Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av Ae, mandag 11. februar 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: elektro på mandag 18. februar 2019, klokken 13:30
Sitat fra: daktari på mandag 18. februar 2019, klokken 13:20
Sabla slitsomt å flikke padler forme og tilbake hele tiden istedet for bare å ha foten på pedalen.

Synes du ikke det er slitsomt å alltid ha foten på pedalen, og passe på ikke regenerere/tape fart unødvendig? :-) Regen. er jo bare effektivt hvis du uansett skal bremse. Det er alltid bedre å trille (sjekk hvordan Teslabjørn setter bilen i N i nedoverbakker når han tester bla. Model 3 i California.
Nei, kjører bilen med en fot, styrer all fart meget mykt og fint. Kreves noen ferdigheter som kanskje ikke alle har. Å flytte foten mellom pedaler fremstår som komplett meningsløst når man behersker en-pedal.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Autopilot virket ikke, ikke skinn på dørtrekk, ikke gode seter.

Jeg forventet nok noe tilnærmet A8, og det ble mer Q3?

Pippus

Sitat fra: daktari på mandag 18. februar 2019, klokken 13:54
Sitat fra: elektro på mandag 18. februar 2019, klokken 13:30
Sitat fra: daktari på mandag 18. februar 2019, klokken 13:20
Sabla slitsomt å flikke padler forme og tilbake hele tiden istedet for bare å ha foten på pedalen.


Synes du ikke det er slitsomt å alltid ha foten på pedalen, og passe på ikke regenerere/tape fart unødvendig? :-) Regen. er jo bare effektivt hvis du uansett skal bremse. Det er alltid bedre å trille (sjekk hvordan Teslabjørn setter bilen i N i nedoverbakker når han tester bla. Model 3 i California.
Nei, kjører bilen med en fot, styrer all fart meget mykt og fint. Kreves noen ferdigheter som kanskje ikke alle har. Å flytte foten mellom pedaler fremstår som komplett meningsløst når man behersker en-pedal.

Da har jeg også prøvekjørt, men så knapp tid at det ikke lar seg gjøre å prøve ut så mye.
Det positive:
utmerket sittekomfort, lavt støynivå i høy fart( men opplevdes bare helt «vanlig» i lav fart), god fjæring/demping, veldig bra HU display, kvikk nok, presis og lett styring og riktig god lyd i B&O anlegget. God langturmaskin( i den grad langtur gir mening i elbilsammenheng :D)

Det negative: elmotoren hviner hørbart, spesielt i lav fart. Ingen «skarpe» kjøreegenskaper» og er for stor til å være førstevalget til en lettvint bybil.

Ellers fint med mulighet for «seiling» og regen på rattet. Slik at man slipper det komplett meningsløse å måtte holde foten på pedalen hele tiden. Det er sabla slitsomt. Krever noen ferdigheter kanskje ikke alle har? ;)

mbh

Det er mye fokus på hvor slitsomt det er å måtte håndtere flere pedaler. Det høres egentlig mer ut som et BMI- enn et Audi-problem. Man kan eventuelt benytte taxi hvis man ikke orker å kjøre selv.

DagfinnN

Sitat fra: Pippus på mandag 18. februar 2019, klokken 14:28
Ellers fint med mulighet for «seiling» og regen på rattet. Slik at man slipper det komplett meningsløse å måtte holde foten på pedalen hele tiden. Det er sabla slitsomt. Krever noen ferdigheter kanskje ikke alle har? ;)
Dette er det man har ACC til. På vanlig enkle veier og når jeg ikke føler for å kjøre aktivt, bruker jeg det 90% av tida. Med andre ord, ingen fot på noen pedal.
Ellers bruker jeg max regen, noe som er svært behagelig på svingete eller bratte veier.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Sitat fra: mbh på mandag 18. februar 2019, klokken 14:42
Det er mye fokus på hvor slitsomt det er å måtte håndtere flere pedaler. Det høres egentlig mer ut som et BMI- enn et Audi-problem. Man kan eventuelt benytte taxi hvis man ikke orker å kjøre selv.
Ikke så slitsomt, men føles gammeldags å måtte hoppe mellom pedaler. Nesten som å ha to vridere på vasken for å justere hhv varmtvann og kaldtvann. Ikke bil anno 2019 verdig.

Men det er nevnt at S/dynamic modus gir grei regenerering. Godt mulig det holder tålelig bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Enig, gass og brems er som en stereo med et ratt for å skru opp volumet og et for å skru ned.

På motorvei skrur jeg regen mest mulig av. En-pedal er best i by og aktiv kjøring på svingete landevei.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Sitat fra: daktari på mandag 18. februar 2019, klokken 15:11
Enig, gass og brems er som en stereo med et ratt for å skru opp volumet og et for å skru ned.

På motorvei skrur jeg regen mest mulig av. En-pedal er best i by og aktiv kjøring på svingete landevei.

Hva man foretrekker har nok litt å si med hvor man kjører ja. I by, med mye stopp og start kan jeg skjønne at en-pedal kjøring kanskje vil være best, mens på landeveien synes jeg det er veldig behagelig å seile mest mulig og bare la foten "hvile".

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

daktari

Be avis får oppklart den misforståelsen. På rolig landevei som Rv3 er seiling best. For aktiv kjøring, Tynset til Berkåk f.eks. da gjelder en-pedal.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

forzaman

Sitat fra: hemi på mandag 18. februar 2019, klokken 14:21
Autopilot virket ikke, ikke skinn på dørtrekk, ikke gode seter.

Jeg forventet nok noe tilnærmet A8, og det ble mer Q3?

At Autopilot ikke fungerte er vel kanskje ikke så rart, da e-tron ikke har Autopilot...  ;) e-tron kommer med diverse assiststentsystemer som hjelper sjåføren, men ikke Autopilot, som skal ta kontroll over hele kjøreprosessen. Autopilot er vel egentlig når man først kommer på Nivå 4 og Nivå 5 av selvkjøring, og det er det ikke mange land som har åpnet for for tror jeg?

Gogg

Da var E-tron 55 prøvekjørt og bestillt :) Levvering allerede uke 21 med reservasjon 51xx! Bilen var, som ventet, meget komfortabel, kjapp og lettkjørt. Skal jeg peke på noe negativt så var styringen vel lett og sportsetene noe ukomfortable(botskjemt med Bmw 5-serie komfortseter). Kuttet da ut advanced pakke og la inn individualkonturseter og S-line interiør pakke, Blir Knall :+1:

alfaalfa

Goog, du fikk bestilt de beste setene (individualkonturseter) på basisutgaven?

Gogg

Fikk kontursetene i basisutgaven ja, men måtte kombinere med s-line interiør pakke.

Orbit

Men s-line interiørpakke reduserer vel fargevalg på seter ned til sort og mørk grå (som vel uansett er foretrukket av de fleste)?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA