Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

RJK

Ser ut som det holder å gå inn på play, søke opp bkk-appen og litt ned på siden velger "Bli med i betaprogrammet...". Min står nå på "Betaregistrering pågår. Den tar noen minutter."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars_F

Jobber med hurtiglading i Eviny

RJK

Sitat fra: Lars_F på fredag 05. februar 2021, klokken 10:15
Da er vi på vei nordover :) Dette er bare noen av de stedene vi kommer til å etablere oss i tiden som kommer.

https://www.nrk.no/nordland/ladestasjoner-for-elbil_-enova-vil-gjore-det-enklere-a-lade-elbil-pa-kystriksveien-pa-helgeland-1.15359547

Hærlig! Da har jeg alternativ rute enten nordover eller sørover fra Finnmarksturen. Men blir det BKK-stasjoner alle sammen, men deler deler kostnad og jobb med Helgeland Kraft Vannkraft?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars_F

Sitat fra: RJK på fredag 05. februar 2021, klokken 10:25
Hærlig! Da har jeg alternativ rute enten nordover eller sørover fra Finnmarksturen. Men blir det BKK-stasjoner alle sammen, men deler deler kostnad og jobb med Helgeland Kraft Vannkraft?

Nei vi samarbeider ikke med dem. Hvem som blir operatør er litt usikker, men det går rykter om Kople på pakke 1.
Jobber med hurtiglading i Eviny

RJK

Sitat fra: Lars_F på fredag 05. februar 2021, klokken 10:30
Sitat fra: RJK på fredag 05. februar 2021, klokken 10:25
Hærlig! Da har jeg alternativ rute enten nordover eller sørover fra Finnmarksturen. Men blir det BKK-stasjoner alle sammen, men deler deler kostnad og jobb med Helgeland Kraft Vannkraft?

Nei vi samarbeider ikke med dem. Hvem som blir operatør er litt usikker, men det går rykter om Kople på pakke 1.


OK. det burde være greit om det er dem. Ikke de værste prismessig.


Kan du røpe noe mere om utrustning på disse ladestasjonene? Som om hva som er minste utrustning dere går for?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars_F

Sitat fra: RJK på fredag 05. februar 2021, klokken 10:33
Kan du røpe noe mere om utrustning på disse ladestasjonene? Som om hva som er minste utrustning dere går for?

Det blir hurtigladere og lynladere alle steder. Antallet varierer litt etter hva som er tilgjengelig av effekt.
Jobber med hurtiglading i Eviny

RJK

Takker for svar. Ja, dette blir bra. Hullene tettes bedre nå, med dere. Håper dere planleggerå bevege dere litt lengre nord, for det er endel huller i Troms og.

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Kø på Tonstad i dag, begge CCS i bruk, og ingen på chademo såklart. Samme problemet er det ofte på Sinnes. Begge steder har to stk 50kW type 2/ccs/chademo, og en singel 50kW chademo, som jeg omtrent aldri har sett i bruk.. hadde vært kanon om det kunne blitt oppgradert med enten å få CCS også på den single, eller aller helst ekstra lynlader(e), for det tar jammen tid når bilene vi snakker om er Polestar, i-Pace, Model X og Model 3. Begge sistnevnte med henger. Eventuelt fått opp noe på Kvinlog eller Eiken også, det er ti mil til neste mulighet, på Evje.

siddis86

Sitat fra: geear på fredag 05. februar 2021, klokken 17:42
Kø på Tonstad i dag, begge CCS i bruk, og ingen på chademo såklart. Samme problemet er det ofte på Sinnes. Begge steder har to stk 50kW type 2/ccs/chademo, og en singel 50kW chademo, som jeg omtrent aldri har sett i bruk.. hadde vært kanon om det kunne blitt oppgradert med enten å få CCS også på den single, eller aller helst ekstra lynlader(e), for det tar jammen tid når bilene vi snakker om er Polestar, i-Pace, Model X og Model 3. Begge sistnevnte med henger. Eventuelt fått opp noe på Kvinlog eller Eiken også, det er ti mil til neste mulighet, på Evje.

Ladeopplegget i Sirdal er faktisk skandaløst. Store parkeringsplasser i tilknytning til kraftkrevende virksomheter som skitrekk. Det vil si at strøm i denne kraftkommunen ligger tilgjengelig. Mitt inntrykk er at de fleste hytter i området må parkere på felles parkeringsplasser og ikke kjører til veggen, selv om dette nok er i endring i nye utbygginger.
Stor trafikk om vinteren og gjennomgangstrafikk om sommeren.
Likevel presterer man å sette tre ladere inni en fjellvegg hvorav to er trege og en er ubrukelig for de fleste. Mange kjører store el-biler på fjellet, noe som gjør at denne ladingen tar en evighet. At ingen andre operatører har sett dette markedet når Lyse/BKK setter opp sine ladere på en så amatørmessig måte er helt merkelig.
I går kjørte jeg forbi Sinnes bare for å se at alle bilene som både ladet og ventet kunne ladet på det dobbelte av hva laderen der faktisk gir. Og når det er kø klokken 15.30, vil jeg helst ikke tenke på hvilket kaos som møtte dem som kom klokken 18.

siddis86

Ser nå at den enslige Chademoen er byttet ut med lynlader. Likevel er opplegget i samme gate. 2 ekstra CCS inne den fjellveggen er jo faktisk meningsløst. Lastekapasiteten er steget betraktelig, men det nytter jo ikke i det hele tatt når det ikke er plass. Med 22kw laderne kan vel nå 6/7 biler lade i teorien hvorav 4/5 på hurtiglading. (Usikker på om det går an å lade 2x CCS pluss Chademo på lynlader). Men det er bare plass til tre biler. Flott opplegg om dette stemmer.

geear

Flott å høre at iallfall den ene på Sinnes er byttet ut! Flott at det nå faktisk er mulig å få noe mer enn 50kW, som rett og slett føles som sirup med stor bil og henger.

Type 2 kan brukes samtidig med CCS eller chademo, på de to 50kW, men det hjelper ikke i det hele tatt på Sinnes, for det er ikke plass til å parkere, så jeg har sett flere biler blokkere CCS-laderne fordi de står på type 2, muligens over natta?? Iallfall forlatte biler.

På Tonstad KAN det gå an å koble på type 2 på den ene laderen samtidig som CCS, forutsatt at naboparkeringen ikke er i bruk, for heller ikke der er det lagt opp til mer enn tre plasser.

Elbileier fra Sandnes

Ut fra ladeappen Bilkraft ser det ut som det endelig skjer en utviding på Sinnes med to lynladere ekstra.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på mandag 08. februar 2021, klokken 14:32
Ut fra ladeappen Bilkraft ser det ut som det endelig skjer en utviding på Sinnes med to lynladere ekstra.

Eller - det er vel fortsatt bare tre fysiske ladere. Er det mulig å bruke begge CCS-uttakene på lader nr 2 samtidig? Blir det da 100 kW på hver (forutsagt at begge bilene har tilstrekkelig ladekapasitet)?
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

turfsurf

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på mandag 08. februar 2021, klokken 15:33

Eller - det er vel fortsatt bare tre fysiske ladere. Er det mulig å bruke begge CCS-uttakene på lader nr 2 samtidig? Blir det da 100 kW på hver (forutsagt at begge bilene har tilstrekkelig ladekapasitet)?
Ja, ellers hadde det ikke vært mye poeng i to CCS kabler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ThomasEL

Sitat fra: turfsurf på mandag 08. februar 2021, klokken 16:03
Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på mandag 08. februar 2021, klokken 15:33

Eller - det er vel fortsatt bare tre fysiske ladere. Er det mulig å bruke begge CCS-uttakene på lader nr 2 samtidig? Blir det da 100 kW på hver (forutsagt at begge bilene har tilstrekkelig ladekapasitet)?
Ja, ellers hadde det ikke vært mye poeng i to CCS kabler.

Men er det egentlig plass til to biler der..?🤭 Det er vel et større spørsmål🙈
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA