Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

Lars_F

Mulig noen har fått det med seg allerede, men stasjonen vår på Lom har fått en kraftig oppgradering i sommer. Plasseringen er flyttet noen meter bort til parkeringsplassen som ligger rett ved siden av den gamle + at det er satt opp langt flere ladere.

Vi har nå 7 stk. doble 200 kW ladere og 1 stk. 360 kW lader i drift. Totalt kan 16 elbiler lade samtidig.
Jobber med hurtiglading i Eviny

gte-bjørn

Sitat fra: Lars_F på tirsdag 02. august 2022, klokken 12:22
Mulig noen har fått det med seg allerede, men stasjonen vår på Lom har fått en kraftig oppgradering i sommer. Plasseringen er flyttet noen meter bort til parkeringsplassen som ligger rett ved siden av den gamle + at det er satt opp langt flere ladere.

Vi har nå 7 stk. doble 200 kW ladere og 1 stk. 360 kW lader i drift. Totalt kan 16 elbiler lade samtidig.

Ja det var mye ledig da jeg ladet der før avreise nå torsdag. Men det var et problem. På den ladestolpen hvor jeg hadde parkert virket ikke RFID-leseren. Normal skal jeg kunne lade via app men jeg vil ikke bruke Bilkraft, jeg bruker We Charge som er knyttet til en rabattordning fra VW. Men den appen var ikke oppdatert så de nye ladepunktene fantes ikke.  ??? Da var det bare å flytte seg.

Lars_F

Sitat
Ja det var mye ledig da jeg ladet der før avreise nå torsdag. Men det var et problem. På den ladestolpen hvor jeg hadde parkert virket ikke RFID-leseren. Normal skal jeg kunne lade via app men jeg vil ikke bruke Bilkraft, jeg bruker We Charge som er knyttet til en rabattordning fra VW. Men den appen var ikke oppdatert så de nye ladepunktene fantes ikke.  ??? Da var det bare å flytte seg.

Dette er vi kjent med og det ligger ikke hos oss. Tredjeparts aktører som f.eks VW bruker litt tid på å få nye ladere inn i systemet sitt. Løsningen er som du sier å bruke Bilkraft appen inntil de er på plass.
Jobber med hurtiglading i Eviny

gte-bjørn

Sitat fra: Lars_F på tirsdag 02. august 2022, klokken 18:02
Sitat
Ja det var mye ledig da jeg ladet der før avreise nå torsdag. Men det var et problem. På den ladestolpen hvor jeg hadde parkert virket ikke RFID-leseren. Normal skal jeg kunne lade via app men jeg vil ikke bruke Bilkraft, jeg bruker We Charge som er knyttet til en rabattordning fra VW. Men den appen var ikke oppdatert så de nye ladepunktene fantes ikke.  ??? Da var det bare å flytte seg.

Dette er vi kjent med og det ligger ikke hos oss. Tredjeparts aktører som f.eks VW bruker litt tid på å få nye ladere inn i systemet sitt. Løsningen er som du sier å bruke Bilkraft appen inntil de er på plass.

Nei som jeg sa var løsningen *ikke* å bruke Bilkraft for da får jeg ikke rabattert pris på 4.40. Jeg hadde nok likevel måttet hvis det var eneste ledige stolpe. Kan ellers nevne at av de ti ladestasjonene jeg har brukt til nå i ferien (destinssjonslading ikke medregnet) så har alle unntatt én vært Eviny. Og ladekortet har funket på alle unntatt den ene på Lom.

ToWalkOrDrive

Hei Lars_F. Ser det står Eviny/Lyse på ladestasjonen på Tonstad i Agder. Vet du om det er planer om å oppgradere dette til 100+ ladere?
Lader ganske ofte der, som nødløsning, siden det er siiiiruuup. Fikk f.eks. kun 23kW fra 50kW-laderen i går på Model Y. Da jeg fikk kommet til en Tesla-lader (Vikeså) ble det 123kW.

Vil tro stedet har godt potensiale da det er relativt stor trafikk gjennom området, men hvor de fleste gjør alt for å unngå pga hastigheten.
Tesla Model Y                         2021-

Lars_F

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. august 2022, klokken 22:05
Hei Lars_F. Ser det står Eviny/Lyse på ladestasjonen på Tonstad i Agder. Vet du om det er planer om å oppgradere dette til 100+ ladere?
Lader ganske ofte der, som nødløsning, siden det er siiiiruuup. Fikk f.eks. kun 23kW fra 50kW-laderen i går på Model Y. Da jeg fikk kommet til en Tesla-lader (Vikeså) ble det 123kW.

Vil tro stedet har godt potensiale da det er relativt stor trafikk gjennom området, men hvor de fleste gjør alt for å unngå pga hastigheten.

Vi gjør oppgraderinger på ladestasjonene våre fortløpende, så vi skal se på denne. At det står Eviny/Lyse betyr at vi eier og drifter den, men at den står i Lyse sitt nettområde. TO1 ser jeg leverer maks 40 kW, så vi skal få sjekket om det kan være en defekt Power Module der.
Jobber med hurtiglading i Eviny

geear

#711
Har også brukt de en del, på grunn av henger, og hatt tilsvarende problem, meget bra fart på Bygland, Vikeså eller Evje (lynladere på YX), og allikevel når jeg kommer til Tonstad så er det 25-30 kW. Har prøvd å bytte lader også uten bedring. Teorien er vel at resten av de 115 A-ene rett og slett går til kjøling av batteripakken, for oppvarming kan det ikke være, ettersom batteripakken har mottatt 170-180 kW tidligere på turen, og har vært kjørt hardt etterpå. Å lade med under 30 kW med svær henger er virkelig som å se maling tørke. Da lader jeg bare akkurat nok til å nå Vikeså eller Evje, selv om det hadde vært mye mer praktisk å slippe enda et ladestopp.

Det er sjelden flere biler der, så å skifte bare av de til en 200 kW eller noe hadde vært helt topp. Var veldig rar konfig på disse laderne (og de på Sinnes) helt fra dagen de ble installert. Chademo var allerede dødsdømt og allikevel ble det valgt at en av de tre skulle være kun chademo, mens de to andre var kombi. Og det er ikke fysisk plass til å utnytte kombimulighetene heller. Sjelden et problem på Tonstad, men på Sinnes var det helt håpløst.

ToWalkOrDrive

Ja, bare to 150kW-ladere på Tonstad ville gitt en vanvittig forbedret kundeopplevelse.
Er litt ironisk at utenlandskablene går ned i bakken bare en kilometer fra laderne, samt at svære vannkraftverk er i kommunen (Sirdal).

Blir uansett spennende å se hvordan dette utvikler seg  :)
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. august 2022, klokken 23:35
Er litt ironisk at utenlandskablene går ned i bakken bare en kilometer fra laderne, samt at svære vannkraftverk er i kommunen (Sirdal).
Der har du jo forklaringen på den lave farten, all strømmen går til utenlandskablene :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hehe, tunnelåpningen til Norges største kraftverk er bare noen hundre meter unna disse laderne, ja, så her burde det egentlig være prestisje i å ha Norges raskeste ladere.

Lars_F

Ny ladestasjon er satt i drift ved ved Øyrane Senter i Førde. Her har vi installert to 360 kW ladere som kan lade inntil 4 biler samtidig. Pr. nå er laderne satt til å dele 360 kW likt på begge uttakene, men de vil bli oppgradert til full dynamisk lastdeling så snart dette foreligger fra ABB.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Jobber med hurtiglading i Eviny

hakotorg

Kan du si noe om laderne oppover Setesdalen Lars_F?
Står Eviny sine ladere der Recharge har hatt ladere før? Er det byttet en til en fra 50kW til 200kW ladere?

Lars_F

Sitat fra: hakotorg på torsdag 22. september 2022, klokken 15:46
Kan du si noe om laderne oppover Setesdalen Lars_F?
Står Eviny sine ladere der Recharge har hatt ladere før? Er det byttet en til en fra 50kW til 200kW ladere?

Ja det stemmer. Vi har overtatt alle Recharge sine lokasjoner i Setesdalen (Hovden, Valle, Rysstad, Bygland, Evje og Hægeland). De fleste steder har vi oppgradert med nye 200 kW lynladere, og vi planlegger også med ny 360 kW lader på Hovden. Vi holder på med omprofilering nå og alle stasjoner vil ha Eviny profil i løpet av kort tid. Alle ladere er på plass i Bilkraft appen.
Jobber med hurtiglading i Eviny

goggo

Sitat fra: Lars_F på fredag 23. september 2022, klokken 10:02
Sitat fra: hakotorg på torsdag 22. september 2022, klokken 15:46
Kan du si noe om laderne oppover Setesdalen Lars_F?
Står Eviny sine ladere der Recharge har hatt ladere før? Er det byttet en til en fra 50kW til 200kW ladere?


Ja det stemmer. Vi har overtatt alle Recharge sine lokasjoner i Setesdalen (Hovden, Valle, Rysstad, Bygland, Evje og Hægeland). De fleste steder har vi oppgradert med nye 200 kW lynladere, og vi planlegger også med ny 360 kW lader på Hovden. Vi holder på med omprofilering nå og alle stasjoner vil ha Eviny profil i løpet av kort tid. Alle ladere er på plass i Bilkraft appen.

Fantastisk at det endelig blir oppgradert i Setesdal, det har vært mye kø i sommer og faktisk også nå i høst etter at sommerferiesesongen er over.
Jeg har observert mange nederlendere med elbil der i det siste, har sikkert sammenheng med den nye Holland båten til Kristiansand.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

Sitat fra: Lars_F på fredag 23. september 2022, klokken 10:02
Ja det stemmer. Vi har overtatt alle Recharge sine lokasjoner i Setesdalen (Hovden, Valle, Rysstad, Bygland, Evje og Hægeland). De fleste steder har vi oppgradert med nye 200 kW lynladere, og vi planlegger også med ny 360 kW lader på Hovden. Vi holder på med omprofilering nå og alle stasjoner vil ha Eviny profil i løpet av kort tid. Alle ladere er på plass i Bilkraft appen.
Jippi!  :+1:

Ser i Bilkraft-appen at det nå er 4 stk 200 kW (går ut fra det er to stk delte ladere) på Rysstad - kjempeoppgradering fra de to gamle single 50 kW laderne! Meeeeget bra og svært etterlengtet!  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA