Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Optimalisering av batteritemperatur til hurtiglading, "On-Route Battery Warmup"

Startet av Hansi, torsdag 07. mars 2019, klokken 08:18

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: olavxxx på torsdag 07. mars 2019, klokken 18:52

Er du som sprer mye synsing og gjetting i tråden som ikke har noe rot i sannheten. Selvsagt lader en Tesla under 0 grader, ellers hadde ingen kommet seg til jobb.


At folk kommer seg på jobb har da ingen verdens ting med når et batteri ikke vil ta lading eller ei. Alle batterier har en nedre temperaturterskel for når det ikke vil motta strøm. Når temperaturen faller under denne terskelen så må batteriet varmes opp til over terskelen for at lading skal kunne gjøres. Dette er ikke noe spesielt med Tesla sine batterier. Alle Li-Ion batterier er slik. Terskelen kan selvfølgelig variere avhengig av hvordan leverandøren vurderer hva batteriet tåler. I den grad det er varierende tåleevne så skyldes dette ganske sikkert at batterikjemien varierer.

Påstanden om at grensen for Tesla-batteriene var 0 grader var ikke min. Tvert i mot uttrykte jeg skepsia mot at grensen skulle være såpass høy.

Sitat
Det ble forøvrig hevdet i tråden jeg henviste til at en Tesla ikke vil lade hvis batteriet er under 0 grader. Kan dette være korrekt ? Tror de fleste elbiler tar lading ned til et anselig antall kuldegrader.

Så lenge man er plugget inn og bilen aktivt kan varme batteriet så vil BMS forsøke å holde et batteri i et fornuftig temperaturintervall. Til og med Nissan Leaf har et aktivt varmeelement som slår inn før batteriet fryser i stykker. Dette elementet slår inn rundt -20 grader celsius og det er grunn til å anta at batteriet kan lades helt ned til denne grensen.

Står du derimot ikke tilkoblet med tomt batteri og batteritemperaturen faller under terskelen (hva nå denne enn måtte være) så får man ikke ladet.
Da kommer du ikke på jobb  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA