Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av Ae, mandag 11. februar 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olemartin


Øyvind.h

Jepp :)
Kjørte også denne for en uke siden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olemartin

ok, takk.
Da har du kjørt samme biler som meg. Jeg endte med å droppe noe ekstrautstyr etter prøvekjøringen med den sorte, bla akustikkglass.

turfsurf

Da har jeg endelig fått somlet meg til å prøvekjøre etron. Disponerte bilen kun i tre timer, og hadde noen gjøremål, men det ble nesten 10 mil på en mix av motorvei, landevei og litt bykjøring.

Har sett på etron som ett mulig alternativ når vi skal kvitte oss med X100en. Nå skal jeg ikke komme inn på forbruk, det har vært diskutert opp og ned, og jeg nevnte det såvidt i EPA tråden.

Men kjøreopplevelsen synes jeg er interessant å diskutere. Har sittet i etron før under lansering, men når jeg satte meg inn bak rattet i dag fikk jeg nesten sjokk. Dashboard er ekstremt høyt, og frontruten blir en liten glugge.

Bilen stod i efficiency ved oppstart, noe som var helt forferdelig m.t.p gassrespons. Minner om eco pro+ på i3. Ubrukelig. Comfort og Dynamic var ok, og ytelse ved kickdown synes jeg er godkjent. Har en mistanke om at den yter bedre enn oppgitt.

Støynivå var lavt, men ikke så lavt som forventet, dekkstøy var ganske fremtredende, uten at det var plagsomt. Men ikke stor forskjell fra Model X. Vesentlig bedre enn i3 med 20" oem hjul dog.

Instrumentclusteret er ryddig og pent, veldig kul effekt med kartvisningen og små instrumenter. Resten av infotainment var relativt greit å finne ut av, men opplevdes gammeldags. Og hovedskjermen er for liten.

Det som opplevdes sjokkerende dårlig var de virtuellespeilene, her må Audi tilbake til tegnebrettet. Projeksjon på sideruten kanskje ?

Understellet fungerte veldig fint når farten var lav, og taklet ujevnheter veldig bra. Best in class av de jeg har testet så langt. Når farten gikk opp ble det hele begredelig dog. Veldig båtfølelse i svinger, og krenget alt for mye. Her er faktisk Model X mye morsommere å kjøre. Jeg kjørte en liten testrunde på 3 mil, og måtte ta Model X på samme runde etterpå bare for å bekrefte opplevelsen. Veldig skuffet akkurat her.

Setene var og en overraskelse. Har hatt Audi før med s-line sportsseter og ed har vært gode. Disse var sportsseter, og opplevdes for harde, og alt for brede på ryggen, så sidestøtten manglet. Mye bedre på Model X.

I det store og hele ble jeg ganske skuffet og veldig overrasket. Vi har vært veldig fornøyd med Audiene vi har hatt før.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kåre Knatten

Overraskende at en Tesla-eier er skuffet etter prøvekjøring - eller hva? Respektabelt at du har bryderiet til å skrive en såpass detaljert gjennomgang for oss som har bestilt "katta i sekken", så vi vet hva vi har i vente.

DagfinnN

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 31. mai 2019, klokken 20:56
Overraskende at en Tesla-eier er skuffet etter prøvekjøring - eller hva? Respektabelt at du har bryderiet til å skrive en såpass detaljert gjennomgang for oss som har bestilt "katta i sekken", så vi vet hva vi har i vente.
Er det hårsårhet ute å går? Katta i sekken er det kun du som trekker fram. Synes det var en fin oppsummering og på noen av delene fikk e-tron best i klassen. Det er ikke så verst det.
Slutt å skyte på hverandre og mistenke om skjev vinkling. Det viktigste er elbil. Veldig fint at Audi kommer med en bra bil. De som liker Audi blir fornøyd og dermed er det flere som kjører elektrisk - intet er bedre enn det.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Crown

Hvor høy/stor er du TurfSurf? For meg er setene i X faktisk hovedgrunnen til at den ikke går an å kjøpe, en hard kant på nedre del av hodestøtten står rett inn i nakken på meg (alt for lav rygg på setene) og gjør utrolig vondt. Men i e-tron får man jo kjøpt flere forskjellige typer forseter etter behov, høres ut som du trenger S-Line sportsseter som du har hatt før, det er ikke de som var i den du prøvde. Selv gikk jeg for komfortsetene.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Øyvind.h

Jeg tror nakkestøtten på nyere X går høyere enn de eldste for å unngå det du peker på. Jeg merker i hvert fall det om jeg har på jakke med hette i min 2016-mod, men ikke i en 2018 mod jeg kjører i blant. Ellers gode seter, men kanskje litt lite sidestøtte og litt kort sittepute.

Men mtp. antall setevalg man kan gjøre hos Audi bør akkurat sete være noe man klarer å finne noe passende av? Komfortseter med 4-veis nakkestøtte burde matche de fleste. Jeg prøvesatt i en Q8 på Ensjø for å teste et sete-alternativ de ikke hadde i demo E-Tron.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 31. mai 2019, klokken 17:44
Da har jeg endelig fått somlet meg til å prøvekjøre etron. Disponerte bilen kun i tre timer, og hadde noen gjøremål, men det ble nesten 10 mil på en mix av motorvei, landevei og litt bykjøring.

Har sett på etron som ett mulig alternativ når vi skal kvitte oss med X100en. Nå skal jeg ikke komme inn på forbruk, det har vært diskutert opp og ned, og jeg nevnte det såvidt i EPA tråden.

Men kjøreopplevelsen synes jeg er interessant å diskutere. Har sittet i etron før under lansering, men når jeg satte meg inn bak rattet i dag fikk jeg nesten sjokk. Dashboard er ekstremt høyt, og frontruten blir en liten glugge.

Bilen stod i efficiency ved oppstart, noe som var helt forferdelig m.t.p gassrespons. Minner om eco pro+ på i3. Ubrukelig. Comfort og Dynamic var ok, og ytelse ved kickdown synes jeg er godkjent. Har en mistanke om at den yter bedre enn oppgitt.

Støynivå var lavt, men ikke så lavt som forventet, dekkstøy var ganske fremtredende, uten at det var plagsomt. Men ikke stor forskjell fra Model X. Vesentlig bedre enn i3 med 20" oem hjul dog.

Instrumentclusteret er ryddig og pent, veldig kul effekt med kartvisningen og små instrumenter. Resten av infotainment var relativt greit å finne ut av, men opplevdes gammeldags. Og hovedskjermen er for liten.

Det som opplevdes sjokkerende dårlig var de virtuellespeilene, her må Audi tilbake til tegnebrettet. Projeksjon på sideruten kanskje ?

Understellet fungerte veldig fint når farten var lav, og taklet ujevnheter veldig bra. Best in class av de jeg har testet så langt. Når farten gikk opp ble det hele begredelig dog. Veldig båtfølelse i svinger, og krenget alt for mye. Her er faktisk Model X mye morsommere å kjøre. Jeg kjørte en liten testrunde på 3 mil, og måtte ta Model X på samme runde etterpå bare for å bekrefte opplevelsen. Veldig skuffet akkurat her.

Setene var og en overraskelse. Har hatt Audi før med s-line sportsseter og ed har vært gode. Disse var sportsseter, og opplevdes for harde, og alt for brede på ryggen, så sidestøtten manglet. Mye bedre på Model X.

I det store og hele ble jeg ganske skuffet og veldig overrasket. Vi har vært veldig fornøyd med Audiene vi har hatt før.
Testet du de adaptive demperne i individual-modus? Virker å være en del forskjell på sport og Comfort der. Den jeg kjørte i dag med Bridgestone Alenza 20" var veldig mye stillere enn den fra i vinter med Hakka R3 20", men dagens hadde akustikkvinduer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Crown på fredag 31. mai 2019, klokken 21:03
Hvor høy/stor er du TurfSurf? For meg er setene i X faktisk hovedgrunnen til at den ikke går an å kjøpe, en hard kant på nedre del av hodestøtten står rett inn i nakken på meg (alt for lav rygg på setene) og gjør utrolig vondt. Men i e-tron får man jo kjøpt flere forskjellige typer forseter etter behov, høres ut som du trenger S-Line sportsseter som du har hatt før, det er ikke de som var i den du prøvde. Selv gikk jeg for komfortsetene.
Du er sikkert klar over det, men du vet at nakkestøtta styres elektrisk? Den justeres auto ift lengdejustering på setet, men kan stilles "manuelt" i tillegg, ved å bruke korsryggstøtteknappen og velge nakkestøtte på skjermen.

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 31. mai 2019, klokken 20:56
Overraskende at en Tesla-eier er skuffet etter prøvekjøring - eller hva? Respektabelt at du har bryderiet til å skrive en såpass detaljert gjennomgang for oss som har bestilt "katta i sekken", så vi vet hva vi har i vente.
Ja, for det han skriver er fasit for alle? Om alle mente det samme hadde vi bare behøvd én bil på markedet. Høres ellers ut som han har hatt flere Audier enn Teslaer, så da er han vel Audi fanboy. Er "testen" da godkjent?

turfsurf

#146
Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 31. mai 2019, klokken 20:56
Overraskende at en Tesla-eier er skuffet etter prøvekjøring - eller hva? Respektabelt at du har bryderiet til å skrive en såpass detaljert gjennomgang for oss som har bestilt "katta i sekken", så vi vet hva vi har i vente.
Er det bare lov å skrive rent positive omtaler? Tittelen er vel prøvekjøring, ikke "bare skryt etter prøvekjøring". Jeg prøvekjørte med forventning om å få en bra opplevelse, minus mangel på enpedal og brukergrensesnitt. Dette siden de Audiene vi har hatt tidligere har vi vært veldig fornøyde med.

Da må det være lov å omtale hvordan man opplever ting. Jeg er foresten ikke bare Tesla eier. Jeg er og BMW eier, og har vært Audi eier, Mini eier VW eier, Citroen eier, og Saab eier. Jeg gifter meg ikke med bilmerke men kjøper etter en totalvurdering etter behov, tilbud og vurdering av service og selskap, salgsopplevelse m.m.

Edit: og ja, omtalen er selvfølgelig ut i fra mine forventninger og preferanser. Betyr ikke at andre ikke kan være fornøyd med bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Crown på fredag 31. mai 2019, klokken 21:03
Hvor høy/stor er du TurfSurf?
Jeg er 180/90, rimelig jevnt fordelt. Tipper det finnes seter som passer ja, ble bare litt overrasket for de setene vi har hatt på tidligere Audier var veldig gode.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 31. mai 2019, klokken 23:39
Testet du de adaptive demperne i individual-modus? Virker å være en del forskjell på sport og Comfort der. Den jeg kjørte i dag med Bridgestone Alenza 20" var veldig mye stillere enn den fra i vinter med Hakka R3 20", men dagens hadde akustikkvinduer.
Testet med individual ja. La ikke merke til dekktype, men var 21".

Comfortinnstillingen svelget bra med ujevnheter, men hele opplevelsen i Comfort ble for "gyngete" for meg. Men det er personlige preferanser, har aldri prøvde bil med adaptive dempere som jeg foretrekker i Comfort innstilling.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2019, klokken 07:49
Sitat fra: daktari på fredag 31. mai 2019, klokken 23:39
Testet du de adaptive demperne i individual-modus? Virker å være en del forskjell på sport og Comfort der. Den jeg kjørte i dag med Bridgestone Alenza 20" var veldig mye stillere enn den fra i vinter med Hakka R3 20", men dagens hadde akustikkvinduer.
Testet med individual ja. La ikke merke til dekktype, men var 21".

Comfortinnstillingen svelget bra med ujevnheter, men hele opplevelsen i Comfort ble for "gyngete" for meg. Men det er personlige preferanser, har aldri prøvde bil med adaptive dempere som jeg foretrekker i Comfort innstilling.

Kjenner igjen den litt duvete følelsen når man går fra i3 til stor bil. Fikk den samme når jeg teste I-pace først gangen. Noe helt annet andre gangen...  I3'n er forøvrig meget god å kjøre, kjapp og responsiv, god seter mm så kan forstå at han landet på dette  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA