Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøpe Tesla

Startet av BjørnSH, mandag 11. februar 2019, klokken 14:03

« forrige - neste »

BjørnSH

Hei!

Er helt ny/fersk når det kommer til el-bil. Har lenge vurdert Leaf, men det har blitt med tanken. Nå har jeg bedre økonomi enn tidligere og vurderer Tesla. Har ingen familie, men vurderer fortsatt Mod X da jeg syns den ser utrolig bra ut.

Jeg ser det ligger en del på FINN til 700000,- +/-, men jeg har ikke så veldig stor peil på hva jeg bør se etter. Regner med at minimum batteripakke bør være 75. Syns 6-seter er beste løsning. Hvis jeg kjøper privat, hvilke punkter MÅ jeg gå igjennom før et evt. kjøp?

Alt av innspill er positivt!

z4rd

Hei!

Kjøp det som treffer dine behov og preferanser best. Ikke hør på alle oss andre. Vi har en tendens til å trekke frem egne valg som det beste :)

Finn ut hva du kan leve med mtp rekkevidde og hva som er minimumskrav på avstand uten stopp. X75D dekker de aller fleste sine behov. Ellers anbefaler jeg deg å teste bilene. Det er alltids mulig å låne lørdag ettermiddag til mandag morgen f.eks. Da får man testet litt mer grundig.

Så kan det være greit å sjekke servicehistorikk og gjøre en helhetsvurdering mtp selger og generell vedlikehold av den aktuelle bilen. Samtlige X er innenfor garantitid pr. nå.

Lykke til!
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

Generelt så er nyere bedre. Jeg hadde heller valgt en 2018-modell med 30k km på telleren enn en 2017-modell med 10k km på telleren. Noen ting å tenke på:

- Tidligere eiers erfaringer med bakdørene? Noen har hatt større problemer enn andre.
- Er frontakslingene gjort noe med? (Disse vil kunne lage lyd og vibrasjoner ved kraftig akselerasjon, spesielt med fjæringen på standard/høy. Trenger en fiks på servicesenter.)
- Er batteripakken uskadd? Ta en kikk under bilen, riper på batteripakken eller tegn til at bilen har blitt jekket opp feil er ikke gunstig.
- Hvordan har dekkslitasjen vært? Utfordringer med ujevn slitasje?
- Er det hurtigladet mye? Etter mye hurtiglading vil effekten ved superlading begrenses. Det kan være kjipt på ny bil.
- Følger det med gratis ubegrenset superlading? (Da må bilen ha blitt bestilt før 15. januar 2017.)
- Hvilken AP er det? Man må ha AP 2.5 for dashcam via AP kameraene, om det er noe man ønsker. Er autopilot og full selvkjøring aktivert?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#3
Sitat fra: z4rd på mandag 11. februar 2019, klokken 14:50Samtlige X er innenfor garantitid pr. nå.
Det er 5 år/100.000 km garanti på selve bilen. En del Model X har passert 100.000 km og er utenfor garanti. Men drivlinje/batteri har 8 år/ubegrenset antall km, så her er samtlige Model X fortsatt dekket av garanti.

Og så har man på toppen reklamasjonsretten, som er 5 år. Den dekker også alle Model X per i dag, men ikke slitasjedeler og slikt. Og da skal man egentlig reklamere mot selger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

BjørnSH

#4
Takk for gode tilbakemeldinger!

Ville du ha vurdert denne som et godt kjøp? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139607907 (Såklart uten gratis hurtiglading....)

Bare så jeg får en pekepinn på ting... Jeg tror jeg hadde gått for den (Men, jeg er hovedsaklig ute etter svar bil både ut- og innvendig).

Du skrev:
Er det hurtigladet mye? -> Finnes det måter å finne det ut på? Bortsett fra å spørre og få et uærlig svar...
Følger det med gratis ubegrenset superlading? -> Står dette i form av kontrakt? Eller i bilens system?

Espen Hugaas Andersen

#5
Sitat fra: BjørnSH på mandag 11. februar 2019, klokken 16:34
Takk for gode tilbakemeldinger!

Ville du ha vurdert denne som et godt kjøp? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=139607907 (Såklart uten gratis hurtiglading....)

Bare så jeg får en pekepinn på ting... Jeg tror jeg hadde gått for den (Men, jeg er hovedsaklig ute etter svar bil både ut- og innvendig).
Jeg kan ikke se noe bekymringsverdig på bildene og den ser ut til å ha alt utstyr. (Men ikke full selvkjøring, kan det virke som.) Kan nevne at det er ikke en 2018-modell når den er registrert i desember 2017. Da er det en 2017-modell.

Ville også spurt om parkeringssensorene har oppført seg fint - det var en del Model X levert ut rundt den tiden som slet med parkeringssensorer som ikke tålte vann.

Og så er det en femseter, ikke seksseter. ;)
Sitat fra: BjørnSH på mandag 11. februar 2019, klokken 16:34Du skrev:
Er det hurtigladet mye? -> Finnes det måter å finne det ut på? Bortsett fra å spørre og få et uærlig svar...
Det går an å hente ut fra bilens systemer, men man må ha en PC med noe software og noe tilkoblingsutstyr til diagnoseporten. Jeg har aldri helt satt meg inn i dette, men vet det er mulig.

En ting som er mulig er å forsøke å hurtiglade. Superlader man med varmt batteri og 10-50% gjenstående rekkevidde, så skal man få rett under 100 kW når bilen er ny. Men alt dette gjør er å bekrefte at hastigheten ikke er begrenset *ennå*. Om det er hurtigladet mye kan begrensningen inntreffe neste måned eller neste år. Det vet man ikke.
Sitat fra: BjørnSH på mandag 11. februar 2019, klokken 16:34Følger det med gratis ubegrenset superlading? -> Står dette i form av kontrakt? Eller i bilens system?
Det eneste stedet jeg kjenner til at dette står er på eierens Tesla-konto. Der står det f.eks på min bil:

"You have free, unlimited Supercharging for your current Tesla vehicle. If you choose to sell your current Tesla, free Supercharging will not transfer to the next owner."

Alternativt går det kanskje an å spørre Tesla, men er usikker på om dette er noe de vil fortelle til andre enn eier.

Men bilen som er linket til har altså ikke ubegrenset gratis superlading. Til det er den for ny. Da koster det 1,7 kr/kWh, per i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

THE

@BjørnSH, hvorfor vurderer du X hvis du ikke har familie? er det pga. tilhengerfeste?

Kjører selv X100D 6 seter, og det er en bra familiebil. For min bruk av bilen ville jeg heller ikke vurdert mindre batteri enn 100kWh. Hvis jeg ikke hadde hatt behov for tilhengerfeste, og ikke hadde hatt en tenåring som krever stor plass i høyde og for føtter, så ville jeg kjøpt Model S i stedet. S synes jeg ligger mye bedre på veien, er generelt bedre å kjøre, mindre støy, lavere forbruk ++. Nå ville jeg også prøvekjørt en Model 3 før jeg hadde bestemt meg. Synes Model 3 virker som en veldig bra bil, og må personlig si at utseende er flere divisjoner over Model X. Model 3 har også fordelen av å kunne lade på CCS og Tesla superladere, forbruket er uhorvelig mye lavere enn på en Tesla X, og kjøreegenskapene skal være veldig bra. Du får jo en bra utstyrt ny Model 3 med AP for ca 520000,-, med full garanti.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

BjørnSH

#7
Sitat fra: THE på tirsdag 12. februar 2019, klokken 13:21
@BjørnSH, hvorfor vurderer du X hvis du ikke har familie? er det pga. tilhengerfeste?

Kjører selv X100D 6 seter, og det er en bra familiebil. For min bruk av bilen ville jeg heller ikke vurdert mindre batteri enn 100kWh. Hvis jeg ikke hadde hatt behov for tilhengerfeste, og ikke hadde hatt en tenåring som krever stor plass i høyde og for føtter, så ville jeg kjøpt Model S i stedet. S synes jeg ligger mye bedre på veien, er generelt bedre å kjøre, mindre støy, lavere forbruk ++. Nå ville jeg også prøvekjørt en Model 3 før jeg hadde bestemt meg. Synes Model 3 virker som en veldig bra bil, og må personlig si at utseende er flere divisjoner over Model X. Model 3 har også fordelen av å kunne lade på CCS og Tesla superladere, forbruket er uhorvelig mye lavere enn på en Tesla X, og kjøreegenskapene skal være veldig bra. Du får jo en bra utstyrt ny Model 3 med AP for ca 520000,-, med full garanti.

Jeg er nok litt fjern tenker jeg, hehe. Jeg liker veldig godt utseendet på X'en, men når du sier at man kan få en bra utstyrt Model 3 til 520000,- så kjenner jeg at jeg blir nysgjerrig... Jeg syns bare ikke at den ser like bra ut som X'en samt jeg er ingen fan av selve midt-skjerm løsrevet fra dashbordet.... MEN, nå skal jeg sjekke opp litt Model 3. Takk for tips!  OG såklart full garanti og splitter ny bil er jo ikke å fornekte. Jeg burde ta en prøvetur med en Model 3 så blir jeg sikkert mer enn nok fornøyd med den.

Sjekket pris på tesla.com og landet på: Kjøpspris - 505.820,- . Da er alt utenom vinterdekk tatt med. Jeg ser også at jeg bare fikk valgt AP til 41800,- og jeg forstår ikke helt hva dette betyr (kr. 59.000 for oppgradering etter levering)... Får ta en titt på youtube filmer nå :)

Hvitmalt

Om du skal ha model x så bør du sjekke hos nærmeste tesla forhandler. Prisene de gir for en ny bil er ofte bedre enn det du finner på finn, spesielt om du skal ha finansiering
Model S 75 AP2.5 EAP - December 2017

THE

Ja, og spesielt nå framover med lansering av SW-begrenset 100kWh batteri som billigste X-versjon, så kan det jo hende de gir gode rabatter på lagerbiler (inventory) av X75. Jeg kjøpte inventory høsten 2017, og fikk rente på 0,25% og ca 20000 i rabatt. Veldig godt tips å ringe en selger hos Tesla som Hvitmalt sier for å høre hva de kan tilby deg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jorgror

Sitat fra: BjørnSH på tirsdag 12. februar 2019, klokken 22:02

Jeg ser også at jeg bare fikk valgt AP til 41800,- og jeg forstår ikke helt hva dette betyr (kr. 59.000 for oppgradering etter levering)... Får ta en titt på youtube filmer nå :)

Hvis du kjøper AP sammen med bilen så får du rabatt, samtidig som du får momsfritak (41800kr). Kjøper du etter levering blir det vesentlig dyrere (59000kr).
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

BjørnSH

Sitat fra: THE på onsdag 13. februar 2019, klokken 10:31
Ja, og spesielt nå framover med lansering av SW-begrenset 100kWh batteri som billigste X-versjon, så kan det jo hende de gir gode rabatter på lagerbiler (inventory) av X75. Jeg kjøpte inventory høsten 2017, og fikk rente på 0,25% og ca 20000 i rabatt. Veldig godt tips å ringe en selger hos Tesla som Hvitmalt sier for å høre hva de kan tilby deg.

Jeg har faktisk landet på Tesla 3 etter at du skrev om den. Jeg syns den så så stusselig ut første gang jeg så den, men nå har jeg sett på svært mange reviews om den og nå liker jeg den bedre + at den passer jo bedre til min livsstil. Jeg har ikke lagt inn bestilling enda da jeg ønsker å selge Volvo'en først samt få i boks en avtale om lading i borettslaget (hvor jeg heldigvis er styreleder!)

Long Range, Solid Black, Aero 18", Svart og hvitt interiør og AP høres vel greit ut. Usikker på svart/hvitt interiør da men.... Tror jeg kjøper vinterdekk andre steder.

THE

Har hvitt interiør i min X. Det krever litt innsats å holde det fint og hvitt, men stort sett er det veldig enkelt å vaske av interiøret. Problemet er avfarging fra dongeribukser. Da er det ikke nok med vann og mikrofiberklut for å få vekk fargen fra setene. Tesla anbefaler blårens/isopropanol på vanskelige flekker, og da skal det meste gå bort relativt enkelt.

Lading der du parkerer bilen på natta er nok en kjempefordel å få på plass ja. Vil tro det er flere i borettslaget som er interessert i å få på plass elbillading også. Kan nok være lurt å få tilbud på et skikkelig ladeopplegg først som sist i stedet for å sette opp ladebokser enkeltvis og litt på måfå. Elbilforeningen har vel noen gode veiledere for lading i borettslag, og det finnes vel kanskje noen støtteordninger også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA