Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: eivhelle på torsdag 17. oktober 2019, klokken 23:40
Jeg mener at man ikke burde ha minuttpris i starten på ladingen. Om en skal motivere til å ikke lade unødvendig lenge kan man legge til minuttpris når man passerer 20 minutter. Man får heller kompensere med litt høyere pris pr. kWh for å få regnskapet til å gå opp.

Når først minuttprisen slår inn, bør man også differensiere mellom 50kW og lynladere slik at det blir betydelig dyrere å beslaglegge lynladeren unødvendig lenge.

Ingen grunn til å legge på ekstra pris om bilen fortsatt mottar store mengder strøm slik at omsetningen er god. Målsettingen er å selge mest mulig strøm, ikke størst mulig rullering.

KWh-prising, men med minstepris per minutt, høres ut som en enklere og greiere løsning. Da med høyere minstepris på raskere ladere.

Joltus

Sitat fra: xyzzy på torsdag 17. oktober 2019, klokken 08:59
Sitat fra: Joltus på onsdag 16. oktober 2019, klokken 18:22
Hvor mye øker prisen da hvis man får ladebonusen?

bare 40 prosent prisøkning da? Det er den vanskelige delen av prosentregning, men det positive er jo at bonusen blir mye høyere i kroner nå som prisen har økt så mye!

Om det ikke er en ny bonus er svaret ganske enkelt: 50% økning - bonuspåvirkningen i % er den samme før og etter de store prisøkningene fra BKK.
Dette kan da ikke stemme.

100 kroner ladet blir nu 150 kroner. Minus bonus 135 kroner.
100 kroner before prishopp minus ladebonus er 90 kroner.

Prishopp er da 45 kroner som er 45%.

Fortsatt et bra hopp!

jkirkebo

Sitat fra: Joltus på fredag 18. oktober 2019, klokken 15:45
Sitat fra: xyzzy på torsdag 17. oktober 2019, klokken 08:59
Sitat fra: Joltus på onsdag 16. oktober 2019, klokken 18:22
Hvor mye øker prisen da hvis man får ladebonusen?

bare 40 prosent prisøkning da? Det er den vanskelige delen av prosentregning, men det positive er jo at bonusen blir mye høyere i kroner nå som prisen har økt så mye!

Om det ikke er en ny bonus er svaret ganske enkelt: 50% økning - bonuspåvirkningen i % er den samme før og etter de store prisøkningene fra BKK.
Dette kan da ikke stemme.

100 kroner ladet blir nu 150 kroner. Minus bonus 135 kroner.
100 kroner before prishopp minus ladebonus er 90 kroner.

Prishopp er da 45 kroner som er 45%.

Fortsatt et bra hopp!

135 kroner er da ikke 45% mer enn 90 kroner. Det er 50% mer enn 90 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

#153
Takk 😁😁
Er lov å være flau nå? 😬

pudderjagar

Husk at du må sjå bilholdet under eit og ikkje bare enkeltturer.

Skulle du hatt fossilen bare for å kjøre ferieturer ville bilhodet blitt veldig dyrt og langt over da du har i dag. Dyrast er å ha begge bilane for å kjøre "billigt" i kvar sinkategori. Eller du kan gå tilbake til forssilen og betale dyrt for dei 98% og billig for dei 2%.

Du kjører billigt i 98% av turene men dyrare i 2% av turane. Nedover Europa er det priskonkurranse hvis du sjekker litt og kan fort få lading som er billigare enn i Norge.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Amatøren

@pudderjagar: Akkurat slik tenker jeg også selv om vi har et 'dieseldyr', men det er på grunn av elektrisk rullestol.

Jeg kjører langturer med e-Golf når kona ikke skal være med og det er ikke lønnsomt å ha en ekstra fossilbil til de turene.

Blir stadig overasket over hvordan folk henger seg opp i hva noen hurtigladinger koster på noen få langturer i året kontra fossilt drivstoff i stedet for å se det totale bildet gjennom året.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Noen som har forsøkt å regne ut hva verdien av Tesla sine gratis 400 kW er med BKK og GK sine nye priser?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rollep

#157
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:49
Husk at du må sjå bilholdet under eit og ikkje bare enkeltturer.

Skulle du hatt fossilen bare for å kjøre ferieturer ville bilhodet blitt veldig dyrt og langt over da du har i dag. Dyrast er å ha begge bilane for å kjøre "billigt" i kvar sinkategori. Eller du kan gå tilbake til forssilen og betale dyrt for dei 98% og billig for dei 2%.

Du kjører billigt i 98% av turene men dyrare i 2% av turane. Nedover Europa er det priskonkurranse hvis du sjekker litt og kan fort få lading som er billigare enn i Norge.
Tror ikke jeg hadde kjørt mange langturer hvis bensinprisen hadde vært 5 ganger så høy som på den lokale pumpa ;D

Det jeg ser i kommentarfeltene nedover Europa er at dem er meget misfornøyde med ladeprisene. Ikke rart det ettersom dem har skjønt at kjøringen blir aldeles ikke billigere enn med diesel eller bensinbil, heller tvertimot. Dette er jo en meget dårlig situasjon med tanke på den politisk ønskede overgangen til elektrifisert transport.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Orbit

@Lars_F: Under forberedelse til Europa-tur fant jeg noe kjekt i Duferco (Italia) sin lade-app: De viser ladekurve i app'en! BKK viser effekt og tid i dag, men å også legge til ladekurven hadde vært genialt. Ikke bare for ladenerder, men også god og enkel opplæring av optimal lading for alle med litt interesse. Trenger jo en "pausefisk" å se på mens bilen lader.  :P

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars_F

Sitat fra: Orbit på søndag 20. oktober 2019, klokken 18:50
@Lars_F: Under forberedelse til Europa-tur fant jeg noe kjekt i Duferco (Italia) sin lade-app: De viser ladekurve i app'en! BKK viser effekt og tid i dag, men å også legge til ladekurven hadde vært genialt. Ikke bare for ladenerder, men også god og enkel opplæring av optimal lading for alle med litt interesse. Trenger jo en "pausefisk" å se på mens bilen lader.  :P

Ja kanskje vi skulle sett på det?  :)  Vi har allerede kW, kWh, tid, batteri-% (SOC) i appen, men vurderer også andre aktuelle parametre.
Jobber med hurtiglading i Eviny

goggo

Sitat fra: xyzzy på fredag 18. oktober 2019, klokken 07:35
KWh-prising, men med minstepris per minutt, høres ut som en enklere og greiere løsning. Da med høyere minstepris på raskere ladere.

Sitat fra: Lars_F på mandag 21. oktober 2019, klokken 09:24
Vi har allerede kW, kWh, tid, batteri-% (SOC) i appen, men vurderer også andre aktuelle parametre.

@Lars_F, høres ut som dere har alt som skal til for å introdusere den beste og mest rettferdige prismodellen sett fra forbrukerens side, nemlig den som xyzzy foreslår over.

En enkel og oversiktlig prismodell som dette  kombinert med noen gode rabattavtaler, og jeg tror dere kunne klare å overta mange kunder fra de andre leverandørene :)

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amatøren

@Lars_F:+1:

kW, kWh, tid, batteri-% (SOC) og påløpt beløp (kostnad) oppdatert minst hvert 5. minutt ønsker jeg i app.

I tillegg få batteri-% (SOC) på de andre laderne som er opptatt. Kan gjøre det enklere å planlegge ladestopp.

Trenger ikke alle data fra ladere man selv ikke er tilkoblet. Så når man ser oversikten over alle ladere på et sted så ser man batteri-% (SOC) på de som er opptatt uten å måtte velge laderen i appen.


Tenk om alle ladeoperatører kunne tilby det.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Sølve

BKK sin hurhurtigladestasjon i Fitjar ved Rema 1000 kom i drift siste uken. 150 kW + 50 kW lader.  Første hurtigladere i Fitjar kommune. 
Bergen

Lars_F

Ny ladestasjon på Ågotnes Torg er satt i drift, i tillegg til Fitjar som Sølve sier. Begge stedene har vi satt opp 50 kW trippel ladere og lynladere på 150 kW. I morgen setter vi i drift Odda, også her 50 kW trippel ladere og 150 kW lynlader.

Mongstad er oppgradert med flere 50 kW ladere og ny 150 kW lynlader.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Sølve

Veldig kjekt å lese at nye ladestasjoner nå kommer i raskt tempo. 
Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA