Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av Ae, mandag 11. februar 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Ae

Ser at det nå er startet opp prøvekjøring for kundene. Har du prøvekjørt og hva er inntrykket ditt?
Think 2008 - 65000 km  - solgt
Nissan Leaf 2014 - 82000 km - solgt
Opel Ampera-e 2017 - 48000 km
Audi etron - Bestilt

daktari

Ok å kjøre. Ikke mer komfort eller lavere støy enn i I-PACE. Føles tyngre, og er merkbart  tregere. Rattet er lett, men I-pace har vesentlig bedre kjøtefølekse. Synes Tesla har den beste feeling på gasspedalen av alle, med e-tron bakerst. God bil. Kjørte med 20"

Regen er litt mildere enn Tesla sin standard, og burde ha  ett nivå til kraftigere. Nivå 2 bremser mer enn I-pace og Tesla i "lav" men mindre enn I-PACE i høy. Dette på manuell regenerering som settes i en meny.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olemartin

Sitat fra: daktari på mandag 11. februar 2019, klokken 15:11
Synes Tesla har den beste feeling på gasspedalen av alle, med e-tron bakerst.

Hva mener du med "feeling av gasspedalen"?

Hyperstress

#3
Meget god bil å kjøre, meget komfortabel og stille. Rattet har konduktiv sensor e.l. og merker om du bare er borti rattet. Det er veldig nice i forhold til de rattene som trenger torque input.

Jeg hadde trodd og håpet at B&O anlegget var litt bedre. Nå hadde jeg bare DAB tilgjengelig, så kan være derfor det ikke ble helt optimalt.
Litt irriterende at regen måtte skrus på hver eneste gang en bremser. Mulig det kan settes på som default i menyene? (Som for øvrig var veldig rotete)
Gode spylere og viskere, selv om de jeg prøvde bare var standard.
Forbruket var jo som kjent litt høyt. Hadde 3,3kWt pr mil på den timen jeg hadde bilen.

Føler de kunne hatt bedre løsning med stor skjerm i stedet for flere skjermer, men blir sikkert en vanesak. Bra at det er Googlesøk i navigasjon. Jeg syntes at lane assist fungerte bra. Bra nok i forhold til det jeg håpet på.
Jeg fant ikke et stort godt ryggekamera-bilde.. Bare birdeye/3D Som ble litt lite/langt unna. Ville heller hatt et stort bilde over hele skjermen fra kamera som filmet bak bilen. Evt mye større birdeye view.

Tror en kan få veldig bra bil for ca 750k om en er litt restriktiv med utstyr.

Men hovedargumentet for å eventuelt skulle kjøpe Audi i forhold til tesla er nok ikke primært bilen, men den uholdbare servicesituasjonen hos tesla.

Edit: jeg ble heller ikke helt 100% komfortabel med feelingen på gasspedalen, det var et eller annet rart, spesielt når en slapp pedalen noen ganger. Som at det ikke helt bestemte seg for om det skulle regenereres eller ikke. Blir sikkert vant til det.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

kodax

Gikk fint for meg å ha bakoverkamera på mesteparten av skjermen, og 3D helt til høyre. Ellers fin å kjøre, som forventet og ingen negative overaskelser.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: olemartin på mandag 11. februar 2019, klokken 16:28
Sitat fra: daktari på mandag 11. februar 2019, klokken 15:11
Synes Tesla har den beste feeling på gasspedalen av alle, med e-tron bakerst.

Hva mener du med "feeling av gasspedalen"?
Tesla sin mapping AV pedalbevegelse vs effekt har truffet en kurve som passer min fot meget bra - bilen blir som en forlengelse av foten. Audi har lagt inn en liten delay et sted, men det varierer med kjøreprogrammet.
Jaguar i Comfort er nærme Tesla, men man må ha litt mer pedalbevegelse for å få samme fart. Jaguar i Dynamic er derimot litt for sensitiv igjen... Tesla fant balansen, men dette kan være smak og behag også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gitzern

Høres veldig mye ut som smak og behag ja. Trolig er det man prøver først det man blir vant til og det som kommer etterpå annerledes. Skal prøvekjøre Audi snart og har aldri prøvekjørt hverken Tesla eller Ipace. Såvidt kjørt en e-golf i 15 min. Ellers bare fossilt. Tipper Audien faller i smak

Hyperstress

Det gjør den nok! Om du har hatt f.eks Audi A6 med «strikkmotor» automatkasse tidligere så blir dette rimelig opptur. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

En annen ting jeg stusset litt over var at jeg hørte motorene mer enn jeg hadde forventet. I bilen jeg har nå (Tesla S) så hører jeg knapt motoren i det hele tatt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Gitzern

Hyperstress, jeg har kjørt Passat og Tiguan Diesel fra 2004 til nå og skal bytte til e-tron juni 2019. Har angret i 8 år på at jeg ikke kjøpte Q5 isteder for Tiguan. Nå retter jeg opp feilen

jkirkebo

Sitat fra: daktari på mandag 11. februar 2019, klokken 19:35
Tesla sin mapping AV pedalbevegelse vs effekt har truffet en kurve som passer min fot meget bra - bilen blir som en forlengelse av foten. Audi har lagt inn en liten delay et sted, men det varierer med kjøreprogrammet.
Jaguar i Comfort er nærme Tesla, men man må ha litt mer pedalbevegelse for å få samme fart. Jaguar i Dynamic er derimot litt for sensitiv igjen... Tesla fant balansen, men dette kan være smak og behag også.

Mye smak og behag her. Personlig synes jeg Teslaen i normal-modus er litt i overkant "nervøs", men i chill-mode er den perfekt for meg. Så min har vel stort sett stått permanent i chill siden det kom ;)

Savner regen slik den var før. Da kom den umiddelbart når man slapp gasspedalen. Nå tar det et sekund eller to, og den ramper litt sakte opp for min smak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Meldola

Dette er basert på mine høyst subjektive tanker, men syntes bilen var svært godt støyisolert, godt sammenskrudd og med passe drag når man trampet ned pedalen. Sammenlignet med min tidligere P85D med pluss understell var totalopplevelsen at dette var en mye bedre bil. Det eneste man kunne savne var show-faktoren når man trampet pedalen i bunn, men det gjorde man vel stort sett bare når man hadde med passasjerer og skulle vise frem doningen.

Som familiebil er dette innertier for min del.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Imagine

#12
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. februar 2019, klokken 20:56
Sitat fra: daktari på mandag 11. februar 2019, klokken 19:35
Tesla sin mapping AV pedalbevegelse vs effekt har truffet en kurve som passer min fot meget bra - bilen blir som en forlengelse av foten. Audi har lagt inn en liten delay et sted, men det varierer med kjøreprogrammet.
Jaguar i Comfort er nærme Tesla, men man må ha litt mer pedalbevegelse for å få samme fart. Jaguar i Dynamic er derimot litt for sensitiv igjen... Tesla fant balansen, men dette kan være smak og behag også.

Mye smak og behag her. Personlig synes jeg Teslaen i normal-modus er litt i overkant "nervøs", men i chill-mode er den perfekt for meg. Så min har vel stort sett stått permanent i chill siden det kom ;)

Savner regen slik den var før. Da kom den umiddelbart når man slapp gasspedalen. Nå tar det et sekund eller to, og den ramper litt sakte opp for min smak.

Jeg er uenig med deg. Prøvde bilen nå og synes bremsefølelse og gasspedalfølelse var meget bra. Noterte meg også motorøydene under 30km/t. Kunne godt vært enda mer regenerering, men det var det om man satte den i S. Da spilte den meget bra i både akselerasjon og regenerering automatisk.
Bilen er en helt fantastisk bil å kjøre. Ligger plantet og retningstabilt på veien. Med god komfort. Minner veldig om Audi Q8 som elektrisk utgave. Og synes den skjulte 2,7 vekten bra og føltes mer som en bil på 2 tonn.
F eks føles den nye Porsche Cayenne hybrid mye tyngre å kjøre. Og jeg synes Audi e-tron har bedre fjæring og støydemping enn nye Cayenne. Svært stillegående og behagelig styring og seter. Ypperste klasse.

I tillegg synes ieg den var meget kvikk. Ikke Tesla-kvikk, men man tenker aldri over at man mangler power, selv om man vil grisekjøre.
Jeg er svært fornøyd med bilen etter prøvetur og gleder meg voldsomt til å få min svarte limited.

Min konklusjon: Dersom jeg hadde hatt en flott Jaguar I-Pace eller kanskje spesielt Tesla Model S nå ville jeg helt klart solgt bilen og byttet til e-tron. Så da har jeg i det minste valgt rett bil for meg.
Hadde jeg kjøpt meg hybridbil eller en Cayenne turbo nå hadde jeg også byttet.

Tellus

Regner med at du har kjørt I-Pace. Hvordan vil du sammenligne kjøreegenskapene mellom de to bilene ?

Imagine

#14
Sitat fra: Tellus på tirsdag 12. februar 2019, klokken 10:38
Regner med at du har kjørt I-Pace. Hvordan vil du sammenligne kjøreegenskapene mellom de to bilene ?

Først av alt vil jeg si at e-tron kjører ganske likt som Q8. Jeg prøvekjørte I-Pace og Q8 rett etterhverandre i november, samme dag. Prøvde også en Model X samme dag. Prøvde Model X 100d først, den likte vi ikke. Merkelig fjæring, altfor stor, vibrerte i bremsene, madammen ble bilsyk og bilen ser ikke bra ut. Men den akselererte raskt og gassresponsen var bra.
Kom så over i Q8, det var en godt over dobbelt så bra bil. Kjørte samme ruten, litt motorvei en del riksveier med mye humper og svinger og litt 60-soner og 30 soner ked fartshumper.
Q8 var bedre på alt unntatt dieselmotoren som hadde utrolig treg respons. Dette er naturligvis fikset i E-tron.

Så gikk vi over i I-Pace.
I-Pace har stivere fjæring, litt mer som e-tron i dynamic mode, spesielt over fartsdumper går I-Pace strammere enn etron i komfort-modus. Men I-Pace går fortsatt komfortabelt nok og en anelse bedre enn Model S med luftfjærer (som jeg kjenner godt).
I-Pace er nok kjappere, men kan ikke si jeg husker forskjellen i ytelser som voldsomt stor. Akkurat det må jeg prøve om igjen med I-Pace. Men forskjellen til Model S 75 d ytelsesmessig er heller ikke slik at man tenker over det, selv om man jo vet Model S er litt kjappere.
Støydemping er I-Pace stillere enn Model X synes jeg. E-tron er enda bedre støydempet.

I-pace virker kanskje litt mer sporty og litt lettere, noe den jo også er.
Overgangen I-Pace har mellom regenerering til brems når man trykker inn bremsepedalen er ikke i e-tron som egentlig bremser helt mykt og likt som en kvalitets-fossilbil.

Jeg liker begge, både Jaguaren og Audien. I-Pace med luftfjæring flyter fortsatt flott bortover motorveien til tross for strammere fjæring på småveier. Den flyten på motorvei har e-tron også. Men Audien kjennes totalt sett som en bedre og mer solid kjøreopplevelse. Litt mer komfort.

Ps: de virutuelle speilene er utrolig dårlige. Også i dagslys. Andre bilers LED-lys vibrerer i skjermen som på videofilm. I mine øyne gir de bilen en klar svakhet. Godt man kan bestille uten og det har jeg gjort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA