Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Eviny ladestasjoner  (Lest 85087 ganger)

Lars_F

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 171
    • Vis profil
Sv: Eviny ladestasjoner
« Svar #705 på: Tirsdag 02. August 2022, klokken 12:22 »
Mulig noen har fått det med seg allerede, men stasjonen vår på Lom har fått en kraftig oppgradering i sommer. Plasseringen er flyttet noen meter bort til parkeringsplassen som ligger rett ved siden av den gamle + at det er satt opp langt flere ladere.

Vi har nå 7 stk. doble 200 kW ladere og 1 stk. 360 kW lader i drift. Totalt kan 16 elbiler lade samtidig.
Jobber med hurtiglading i Eviny

gte-bjørn

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 106
    • Vis profil
Sv: Eviny ladestasjoner
« Svar #706 på: Tirsdag 02. August 2022, klokken 16:13 »
Mulig noen har fått det med seg allerede, men stasjonen vår på Lom har fått en kraftig oppgradering i sommer. Plasseringen er flyttet noen meter bort til parkeringsplassen som ligger rett ved siden av den gamle + at det er satt opp langt flere ladere.

Vi har nå 7 stk. doble 200 kW ladere og 1 stk. 360 kW lader i drift. Totalt kan 16 elbiler lade samtidig.

Ja det var mye ledig da jeg ladet der før avreise nå torsdag. Men det var et problem. På den ladestolpen hvor jeg hadde parkert virket ikke RFID-leseren. Normal skal jeg kunne lade via app men jeg vil ikke bruke Bilkraft, jeg bruker We Charge som er knyttet til en rabattordning fra VW. Men den appen var ikke oppdatert så de nye ladepunktene fantes ikke.  ??? Da var det bare å flytte seg.

Lars_F

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 171
    • Vis profil
Sv: Eviny ladestasjoner
« Svar #707 på: Tirsdag 02. August 2022, klokken 18:02 »
Sitat
Ja det var mye ledig da jeg ladet der før avreise nå torsdag. Men det var et problem. På den ladestolpen hvor jeg hadde parkert virket ikke RFID-leseren. Normal skal jeg kunne lade via app men jeg vil ikke bruke Bilkraft, jeg bruker We Charge som er knyttet til en rabattordning fra VW. Men den appen var ikke oppdatert så de nye ladepunktene fantes ikke.  ??? Da var det bare å flytte seg.

Dette er vi kjent med og det ligger ikke hos oss. Tredjeparts aktører som f.eks VW bruker litt tid på å få nye ladere inn i systemet sitt. Løsningen er som du sier å bruke Bilkraft appen inntil de er på plass.
Jobber med hurtiglading i Eviny

gte-bjørn

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 106
    • Vis profil
Sv: Eviny ladestasjoner
« Svar #708 på: Tirsdag 02. August 2022, klokken 20:48 »
Sitat
Ja det var mye ledig da jeg ladet der før avreise nå torsdag. Men det var et problem. På den ladestolpen hvor jeg hadde parkert virket ikke RFID-leseren. Normal skal jeg kunne lade via app men jeg vil ikke bruke Bilkraft, jeg bruker We Charge som er knyttet til en rabattordning fra VW. Men den appen var ikke oppdatert så de nye ladepunktene fantes ikke.  ??? Da var det bare å flytte seg.

Dette er vi kjent med og det ligger ikke hos oss. Tredjeparts aktører som f.eks VW bruker litt tid på å få nye ladere inn i systemet sitt. Løsningen er som du sier å bruke Bilkraft appen inntil de er på plass.

Nei som jeg sa var løsningen *ikke* å bruke Bilkraft for da får jeg ikke rabattert pris på 4.40. Jeg hadde nok likevel måttet hvis det var eneste ledige stolpe. Kan ellers nevne at av de ti ladestasjonene jeg har brukt til nå i ferien (destinssjonslading ikke medregnet) så har alle unntatt én vært Eviny. Og ladekortet har funket på alle unntatt den ene på Lom.

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2926
    • Vis profil
Sv: Eviny ladestasjoner
« Svar #709 på: Tirsdag 02. August 2022, klokken 22:05 »
Hei Lars_F. Ser det står Eviny/Lyse på ladestasjonen på Tonstad i Agder. Vet du om det er planer om å oppgradere dette til 100+ ladere?
Lader ganske ofte der, som nødløsning, siden det er siiiiruuup. Fikk f.eks. kun 23kW fra 50kW-laderen i går på Model Y. Da jeg fikk kommet til en Tesla-lader (Vikeså) ble det 123kW.

Vil tro stedet har godt potensiale da det er relativt stor trafikk gjennom området, men hvor de fleste gjør alt for å unngå pga hastigheten.
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

Lars_F

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 171
    • Vis profil
Sv: Eviny ladestasjoner
« Svar #710 på: Onsdag 03. August 2022, klokken 09:29 »
Hei Lars_F. Ser det står Eviny/Lyse på ladestasjonen på Tonstad i Agder. Vet du om det er planer om å oppgradere dette til 100+ ladere?
Lader ganske ofte der, som nødløsning, siden det er siiiiruuup. Fikk f.eks. kun 23kW fra 50kW-laderen i går på Model Y. Da jeg fikk kommet til en Tesla-lader (Vikeså) ble det 123kW.

Vil tro stedet har godt potensiale da det er relativt stor trafikk gjennom området, men hvor de fleste gjør alt for å unngå pga hastigheten.

Vi gjør oppgraderinger på ladestasjonene våre fortløpende, så vi skal se på denne. At det står Eviny/Lyse betyr at vi eier og drifter den, men at den står i Lyse sitt nettområde. TO1 ser jeg leverer maks 40 kW, så vi skal få sjekket om det kan være en defekt Power Module der.
Jobber med hurtiglading i Eviny

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10662
    • Vis profil
Sv: Eviny ladestasjoner
« Svar #711 på: Onsdag 03. August 2022, klokken 10:23 »
Har også brukt de en del, på grunn av henger, og hatt tilsvarende problem, meget bra fart på Bygland, Vikeså eller Evje (lynladere på YX), og allikevel når jeg kommer til Tonstad så er det 25-30 kW. Har prøvd å bytte lader også uten bedring. Teorien er vel at resten av de 115 A-ene rett og slett går til kjøling av batteripakken, for oppvarming kan det ikke være, ettersom batteripakken har mottatt 170-180 kW tidligere på turen, og har vært kjørt hardt etterpå. Å lade med under 30 kW med svær henger er virkelig som å se maling tørke. Da lader jeg bare akkurat nok til å nå Vikeså eller Evje, selv om det hadde vært mye mer praktisk å slippe enda et ladestopp.

Det er sjelden flere biler der, så å skifte bare av de til en 200 kW eller noe hadde vært helt topp. Var veldig rar konfig på disse laderne (og de på Sinnes) helt fra dagen de ble installert. Chademo var allerede dødsdømt og allikevel ble det valgt at en av de tre skulle være kun chademo, mens de to andre var kombi. Og det er ikke fysisk plass til å utnytte kombimulighetene heller. Sjelden et problem på Tonstad, men på Sinnes var det helt håpløst.
« Siste redigering: Onsdag 03. August 2022, klokken 10:25 av geear »

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2926
    • Vis profil
Sv: Eviny ladestasjoner
« Svar #712 på: Fredag 05. August 2022, klokken 23:35 »
Ja, bare to 150kW-ladere på Tonstad ville gitt en vanvittig forbedret kundeopplevelse.
Er litt ironisk at utenlandskablene går ned i bakken bare en kilometer fra laderne, samt at svære vannkraftverk er i kommunen (Sirdal).

Blir uansett spennende å se hvordan dette utvikler seg  :)
Tesla Model Y                         2021-        
Tesla Model 3 Performance    2019-2021
Tesla Model S 85                    2014-2018

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10804
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Eviny ladestasjoner
« Svar #713 på: Lørdag 06. August 2022, klokken 08:42 »
Er litt ironisk at utenlandskablene går ned i bakken bare en kilometer fra laderne, samt at svære vannkraftverk er i kommunen (Sirdal).
Der har du jo forklaringen på den lave farten, all strømmen går til utenlandskablene :)
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10662
    • Vis profil
Sv: Eviny ladestasjoner
« Svar #714 på: Mandag 08. August 2022, klokken 09:36 »
Hehe, tunnelåpningen til Norges største kraftverk er bare noen hundre meter unna disse laderne, ja, så her burde det egentlig være prestisje i å ha Norges raskeste ladere.