Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

knute

Et par av laderne som nevnes i svar #355 i denne tråden har kommet på plass il.a. mai i følge databasen til nobil.no:

Joker Loen. 4x 200kW CCS, 2x 50kW Chademo
Balestrand. 4x 200kW CCS, 2x 50kW Chademo
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

knute

Ved Alti Nordbyen i Larvik som åpnet i tidlig juni (se svar #688 i denne tråden) er det en ABB-lader på 360 kW på vei.
Laderen er på plass, men har ikke strøm eller profilering enda.

"Verdens raskeste lynlader" (enn så lenge).

Samme type som Eviny satt opp tidligere i år på Oasen i Bergen, og på satsingen sin i Sverige (https://www.eviny.no/nyheter/eviny-%C3%A5pnet-verdens-raskeste-lynlader-i-sverige).





MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Amatøren

Sitat fra: Lars_F på tirsdag 26. april 2022, klokken 12:10Ja, men det står ikke på oss. Alle ladeprodusentene må støtte dette først.

Jeg har forstått at det er to systemer for dette.

Autocharge som blant annet Fastned har. Dette krever at bilen bruker fast ID (MAC adresse) på kommunikasjonen mot ladere/ladeoperatørene. Dette gjør dessverre ikke biler fra blant annet VAG konsernet (de går for Plug and Charge). Samt en del andre.

Plug and Charge er annet system og gjerne en tredjepart som er tilbyder til ladeoperatørene. Ekstra kostnadsdrivende...

Disse termologiene forveksles ofte (er jo mulig jeg har byttet om på de nå...).

Hvilket system er det dere egentlig går for eller har dere støtte for alle biler uansett system de har?

Kom gjerne med korrigerende/ekstra opplysninger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Lars C. Krogenæs

Litt generelt:

Plugg&Charge er endel av ISO 15118, altså en åpen standard. Som alltid med standarder tar det tid å bli enige, og tid å implementere.

Bilene må støtte ISO 15118. Det er fremdeles kun noen få elbiler som støtter dette.

Ladestasjonene må støtte ISO 15118. Nye DC ladestasjoner støtter stort sett dette, men ikke så mange eldre hurtigladere. Kun noen få AC ladere har «fremtidig støtte» for dette, men har ikke sett noen med ferdig software.

Bak-system(et/ene) må være klar for ISO 15118. Her mangler det trolig endel.

Så kan operatørene inngå roaming-avtaler. Dette kan være tosidige (bilaterale) avtaler der bak-systemene snakker med hverandre (OCPI) eller globale avtaler via f.eks Hubject, Gireve og E-clearing.

«Alle» er enige at Plugg&Charge (ISO15118) er fremtiden. Her er også kommunikasjon fra bil til betaling kryptert ikke ulikt det vi finner når vi betaler med VISA i utlandet.

Autocharge er derimot en enkel løsning der man bruker bilens MAC adresse til å identifisere brukeren. Informasjonen fra bil til backend er ukryptert. Det er forholdsvis enkelt å endre bilens MAC adresse, eller klone nabobilens MAC adresse. Noen operatører har tatt i bruk dette deriblant Fastned, vel vitende om svakheten. Antagelig er sannsynlighet for svindel stor, mens konsekvensene ved svindel er relativ liten. Dermed er nytte større enn mulige ulemper, og de innførte dermed Autocharge mens de venter på Plug&charge.

Jeg tipper de aller fleste operatører i Norge vil støtte Plugg&Charge i løpet av de neste 12 mnd.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Hansi

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 09. juli 2022, klokken 21:17
Jeg tipper de aller fleste operatører i Norge vil støtte Plugg&Charge i løpet av de neste 12 mnd.

Krysser fingrene for at du har rett :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 09. juli 2022, klokken 21:17
«Alle» er enige at Plugg&Charge (ISO15118) er fremtiden. Her er også kommunikasjon fra bil til betaling kryptert ikke ulikt det vi finner når vi betaler med VISA i utlandet.

Autocharge er derimot en enkel løsning der man bruker bilens MAC adresse til å identifisere brukeren. Informasjonen fra bil til backend er ukryptert. Det er forholdsvis enkelt å endre bilens MAC adresse, eller klone nabobilens MAC adresse. Noen operatører har tatt i bruk dette deriblant Fastned, vel vitende om svakheten. Antagelig er sannsynlighet for svindel stor, mens konsekvensene ved svindel er relativ liten. Dermed er nytte større enn mulige ulemper, og de innførte dermed Autocharge mens de venter på Plug&charge.

Jeg tipper de aller fleste operatører i Norge vil støtte Plugg&Charge i løpet av de neste 12 mnd.
Tydeligvis er ikke "alle" enige. Flere har jo gått ut mot Plug&Charge, hovedsaklig pga forretningsmessige årsaker. Noe som jeg har full forståelse for. Igjen er grådigheten for stor blant de etablerte selskapene. Man burde fått på plass organisasjoner som Let's Encrypt.

Å si at sannsynligheten for svindel er stor ved autocharge, er vel en overdrivelse, gitt at man betrakter pr lading. Muligheten er stor ja, men jeg tviler på at de fleste vil gjøre seg til kjeltringer for slike beløp. Svindel vil og bli avdekket raskt når kunder blir feilfakturert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. juli 2022, klokken 09:02
Å si at sannsynligheten for svindel er stor ved autocharge, er vel en overdrivelse, gitt at man betrakter pr lading. Muligheten er stor ja, men jeg tviler på at de fleste vil gjøre seg til kjeltringer for slike beløp. Svindel vil og bli avdekket raskt når kunder blir feilfakturert.

Er ikke de fleste ladestasjoner videoovervåket? Om noen svindler med autocharge vil det ikke være så alt for vanskelig å finne ut hvem som gjorde det. Og når beløpet som du sier er så lavt, vil det neppe være en risiko verdt å ta....

hanche

Sitat fra: Panduck på søndag 10. juli 2022, klokken 09:23
Er ikke de fleste ladestasjoner videoovervåket?
Det er nytt for meg, i så fall. Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til hverken kameraer eller skilt om videoovervåking når jeg lader. Men det kan jo hende det bare er jeg som ikke følger med.  8)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

scholro

Fastned har ihvertfall videoovervåking på alle sine stasjoner

automat

Sitat fra: turfsurf på søndag 10. juli 2022, klokken 09:02

Å si at sannsynligheten for svindel er stor ved autocharge, er vel en overdrivelse, gitt at man betrakter pr lading. Muligheten er stor ja, men jeg tviler på at de fleste vil gjøre seg til kjeltringer for slike beløp. Svindel vil og bli avdekket raskt når kunder blir feilfakturert.

Man åpnet for å bruke bankkort uten PIN på mindre beløp. Selv om risikoen for svindel økte. Brukervennlighet trumfet den begrensede risikoøkningen.

Og autocharge vil nok ha lavere risiko enn bankkort uten PIN.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ingeniøren

Noen som så innslaget på nrk i går. Når folk bare vifter med brikken i lufta og ikke holder den opp mot merket på laderen er det ikke rart folk har problemer....

Det er noe som heter at øvelse gjør mester og nå har vi brukt kort noen tiår. Det er ikke vanskeligere med brikken. Kan ikke noen lage en video og sende i beste sendetid 😀
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Amatøren

 :+1:

Tusen takk for utdypende forklaring, Lars C. Krogenæs.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rollep

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 10. juli 2022, klokken 16:54
Noen som så innslaget på nrk i går. Når folk bare vifter med brikken i lufta og ikke holder den opp mot merket på laderen er det ikke rart folk har problemer....

Det er noe som heter at øvelse gjør mester og nå har vi brukt kort noen tiår. Det er ikke vanskeligere med brikken. Kan ikke noen lage en video og sende i beste sendetid 😀
Jeg så innslaget i NRK. Det var tydelig at de hadde håpet på å finne lange ladekøer med sinte og frustrerte mennesker. Slik ble det ikke, bare blide folk som meldte om null køer og bare velstand 😃

At de fant et par stykker som slet med å få startet ladingen er ingen nyhet, det skjer all tider på året. I dette tilfellet virket det som manglende erfaring med hurtigladere var hovedproblemet.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

Var endel kø på Ionity Spekkerød i går. Jeg hadde såpass lite igjen på batteriet etter å ha bare toppet opp på en Mer 50 kW lader kun det jeg trengte for å nå denne stasjonen med bare litt i buffer, at jeg ble stående.

Det må sies at 3,10 per kWh i SE gjør noe med lysten til å vente. Spesielt når det virker som det meste annet er nesten dobbelt i pris. Bortsett fra en med Porsche Taycan og en med en VW e-Up som trodde de skulle få snike, så gikk det rolig og fordragelig for seg.

Dessverre så er laderne satt nært innkjøringen, så 5 biler i kø, så sto siste bilen bare akkurat klar av veien. Flere ice-biler som stilte seg i køen, så måtte veive de frem, og de som ikke skjønte det likevel (eller kanskje ikke så det), måtte jeg ut og fortelle at det var ladekø så de kunne kjøre forbi på rettsiden.

Må sies at den tiden jeg stod der, er det lengste jeg noen gang har ventet på lader. Men tror ikke det var mer enn ca 15 min +/- for egen del. Da jeg koblet meg på, gikk den rett under 70 kW før den kun kort tid etterpå gikk opp i 77 kW, der den stod til ca 65 %, ramla ned til ca 60 kW der den så holdt seg på dette til 77 % der den falt til 37 kW.

Da jeg stoppet den ved 80 %, hadde den fremdeles ikke falt lavere, Normalt går den ned til 37 kW ved 75 % og falt ned til 24 ved 77 % for å holde seg der til jeg stopper ved 80 %, men denne gangen falt den ikke så lavt. Men kunne ikke (pga samvittighet, bl.a. fordi jeg kauker om at da bør man gi seg) og ville ikke lade lengre for å se når den eventuelt ville droppe ned. Men kanskje den hadde gjort det ved 81-83 % denne gangen?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: scholro på søndag 10. juli 2022, klokken 12:14
Fastned har ihvertfall videoovervåking på alle sine stasjoner
Da, så. Jeg har aldri besøkt en Fastned-stasjon. Vet ikke en gang hvor de finnes.  :o
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA