Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

RJK

#315
Sitat fra: Kamuflars på søndag 05. juli 2020, klokken 14:18
Sitat fra: RJK på søndag 05. juli 2020, klokken 12:19
Sitat fra: Kamuflars på søndag 05. juli 2020, klokken 01:23
Sitat fra: oyvindbj på onsdag 27. mai 2020, klokken 10:40
Lars_F,

Er det planer for en stasjon litt syd for Dombås, Otta f.eks?

Otta eller Vinstra hadde vært svært attraktivt for oss med Kona o.l. biler med 400+ km rekkevidde. I dag lader jeg to ganger på veien fra Oslo til Trondheim for sikkerhets skyld, men med lynladere på Otta eller Vinstra ville jeg følt meg helt trygg på å komme frem med ett ladestopp via E6.

På Rv 3 ville det tilsvarende vært kjekt med lynladere på Koppang eller Alvdal, siste lynlader på tur nordover er på Elverum.

Er et alternativ fra konkurrent på Dombås, som burde være attraktivt plassert for oss som kjører Kona og bor i Oslo-området, og som blir ok priset med 3.-parts-operatører...

Dessuten, BKK har jo allerede lynladere både på Dombås og på Hjerkinn. Men forslagene dine på plassering er gode. Og jeg ser det og kunne vært noen til langs RV3-ruta, og så lengre nordover i tillegg.

Innlandet er foreløpig tynt dekket generelt, men spesielt for BKK, selv om de har bygd ganske raskt ut i det siste. Så det skal de ha skryt for.

Jeg kunne nok kommet meg Oslo-Dombås uten lading (har til og med hørt om folk som har klart Oslo-Trondheim med Kona uten å lade), men da hadde jeg nok ikke hatt mye å gå på, og ladestoppen på Dombås blir også lengre fordi det er lite igjen på batteriet. For folk som kommer fra gamle Vestfold, Buskerud, Asker etc. blir det enda knappere margin, så noe litt lenger sør hadde vært gunstig.

Ikke uenig. BKK er foreløpig for tynt dekket på Østlandet mellom Oslo og Trondheim. For egen del får jeg 323 km via Gjøvik og 340 km via E6 til BKK-laderne ved Dombås, så det burde rekke greit. Så mange minuttene ekstra lading blir det ikke, siden du får grei fart i starten og.

Det er derimot noen andre biler som skulle fungere bedre til langtur enn Kona pga plass og støtte for krok, som har langt mere nytte av flere ladervalg på de to rutealternativene. Men som sagt, det finnes hos konkurrentene, så med mindre du absolutt må holde deg til BKK, så er ikke det strekket så ille.

Men selvsagt, dess flere ladere og flere alternative ladeoperatører, dess bedre for oss elbilister. Blir det konkurranse mellom operatørene, så vil vel det tvinge prisen nedover, i motsetning til når de kan forvente godt med besøk og høyt belegg uansett. Spesielt når "hele Norge" skal bruke sommeren på hjul innenlands.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Hvorfor bare BKK? Vestlandet er vel primære området deres. Riktignok noe ladebonus der og hos GK.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Maxwell_400

Sitat fra: Lars_F på torsdag 02. juli 2020, klokken 21:52
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. juli 2020, klokken 00:17
Noen planer i Gran eller Dokka? Begynner å bli kø til tider på de to enslige 50kW-laderne fra Fortum der nå. I dag ettermiddag var begge i Gran opptatt, med to biler i kø.

Ja, vi ser på flere muligheter i området der.

Har hatt en uke ferie på Vestlandet og stort sett brukt BKK (takk for det!) men
synes enkelte av laderne står for tett, f.eks Lom og Odda.

Vanskelig å nyttigjøre seg alle ladepunktene.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

daktari

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 06. juli 2020, klokken 10:27
Sitat fra: Lars_F på torsdag 02. juli 2020, klokken 21:52
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. juli 2020, klokken 00:17
Noen planer i Gran eller Dokka? Begynner å bli kø til tider på de to enslige 50kW-laderne fra Fortum der nå. I dag ettermiddag var begge i Gran opptatt, med to biler i kø.

Ja, vi ser på flere muligheter i området der.

Har hatt en uke ferie på Vestlandet og stort sett brukt BKK (takk for det!) men
synes enkelte av laderne står for tett, f.eks Lom og Odda.

Vanskelig å nyttigjøre seg alle ladepunktene.
Fleksibilitet kalles det. Lade når det passer for deg med en pause.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Jeg antar maxwell mente at laderne står for tett slik at bilene må parkere veldig nær hverandre for at alle laderne kan benyttes.

Maxwell_400

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 06. juli 2020, klokken 23:27
Jeg antar maxwell mente at laderne står for tett slik at bilene må parkere veldig nær hverandre for at alle laderne kan benyttes.
Ja, det var det jeg tenkte på - det er faktisk umulig å benytte alle ladepunktene samtidig. I LOM så er plassen minimal, 3 biler kan stå tett men en får ikke utnyttet alle punktene og det er vanskelig å lage en fornuftig kø. I Odda er det god plass for tre biler men plassene ved siden av (ikke lading) er reservert av hjemmetjenesten så det er vanskelig å klemme inn et par ekstra biler. Litt synd da BKK sine lynstasjoner kan håndtere to biler samtidig.

Danmarksplass i Bergen er et eksempel på det motsatte (også BKK), der var det en veldig fornuftig layout for lading selv om alle laderne ikke var i drift ennå. Den i VOSS fant jeg ikke når jeg parkerte, den sto mutters alene på en stor åpen plass uten noe skilt eller anvisning, der ble det Grønn kontakt.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ThomasEL

Ladeopplevelsen er utrolig mye bedre de stedene det er satt av god plass til laderne og man har sideparkering. Akkurat som ved ei bensinpumpe. Fantastisk å komme til slike steder👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Marius Kotsbak

Samme på Dombås. Tilsynelatende mange uttak som kan brukes samtidig. I praksis ser det ut til å være bare en parkeringsplass pr. 2. uttak... Riktignok kan flere lynlade samtidig enn om det hadde vært halvparten så mange ladere.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 06. juli 2020, klokken 23:27
Jeg antar maxwell mente at laderne står for tett slik at bilene må parkere veldig nær hverandre for at alle laderne kan benyttes.
Ja, det er jo ille. Særlig med e-tron og ipace sin tøysete plassering av ladeport.

Tenkte Otta og Lom var for nære, en skrivefeil altså, ikke Odda...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kamuflars

#324
Jeg ser at BKKs egen oversikt på nett og app viser betydelig flere lynladere på mange av stasjonene enn det Elbilappen gjør. Er det Elbilappen som ikke er oppdatert på en stund, eller har BKK økt kapasiteten på mange av stasjonene i løpet av sommeren?
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Orbit

Har du noen eksempler? Jeg sjekket Olrud (som er av de aller nyeste), og der viser begge app'er at det er 6 ladere, hver med 2x CCS + 1x Chademo (dvs 12 + 6 ladekontakter i Elbilappen).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kamuflars

Sitat fra: Orbit på mandag 27. juli 2020, klokken 17:02
Har du noen eksempler? Jeg sjekket Olrud (som er av de aller nyeste), og der viser begge app'er at det er 6 ladere, hver med 2x CCS + 1x Chademo (dvs 12 + 6 ladekontakter i Elbilappen).

Eidfjord, Kongens plass i Kristiansund, samt Hjerkinn. Men ser at det blir likt når jeg fjerner alle filtre. Tror jeg ble litt lurt av nettsiden til BKK. Sorterte der på alternativet «Kun lokasjoner med lynlader», og trodde da at antallet CCS-ladere som vistes da var lynladere, men «lokasjoner» var nok cluet der, antallet CCS-ladere som vises for hver lokasjon inkluderer nok 50kW-laderne også, så jeg ble nok lurt av det.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

OhmPaPa

Tillater meg å sitere en god ide fra en annen tråd re Vipps:


Sitat fra: Ole Petter på søndag 02. august 2020, klokken 12:21
Kjørte Øygarden-Egersund og tilbake via E39.

Ingen problemer å få ladet ved behov. Hverken hos Tesla eller andre.

Problemer mitt er jungelen av andre ladere hva hvor det er vanskelig å faktisk vite hva en betaler for hver kW/t og plagsomme kontoer og apper.

Kunne de ikke gått sammen med Vipps eller noe annet da?! Burde vel hvert billigere enn kortløsning.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marius Kotsbak

Vipps mener jeg er genialt for å kjøpe ting på nett/mobilapps, men i fysiske kjøp så foretrekker jeg å vifte med fysisk brikke/kort enn å hente opp en app og taste kryptiske numre, med mindre jeg har glemt av lommebok (men med Google Pay er det rimelig vanskelig og samtidig ha med telefon med Vipps). Vipps har mulighet til å koble seg mot NFC på Android og unngå dette, men har valgt å ikke gjøre det så lenge de ikke får lov på eplefoner.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA