å registrere seg hos alle de forskjellige ladeoperatørene både nåværende og fremtidige.

For de som kan og da ønsker Autocharge ved innplugging av ladekabel trenger ikke å registrere ladebrikker, men de biler som ikke kan benytte seg av Autocharge eller det er nødvendig å skille mellom flere brukere så registreres brikker mot bilen/bilene man disponerer/bruker (for eksempel firmabil er i bilpool eller bildelingsløsninger).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Otkristo

Fra FB. Lars, kan du kommentere :)
Gode nyheter for de som planlegger tur til eller i nord i sommer.

BKK sine lynladere i Vesterålen/Lofoten er ikke så langt unna 😎

Rema 1000 Leknes klar rundt 1 juli.
Rema 1000 Andenes rundt 5 juli.
Gullesfjord Camping estimeres til 10 juli.

Sortland, Svolvær og Risøyham er fortsatt uten dato.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA