Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

Lars_F

Sitat fra: Amatøren på onsdag 27. mai 2020, klokken 09:45
Hadde vært fint med lynladere ved Amfi Valdres i Leira. Vet det er to Fortumladere (50 kW) ved Kiwi litt unna og at BKK har ladere i Fagernes, men det er mange som foretrekker Amfi Valdres på Leira på grunn av butikkutvalget.

Vi skulle gjerne hatt en ladestasjon der også, men Amfi-kjeden er bundet opp i en avtale med en annen ladeoperatør. Så der kommer vi dessverre ikke til.
Jobber med hurtiglading i Eviny

oyvindbj

Lars_F,

Er det mulig å si noe om utnyttelsen av ladestasjonene? Hadde vært interessant å sett en oversikt over bruken på ladestasjonene på Dombås. Dombås er et veldig sentralt knutepunkt for nord/sør/vest og det var rimelig fult på BKK/E.On/Ionity og Tesla på søndag.

Er det planer for en stasjon litt syd for Dombås, Otta f.eks?

THE

Sitat fra: Lars_F på onsdag 27. mai 2020, klokken 10:14
Sitat fra: Amatøren på onsdag 27. mai 2020, klokken 09:45
Hadde vært fint med lynladere ved Amfi Valdres i Leira. Vet det er to Fortumladere (50 kW) ved Kiwi litt unna og at BKK har ladere i Fagernes, men det er mange som foretrekker Amfi Valdres på Leira på grunn av butikkutvalget.

Vi skulle gjerne hatt en ladestasjon der også, men Amfi-kjeden er bundet opp i en avtale med en annen ladeoperatør. Så der kommer vi dessverre ikke til.

I følge nettsiden til Amfi Valdres så er ikke butikkene på andre siden av veien inn mot senteret en del av Amfi. Ved Jysk og Hageland er det god plass til etablering av ladestasjon vil jeg tro. Eventuelt ved Rema 1000 og byggmakker?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

SurSnasen

Lars_F: Om dere har muligheter for å komme dere inn på Brokelandsheia (E18), så hadde det vært midt i blinken med 150kW-kapabiliteter der. For de som ikke har Tesla så er det dessverre svært begrenset med lademuligheter på Brokelandsheia. Det er et greit sted å stoppe, med butikker, kro, Burger King og dyrehage. Grønn Kontakt har to 50kW-ladere, og Fortum har tre 50kW-ladere.

Amatøren

Sitat fra: THE på onsdag 27. mai 2020, klokken 11:04
Ved Jysk og Hageland er det god plass til etablering av ladestasjon vil jeg tro.

:+1: Ja, hvorfor ikke.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lars_F

Sitat fra: oyvindbj på onsdag 27. mai 2020, klokken 10:40
Lars_F,

Er det mulig å si noe om utnyttelsen av ladestasjonene? Hadde vært interessant å sett en oversikt over bruken på ladestasjonene på Dombås. Dombås er et veldig sentralt knutepunkt for nord/sør/vest og det var rimelig fult på BKK/E.On/Ionity og Tesla på søndag.

Er det planer for en stasjon litt syd for Dombås, Otta f.eks?

Vi har ingen indikasjoner på at det er kapasitetsproblemer på Dombås med det antallet ladere vi har der nå. Men dette er noe vi følger med på hele tiden. Vi har ingen lokasjoner på gang på Otta akkurat nå, men det kan fort endre seg.

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 27. mai 2020, klokken 11:57
Lars_F: Om dere har muligheter for å komme dere inn på Brokelandsheia (E18), så hadde det vært midt i blinken med 150kW-kapabiliteter der. For de som ikke har Tesla så er det dessverre svært begrenset med lademuligheter på Brokelandsheia. Det er et greit sted å stoppe, med butikker, kro, Burger King og dyrehage. Grønn Kontakt har to 50kW-ladere, og Fortum har tre 50kW-ladere.

Vi jobber med noen spennende lokasjoner rundt Arendal som vi tror vil bli et fint stopp punkt for de som kjører E18 Oslo-Kristiansand. Her blir det selvsagt 150kW lynladere.
Jobber med hurtiglading i Eviny

goggo

Sitat fra: Lars_F på onsdag 27. mai 2020, klokken 16:17
Vi jobber med noen spennende lokasjoner rundt Arendal som vi tror vil bli et fint stopp punkt for de som kjører E18 Oslo-Kristiansand. Her blir det selvsagt 150kW lynladere.

Hva med Lillesand? 
Minst en av YX stasjonene langs E18 i Lillesand burde ha en skikkelig ladestasjon med lynladere.

  • På YX Gaupemyrkrysset (Exit 84) er det ingen ladere, og her er veikro/hotell Horisonten med veldig god mat og lange åpningstider. Det er god plass foran veikroa til ladere...
  • På YX Kjerlingland/Brønningsmyrkrysset (Exit 86) er det kun "Lade i Norge" Type2 ladere pluss en inneklemt Fortum 50KW lader som nesten ikke er i bruk.  Denne stasjonen utvides kraftig nå, og her bygges nå verdens høyeste klatretårn (også utsiktstårn for de som vil gå trappa på innsiden) som blir ferdig i sommer og som kommer til å bli en stor attraksjon for bilistene tror jeg. Lyn/hurtig-ladere ved klatretårnet hadde jo vært ideelt :). På andre siden av motorveien her er Ionity og Teslalader, pluss en enkelt 50KW fra GK

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ThomasEL

Sitat fra: goggo på torsdag 28. mai 2020, klokken 10:33
Sitat fra: Lars_F på onsdag 27. mai 2020, klokken 16:17
Vi jobber med noen spennende lokasjoner rundt Arendal som vi tror vil bli et fint stopp punkt for de som kjører E18 Oslo-Kristiansand. Her blir det selvsagt 150kW lynladere.

Hva med Lillesand? 
Minst en av YX stasjonene langs E18 i Lillesand burde ha en skikkelig ladestasjon med lynladere.

  • På YX Gaupemyrkrysset (Exit 84) er det ingen ladere, og her er veikro/hotell Horisonten med veldig god mat og lange åpningstider. Det er god plass foran veikroa til ladere...
  • På YX Kjerlingland/Brønningsmyrkrysset (Exit 86) er det kun "Lade i Norge" Type2 ladere pluss en inneklemt Fortum 50KW lader som nesten ikke er i bruk.  Denne stasjonen utvides kraftig nå, og her bygges nå verdens høyeste klatretårn (også utsiktstårn for de som vil gå trappa på innsiden) som blir ferdig i sommer og som kommer til å bli en stor attraksjon for bilistene tror jeg. Lyn/hurtig-ladere ved klatretårnet hadde jo vært ideelt :). På andre siden av motorveien her er Ionity og Teslalader, pluss en enkelt 50KW fra GK

mvh
HUgo

Det avhenger vel litt av hva slags "filosofi" de velger å følge..?

De kan jo enten tenke at:
- Ved Kjerlingland finnes det allerede en god del lynladere (ionity). Vi velger å bygge der vi også, slik at dette virkelig blir et stort ladested der folk prioriterer å stoppe (pga mange valg og stor mulighet for å finne ledig lader)

Eller de kan tenke at:
- Ved Kjerlingland finnes det lynladere (Ionity) allerede. Altså velger vi å heller bygge et helt annet sted.

Usikker på hvilken av disse linjene BKK har lagt seg på..
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Lars_F

Det er nok ikke noe fasitsvar på dette. Ionity etablerer seg ofte på lokasjoner som vi ikke får tilgang på (f.eks. hos Cirkle K). Aurland er et eksempel der vi har oppgradert stasjonen til 150kW ladere selv om Ionity har ladere på samme stedet. Andre ganger ser vi på hva som finnes av ladere i området når vi leter etter nye lokasjoner.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Marius Kotsbak

Et tips til ødemark når det gjelder ladetilbud i alle former fra alle leverandører er Fosen. Det fins bare 2 "pumper" fordelt over hele halvøya.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

ThomasEL

Jeg ladet hos BKK på Sinnes i Sirdal i går.
Bra sted, men her blir det kø fremover. Alle rogalendingene som har hytte i Sirdal lader der...
Aktuelt å oppgradere med et par lynladere der kanskje..? Kun 2 x 50kW CCS der nå (+ 3 x chademo)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Marius Kotsbak

Fins det ikke strøm på hyttene i Sirdal da?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

ThomasEL

Sitat fra: Marius Kotsbak på tirsdag 02. juni 2020, klokken 11:15
Fins det ikke strøm på hyttene i Sirdal da?

Jo da, mange har nok det. Så burde sikkert satt alle i anførselstegn. Men er nok relativt mange som må parkere et stykke fra hytta, og dermed ikke kan destinasjonslade der.

(Personlig håper jeg jo mer på lynlader i Setesdalen, siden det er en strekning jeg kjører langt oftere, men ser kanskje for meg at BKK vil prioritere Sirdal der de har ladere allerede..)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Sinnes er ganske ny, før det var det en chademo på Byrkjedalstunet (nå byttet til chademo+ccs+type 2), ellers ingenting før Ålgård. Virket som de fleste klarte seg bra, så mange får nok ladet på hytta, eller har nok rekkevidde til å klare de 9-10 milene opp, og utforbakke hjem igjen. Har ikke sett kø der, men det skjer nok. Sommerhalvåret er de også relevante for gjennomfartstrafikken, siden veien over til Setesdal da er åpen.

Forstår fortsatt ikke valget med å sette opp to chademo+ccs+type 2, og en single chademo. Samme gjorde de på Tonstad. Bytt ut chademoen med lynlader begge steder! ;)

Ellers enig i Setesdal, som nevnt før. Rv 9 er heftig trafikkert, og mange som farter gjennom kjører langt. Bør være rom for lynladere på Evje, Rysstad, Hovden.

ThomasEL

Enig i stedene du nevner langs Rv9, gr :-)
Og ville nok personlig prioritert Rysstad høyest blant disse tre. Den ligger nok aller gunstigst til med tanke på å dekke trafikken både gjennom Setesdalen, de som skal over fjellet til Sinnes, samt de som skal Rv45 mot Dalen og Høydalsmo (E134)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA