Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Lars_F

Sitat fra: RJK på fredag 04. september 2020, klokken 15:10
Må hive på litt skryt til deg, jeg synes du gjør en god jobb for BKK, også ellers på forumet. Alltid saklig og informativ. :+1:

Takk for det :) Håper sjefen leser dette...
Jobber med hurtiglading i Eviny

THE

Jeg vil også henge meg på skrytet av @Lars_F, og også skryte av BKK. Siden jeg begynte å kjøre Zoe med 43 kW AC lader på Vestlandet tilbake i 2015 så har BKK vært min foretrukne hurtigladeleverandør (når jeg lader hos andre enn Tesla). Jeg synes utbyggingen som BKK har gjort de siste par årene er ganske imponerende, og spesielt utrullingen av CCS med høyere ladeeffekt enn 50 kW.

PS: Lars_F, du får bruke referansene her på forumet når du skal ha lønnsforhandlinger med sjefen...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Sølve

Nærmer det seg strømsetting av de nye lynladerne med heftig effekt på Danmarksplass i Bergen Lars?  Det ser ut som en solid oppgradering av Vestlandets største hurtigladestasjon.
Bergen

Otkristo

BKk fortsetter sin satsning i Vestland fylke. Credit:@Sølve

Marius Kotsbak

Interessant at man der ser kostnaden med å etablere hurtiglading. Ca. 1,5 mill for 3 uttak eller ca. 500 000 kr pr stk. Litt mer for lynlader og litt mindre for hurtiglading.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Lars_F

#351
Da folkens har vi en god nyhet for alle med elbil i Bergen. Oppgraderingen av Danmarksplass er endelig ferdig og klar til bruk. Her kan vi skilte med 6 stk. flunkende nye 350 kW lynladere. Foreløpig er noen satt opp til 175 kW, men så snart ABB kommer med ny software skal alle kunne levere inntil 350 kW.

Husk at det alltid er bilen som bestemmer ladehastigheten. En e-Golf f.eks. vil fint kunne lade på de nye, men får ikke mer enn ca. 40 kW. Alle Nissan Leaf, Kia Soul, VW e-Golf osv. kan derfor med fordel fortsette å lade på de eldre 50 kW ladere da de uansett ikke kan lade med høyere hastigheter.

I tillegg har vi røsket de gamle AC laderne opp med roten og erstattet disse med 5 nye Zaptec 22 kW ladere. Skal du AC lade så ønsker vi at disse brukes istedenfor AC uttaket på hurtigladerne.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Otkristo

Sitat fra: Lars_F på lørdag 12. september 2020, klokken 17:36
Da folkens har vi en god nyhet for alle med elbil i Bergen. Oppgraderingen av Danmarksplass er endelig ferdig og klar til bruk. Her kan vi skilte med 5 stk. flunkende nye 350 kW lynladere. Foreløpig er noen satt opp til 175 kW, men så snart ABB kommer med ny software skal alle kunne levere inntil 350 kW.
Wow! Imponerende! Ser flott ut. Og samme pris på 350kW som  på 50 kW ?
Blir dette en lader vi får se på nye BKK stasjoner fremover?

Lars_F

Sitat fra: Otkristo på lørdag 12. september 2020, klokken 17:59
Wow! Imponerende! Ser flott ut. Og samme pris på 350kW som  på 50 kW ?
Blir dette en lader vi får se på nye BKK stasjoner fremover?

Samme pris ja. Om vi ruller disse ut i stor skala får vi se. Foreløpig installerer vi disse noen få steder for å teste dem ut.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Marius Kotsbak

Jeg ser de er registrert som 80 kW på Chademo. Vil det si at dere har klart å utstyre dem med 200A kabler som Eon/Clever gjør på samme modell?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Sølve

Fylkespolitikarane i Vestland ga i dag tilskot til 14 lynladere og 10  hurtigladere som særleg aukar tilbodet i distriktsområde. Totalt 24 nye hurtig/lynladere i Røldal, Bømlo, Sløvåg, Hyllestad, Askvoll, Vadheim, Loen, Balestrand og Skjolden. Alle tilskudd med unntak av et gikk til BKK.  Når disse er i drift vil alle kommunar i fylket ha eit hurtigladetilbod for elbilar.
https://innsyn.vlfk.no/Innsyn/DmbHandling/ShowDmbHandlingDocument?dmbId=2773&caseType=CasesFremlegg&registryEntryId=146854&sourceDatabase=
Bergen

hanche

Dette er kanskje på siden av trådens tema, men jeg har lyst til å sutre litt over tilstanden til laderne på Hjerkinn. (De er relativt nye, så det er kanskje lov.)

Jeg prøvde å lade der i august, uten hell. Da var bare én lader ledig, og den fikk jeg altså ikke til å gi meg strøm. Så prøvde jeg igjen i går natt. Startet med den til høyre (HJ2-1) og fikk ladet fra 45% til 52% før det var stopp. Flyttet til den i midten, men der sto den en melding i skjermen om at CSS-kabelen ikke var koblet på, til tross for at appen påsto at alle ladepunkter var tilgjengelig. Så da prøvde jeg den til venstre. Den begynte å lade, men stoppet etter et par sekunder, med denne meldingen i skjermen:

Koble fra kjøretøy
sjekk strøm nett

MAINS LOW HIGH (0000000100)

Jeg begynner etterhvert å miste tilliten til Hjerkinn som ladeplass, enda lokasjonen er ideell for meg. Hva er egentlig problemet der? Er det bare jeg som er superuheldig?

(Jeg burde kanskje ringt kundeservice, men det var nær midnatt og jeg var mer opptatt av å komme dit jeg skulle.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Lars_F

Sitat fra: hanche på torsdag 17. september 2020, klokken 08:31
Dette er kanskje på siden av trådens tema, men jeg har lyst til å sutre litt over tilstanden til laderne på Hjerkinn. (De er relativt nye, så det er kanskje lov.)

Jeg prøvde å lade der i august, uten hell. Da var bare én lader ledig, og den fikk jeg altså ikke til å gi meg strøm. Så prøvde jeg igjen i går natt. Startet med den til høyre (HJ2-1) og fikk ladet fra 45% til 52% før det var stopp. Flyttet til den i midten, men der sto den en melding i skjermen om at CSS-kabelen ikke var koblet på, til tross for at appen påsto at alle ladepunkter var tilgjengelig. Så da prøvde jeg den til venstre. Den begynte å lade, men stoppet etter et par sekunder, med denne meldingen i skjermen:

Koble fra kjøretøy
sjekk strøm nett

MAINS LOW HIGH (0000000100)

Jeg begynner etterhvert å miste tilliten til Hjerkinn som ladeplass, enda lokasjonen er ideell for meg. Hva er egentlig problemet der? Er det bare jeg som er superuheldig?

(Jeg burde kanskje ringt kundeservice, men det var nær midnatt og jeg var mer opptatt av å komme dit jeg skulle.)

Hjerkinn har nylig blitt oppgradert med ny 150 kW lader, så der har vi nå to lynladere og en hurtiglader. Vi har en sporadisk feil som kommer og går litt på en power modul på HJ2 akkurat nå, så denne skal vi få byttet så snart som mulig. Ikke alle opplever feil da det er avhengig av hvor mye effekt bilen trekker.

HJ1 hadde defekt HMI i sommer, men den skal være byttet. Den nye HJ3 skal vi ta en sjekk på hvorfor den rapporterer MAINS LOW HIGH, men vi har hatt vellykkede ladinger etter at du var der.

Anbefaler forresten alle å kontakte BKK kundeservice dersom det oppleves feil. Vi har døgnbemannet kundesenter med direkte linje inn for ladekunder på tlf. 55128200.
Jobber med hurtiglading i Eviny

hanche

Sitat fra: Lars_F på torsdag 17. september 2020, klokken 12:35

Hjerkinn har nylig blitt oppgradert med ny 150 kW lader, så der har vi nå to lynladere og en hurtiglader. Vi har en sporadisk feil som kommer og går litt på en power modul på HJ2 akkurat nå, så denne skal vi få byttet så snart som mulig. Ikke alle opplever feil da det er avhengig av hvor mye effekt bilen trekker.
Hmm, ja, det kan kanskje forklare hvorfor den stoppet like etter at effekten var kommet opp i 55 kW (på 75 kW-uttaket), etter at den hadde ladet fint med mindre enn 50 kW til da.
Sitat fra: Lars_F på torsdag 17. september 2020, klokken 12:35
HJ1 hadde defekt HMI i sommer, men den skal være byttet. Den nye HJ3 skal vi ta en sjekk på hvorfor den rapporterer MAINS LOW HIGH, men vi har hatt vellykkede ladinger etter at du var der.
Jeg vet ikke hva en HMI er, men den påsto tilsynelatende at CCS-kabelen ikke var koblet til. Jeg tolket det dithen at den ikke var koblet til på laderen, i motsetning til på bilen. Kabelen var jo der, men jeg kunne ikke akkurat demontere laderen for å finne ut om den var koblet rett inni.  ;D
Ellers er det jo flott hvis dere finner ut at HJ3, da.
Sitat fra: Lars_F på torsdag 17. september 2020, klokken 12:35
Anbefaler forresten alle å kontakte BKK kundeservice dersom det oppleves feil. Vi har døgnbemannet kundesenter med direkte linje inn for ladekunder på tlf. 55128200.
Normalt ville jeg gjort det, men jeg hadde hatt en ualminnelig dårlig dag etter at avløpet på kjøkkenet hjemme utviklet et større problem og utsatte avreisen med flere timer. (Sluttresultat: Ankomst dagens destinasjon kl 01 i stedet for planlagt rundt 21.) Hvis jeg virket usedvanlig sur og gretten, er det en stor del av årsaken. Kan ikke klandre BKK for det. Men det er fortsatt slik at jeg har opplevd mange flere problemer på Hjerkinn enn jeg kan huske fra noen annen lokasjon (uansett tilbyder).
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Jeg ladet nå problemfritt fra HJ3-1 i dag. Jeg vet ikke om noe er gjort med den, eller om jeg bare var ekstra uheldig forrige gang, eller om jeg var ekstra heldig i dag.  :P
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA