Skrevet av Emne: Prøvekjøring  (Lest 13761 ganger)

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2101
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #75 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 13:54 »
Sabla slitsomt å flikke padler forme og tilbake hele tiden istedet for bare å ha foten på pedalen.

Synes du ikke det er slitsomt å alltid ha foten på pedalen, og passe på ikke regenerere/tape fart unødvendig? :-) Regen. er jo bare effektivt hvis du uansett skal bremse. Det er alltid bedre å trille (sjekk hvordan Teslabjørn setter bilen i N i nedoverbakker når han tester bla. Model 3 i California.
Nei, kjører bilen med en fot, styrer all fart meget mykt og fint. Kreves noen ferdigheter som kanskje ikke alle har. Å flytte foten mellom pedaler fremstår som komplett meningsløst når man behersker en-pedal.

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1317
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #76 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 14:21 »
Autopilot virket ikke, ikke skinn på dørtrekk, ikke gode seter.

Jeg forventet nok noe tilnærmet A8, og det ble mer Q3?

Pippus

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 152
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #77 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 14:28 »
Sabla slitsomt å flikke padler forme og tilbake hele tiden istedet for bare å ha foten på pedalen.


Synes du ikke det er slitsomt å alltid ha foten på pedalen, og passe på ikke regenerere/tape fart unødvendig? :-) Regen. er jo bare effektivt hvis du uansett skal bremse. Det er alltid bedre å trille (sjekk hvordan Teslabjørn setter bilen i N i nedoverbakker når han tester bla. Model 3 i California.
Nei, kjører bilen med en fot, styrer all fart meget mykt og fint. Kreves noen ferdigheter som kanskje ikke alle har. Å flytte foten mellom pedaler fremstår som komplett meningsløst når man behersker en-pedal.

Da har jeg også prøvekjørt, men så knapp tid at det ikke lar seg gjøre å prøve ut så mye.
Det positive:
utmerket sittekomfort, lavt støynivå i høy fart( men opplevdes bare helt «vanlig» i lav fart), god fjæring/demping, veldig bra HU display, kvikk nok, presis og lett styring og riktig god lyd i B&O anlegget. God langturmaskin( i den grad langtur gir mening i elbilsammenheng :D)

Det negative: elmotoren hviner hørbart, spesielt i lav fart. Ingen «skarpe» kjøreegenskaper» og er for stor til å være førstevalget til en lettvint bybil.

Ellers fint med mulighet for «seiling» og regen på rattet. Slik at man slipper det komplett meningsløse å måtte holde foten på pedalen hele tiden. Det er sabla slitsomt. Krever noen ferdigheter kanskje ikke alle har? ;)

mbh

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 32
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #78 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 14:42 »
Det er mye fokus på hvor slitsomt det er å måtte håndtere flere pedaler. Det høres egentlig mer ut som et BMI- enn et Audi-problem. Man kan eventuelt benytte taxi hvis man ikke orker å kjøre selv.

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1065
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #79 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 14:47 »
Ellers fint med mulighet for «seiling» og regen på rattet. Slik at man slipper det komplett meningsløse å måtte holde foten på pedalen hele tiden. Det er sabla slitsomt. Krever noen ferdigheter kanskje ikke alle har? ;)
Dette er det man har ACC til. På vanlig enkle veier og når jeg ikke føler for å kjøre aktivt, bruker jeg det 90% av tida. Med andre ord, ingen fot på noen pedal.
Ellers bruker jeg max regen, noe som er svært behagelig på svingete eller bratte veier.
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10507
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #80 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 14:53 »
Det er mye fokus på hvor slitsomt det er å måtte håndtere flere pedaler. Det høres egentlig mer ut som et BMI- enn et Audi-problem. Man kan eventuelt benytte taxi hvis man ikke orker å kjøre selv.
Ikke så slitsomt, men føles gammeldags å måtte hoppe mellom pedaler. Nesten som å ha to vridere på vasken for å justere hhv varmtvann og kaldtvann. Ikke bil anno 2019 verdig.

Men det er nevnt at S/dynamic modus gir grei regenerering. Godt mulig det holder tålelig bra.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
Audi E-tron reservasjon  - kansellert
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2101
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #81 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 15:11 »
Enig, gass og brems er som en stereo med et ratt for å skru opp volumet og et for å skru ned.

På motorvei skrur jeg regen mest mulig av. En-pedal er best i by og aktiv kjøring på svingete landevei.

AJ82

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 542
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #82 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 15:14 »
Enig, gass og brems er som en stereo med et ratt for å skru opp volumet og et for å skru ned.

På motorvei skrur jeg regen mest mulig av. En-pedal er best i by og aktiv kjøring på svingete landevei.

Hva man foretrekker har nok litt å si med hvor man kjører ja. I by, med mye stopp og start kan jeg skjønne at en-pedal kjøring kanskje vil være best, mens på landeveien synes jeg det er veldig behagelig å seile mest mulig og bare la foten "hvile".

A.J.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2101
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #83 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 15:19 »
Be avis får oppklart den misforståelsen. På rolig landevei som Rv3 er seiling best. For aktiv kjøring, Tynset til Berkåk f.eks. da gjelder en-pedal.

kodax

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 324
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #84 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 15:54 »
ACC er best

forzaman

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 94
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #85 på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 16:45 »
Autopilot virket ikke, ikke skinn på dørtrekk, ikke gode seter.

Jeg forventet nok noe tilnærmet A8, og det ble mer Q3?

At Autopilot ikke fungerte er vel kanskje ikke så rart, da e-tron ikke har Autopilot...  ;) e-tron kommer med diverse assiststentsystemer som hjelper sjåføren, men ikke Autopilot, som skal ta kontroll over hele kjøreprosessen. Autopilot er vel egentlig når man først kommer på Nivå 4 og Nivå 5 av selvkjøring, og det er det ikke mange land som har åpnet for for tror jeg?

Gogg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #86 på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 15:14 »
Da var E-tron 55 prøvekjørt og bestillt :) Levvering allerede uke 21 med reservasjon 51xx! Bilen var, som ventet, meget komfortabel, kjapp og lettkjørt. Skal jeg peke på noe negativt så var styringen vel lett og sportsetene noe ukomfortable(botskjemt med Bmw 5-serie komfortseter). Kuttet da ut advanced pakke og la inn individualkonturseter og S-line interiør pakke, Blir Knall :+1:

alfaalfa

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 29
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #87 på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 15:48 »
Goog, du fikk bestilt de beste setene (individualkonturseter) på basisutgaven?

Gogg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #88 på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 16:30 »
Fikk kontursetene i basisutgaven ja, men måtte kombinere med s-line interiør pakke.

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1710
    • Vis profil
Sv: Prøvekjøring
« Svar #89 på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 16:44 »
Men s-line interiørpakke reduserer vel fargevalg på seter ned til sort og mørk grå (som vel uansett er foretrukket av de fleste)?
2017 BMW i3 94Ah