Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

App for elbil som fungerer idag?

Startet av stianlok, torsdag 31. januar 2019, klokken 09:10

« forrige - neste »

stianlok

Hei, Tenker å bytte inn en -14 qashqai 1.5 dci (diesel) tekna til fordel for en elbil.

Får ca 150-175.000kr for bilen pr dagsdato, så vil gjerne bare legge dette i ny bil.

Med 2 barn  i barnehage, står vel valget mellom E-golf og Leaf? Kia Soul er jo kanskje også en mulighet.

Hvordan fungerer appene til disse? Vil gjerne fjernstyre varme på morgen og feks sette på varme 10min før jeg går fra jobb (variabel arbeidstid, prosjektarbeid.)

Kjører 20.000km i året. 70km t/r fra jobb. 10/16A lademulighet på jobb.

2015 Leaf med <60.000km ligger i prisklassen, men er batteriene da bra? Eller dør batteriene jevnt over med alder uansett km? Slik at det uansett ikke er noe farlig om de har gått 40 eller 80.000 når de er 2015 modeller.



Electrix

Jeg tror alder har like mye å si for batteriene i Leaf som kjørelengde, finnes mange leaf nå som har gått langt uten problemer, flere passerer 200 000 km og har gjerne mistet 15-20% kapasitet. Min har også mistet 15% kapasitet, men er 6,5 år og har gått 90 000km. Det virker som det største problemet er vedvarende høy temperatur, dvs biler fra Arizona og California kan være utstatt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Wibla

Kmstand er ikke like kritisk som hvordan de er behandla og brukt. Mye varme, høy SoC osv er dårlige tegn. Finnes verktøy for å lure mer batteridetaljer ut av ECU på Leaf, så er man ikke helt prisgitt tilfeldighetene.
2018 Tesla Model S 75D

stianlok

Sitat fra: Electrix på torsdag 31. januar 2019, klokken 11:09
Jeg tror alder har like mye å si for batteriene i Leaf som kjørelengde, finnes mange leaf nå som har gått langt uten problemer, flere passerer 200 000 km og har gjerne mistet 15-20% kapasitet. Min har også mistet 15% kapasitet, men er 6,5 år og har gått 90 000km. Det virker som det største problemet er vedvarende høy temperatur, dvs biler fra Arizona og California kan være utstatt.

Med 24kwh Leaf og 15% tap, hvor langt kommer du på 1 lading på vinter?
Som sagt så har jeg 35km til jobb en vei, men om jeg ikke får ladet på jobb og feks må en rundtur for å hente noe, så begynner det jo å bli kjedelig med en elbil.

For utseendemessig foretrekker jeg E-golf, men 2015-2016 modellene av disse har jo ikke all verden med lengde kontra pris, og appen til E-golf fungerer vel heller dårlig etter hva googlingen min tilsier.

TJV

Kjenner til en som har Leaf 24kWh som runder 5 år og 100.000km i disse dager. Har ikke mistet 1 strek på batteriet enda, som betyr vel at han har over 85% kapasitet igjen på batteriet. Den bilen har omtrent alltid vært ladet opp til 100% og vært tidvis mye hurtigladet. Altså ikke optimalt for et batteri. Om vinteren (ned til noen minusgrader) så har han en tommelfingerregel på én prosent på hver km. Altså ca 100km rekkevidde (uten forvarming) på vestlandsveier. Håper det svaret kan gi deg en pekepinn på valg av bil.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Burger

#5
2015 24kw/t norsk Nordic Leaf her, og 38 km hver vei til og fra jobb, 33 av de på 80-90 km/t. Samme erfaring som stianlok, at en ekstratur kan kreve en ladestopp. Har du lading på jobb så blir det ikke noe problem, men erfaringsmessig så fylles lademulighetene opp på jobb fort. Litt kjipt å stå å se på folk som kommer 07:00 og opptar en lader hele dagen med en bil med 80% igjen på batteriet når man selv trenger lading en gang i måneden ish.

Orginal app til Leaf er ræva, men jeg har brukt Leaf Manager på android. Pro (betal) versjonen har fordelen med ett dashboard som man kan legge på desktoppen til mobilen, så jeg kan trykke på en knapp for å starte varme. Login og starting av varme skjer i bakgrunnen. Instillt i Leaf-en at den skal sende meg mail når oppvarming starter og lading er avsluttet, så jeg får enkelt verifisert at forvarming har startet uten å være avhengig av app. I desember så skjedde det noe med Nissan som gjorde at man ikke får ut ladestatus og slet en del dager med å få startet forvarming. Desverre, siden det hadde fungert ok i nesten to år. Etter tips på forumet her så har jeg begynt å bruke android appen "My Leaf" og med den så lykkes jeg bedre med å starte forvarming. Men håper på en oppdatert Leaf Manager siden den er enklere.

24kw/t leaf batteri som har vært hele tiden i Norge taper 3% kapasitet hvert år uavhengig av lading og hurtiglading. Dette stemmer med min erfaring og hva folk rapporterer på Leaf delen av forumet.

Skulle jeg kjøpt Leafen i dag så hadde jeg valgt enten ny Hyondai Ioniq eller ventet på Tesla Model 3 med kortere rekkevidde og pris som passer min lommebok. Ribbet SR (Short/Standard range) har vel 302k listepris, men selges ikke i Norge foreløpig. Siden jeg har to elbiler så tenker jeg å vente en del år til jeg kan få en brukt Tesla Model 3 med tilhengerfeste,om det kommer. Ioniq tror jeg ikke har appstyring, men etter å sittet på kollegas Ioniq så er varmepumpa på de overlegen Leaf. Fra -10 til det begynner å bli levelig på noen minutter. Både han og jeg parkerer i garasje hjemme, så forvarme for å varme frontruta nok til å børste av snøen trengs ikke ofte.

Bortsett fra det så er jeg stort sett fornøyd med Leaf-en. Jeg handlet på kravspekken "Billigste elbilen som klarer tur/retur jobb, har hurtiglading og skal ihjelkjøres på pendling, alt er bedre enn å bruke 2 timer ekstra på buss pr dag". Disse kravene har den oppfylt. Behagelig på motorveien.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Electrix

Sitat fra: stianlok på torsdag 31. januar 2019, klokken 14:40
Sitat fra: Electrix på torsdag 31. januar 2019, klokken 11:09
Jeg tror alder har like mye å si for batteriene i Leaf som kjørelengde, finnes mange leaf nå som har gått langt uten problemer, flere passerer 200 000 km og har gjerne mistet 15-20% kapasitet. Min har også mistet 15% kapasitet, men er 6,5 år og har gått 90 000km. Det virker som det største problemet er vedvarende høy temperatur, dvs biler fra Arizona og California kan være utstatt.

Med 24kwh Leaf og 15% tap, hvor langt kommer du på 1 lading på vinter?
Som sagt så har jeg 35km til jobb en vei, men om jeg ikke får ladet på jobb og feks må en rundtur for å hente noe, så begynner det jo å bli kjedelig med en elbil.

For utseendemessig foretrekker jeg E-golf, men 2015-2016 modellene av disse har jo ikke all verden med lengde kontra pris, og appen til E-golf fungerer vel heller dårlig etter hva googlingen min tilsier.
Jeg kjører fremdeles til hytta som er 85km unna, ca jevnt fordelt på fartsgrenser fra 100km/t til 50km/t. Men på vinteren må jeg begrense fart eller varme litt, spesielt hvis det er flere minusgrader. På langtur kjører jeg stort sett 60-70km etapper mellom hver hurtiglading. Nyere biler har bedre rekkevidde og raskere lading, men er også dyrere så du må vurdere hva du trenger.

Selv grubler vi veldig på en Model 3 nå.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

lars667

Car-Net-appen til VW fungerer helt fint. Det hender en må logge inn igjen med passord, men opplever ikke ofte problemer selv på min 2018-modell. Det eneste er en spesiell ladeplass hvor det må være dårlig 2g-dekning. Der får jeg ikke alltid noen respons.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

SoftwareGeek

150-175.000kr for en 2014 qashqai diesel, glem det. Det er 64 stk 2014 diesel til salgs på finn.no.

sylwester

Jeg får ikke 70km og 20'km til å stemme jeg. Er det slik at du kjører 70km hver vei, men kan lade på job slik at du trenger 70km rekkevidde eller har du kun lpaner om å lade på jobb og trenger 140km rekkevidde?

Tommelfingerregel: 60% av WLTP, 40% av NEDC. Hvis planer å kjøre over 5. året trenger du 10% mer. :
70km rekkevidde: 116km WLTP / 175km NEDC. Over 5 år gammel: 127km WLTP / 193km NEDC.
140km rekkevidde: 232km WLTP / 350km NEDC. Over 5 år gammel: 254km WLTP / 385km NEDC.

Jeg ville ikke kjøpte en elbil som har lav km. En som har kjørt rundt snittet eller muligens litt over vil ha bedre batterihelse. Hvis du f.eks. kan se LeafSpy-data og det ser ok ut så har km kjørt veldig lite å si. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

cra

Sitat fra: sylwester på fredag 08. februar 2019, klokken 18:58
Jeg får ikke 70km og 20'km til å stemme jeg. Er det slik at du kjører 70km hver vei, men kan lade på job slik at du trenger 70km rekkevidde eller har du kun lpaner om å lade på jobb og trenger 140km rekkevidde?

Det står dat klart at det er 70km t/r. Og om det ikke går opp med 20.000km så er det vel sansynlig at det kjøres litt utenom arbeidsturene også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA