Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekladd død

Startet av bobakka, mandag 11. februar 2019, klokken 11:27

« forrige - neste »

bobakka

På fredag sluttet ladekladd å lade bilen min  >:(

Jeg har prøvd å resette den (5-6 sekunder på "0"), jeg har prøvd den på andre steder, samt prøvd andre ladere som virker. Konklusjonen er at ladekladden er død.

Snakket med BMW forhandler som skal se på den, men sa at det nødvendigvis ikke er en garantisak siden ladekladden ikke "tåler vann". Den er designet for å henge på vegg, men ikke å ligge i vann (noe den heller ikke har gjort).

Noen som har erfaringer med om BMW prøver å fraskrive seg ansvar pga "fuktskade", eller tar de ansvar?

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

hELgenen

Hørt om et annet tilfelle der ladekladd var død - der fikk eier ny av BMW
Hva som var feilen med denne vet jeg ikke - men det var garantisak.

KHL

Er det den Clipper Creek IP54 laderen du har (den første ladekladden BMW sendte med bilene sine)? Opplevde at den sluttet å fungere som følge av vann som hadde trengt seg inn. Fikk den til å fungere igjen ved å skru den opp og la den tørke.

Jeg opplevde også at strømledningen på den ble veldig stiv om vinteren og som igjen medførte brudd i kappen rett ved "strekkavlasteren" på den. Dette fikk jeg dekket første gang (etter min mening skyldes dette dårlig konstruksjon og dermed reklamasjon). Jeg fikk da nok av den der og skaffet meg da en Siemens CC100A for lading hjemmefra og bygget Clipper Creek'en inn i en IP67 aluboks (skaffet nødvendige deler hos Elfa Distrelec) som en semiportabel ladeboks. Problem løst.

bobakka

Sitat fra: KHL på mandag 11. februar 2019, klokken 12:15
Er det den Clipper Creek IP54 laderen du har (den første ladekladden BMW sendte med bilene sine)? Opplevde at den sluttet å fungere som følge av vann som hadde trengt seg inn. Fikk den til å fungere igjen ved å skru den opp og la den tørke.
Det er fra en 2017 model 94Ah - det er vel ikke den første ladekladden?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Klykken

Be de bevise at den er brukt feil hvis de ikke gir ny på garanti.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Dersom det er den gråhvite kladden med gul kabel på bilsiden, skal den være IP55, dvs fint tåle å henge ute i regn (men ikke å dykkes ned i vann).

Når du sier "død", betyr det at det ikke er noe lys i det hele tatt? Kan det være kabelbrudd på den svarte kabelen? Dersom den har 'hengt' etter stikkontakten er det en mulighet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. februar 2019, klokken 07:50

Når du sier "død", betyr det at det ikke er noe lys i det hele tatt? Kan det være kabelbrudd på den svarte kabelen? Dersom den har 'hengt' etter stikkontakten er det en mulighet.
Den lyser og oppfører seg som normalt. På fredag sa jeg skulle hjem var ikke bilen full-ladet og bilen viste "rødt". Da jeg kom hjem prøvde jeg igjen, den oppførte seg normalt i 10-15 sekunder, men tidspunkt for "bil ferdigladet" kom ikke på og det kom en feilmelding på bilen om at lading var feil. Den blinkende ladelampen på kladden slukket.
Jeg prøvde så en annen lader, og den virket.
Jeg har prøvd ladekladden 5 ganger igjennom helgen og også hatt den inne på varme gulv, men akkurat samme resultat som over.
Selve kabel, kladd og begge kontakter ser fine ut.
Det må el være noe feil med kommunikasjonen med bilen vil jeg anta siden bilen også fanger opp at det er en feil.
Har en time tidlig neste uke hos forhandler.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

elektrolux

Aldri lurt å strømsette kladder som kan være fuktige innvendig.

Beste er å åpne kladden, ta en visuell sjekk. Vaske den i rent vann og legge den til tørk i stekeovnen på 50C varmluft.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Klykken

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. februar 2019, klokken 08:47
Aldri lurt å strømsette kladder som kan være fuktige innvendig.

Beste er å åpne kladden, ta en visuell sjekk. Vaske den i rent vann og legge den til tørk i stekeovnen på 50C varmluft.
Understreker at du da har spolert alle sjanser for å få ny på garanti.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bobakka

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. februar 2019, klokken 09:44
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. februar 2019, klokken 08:47
Aldri lurt å strømsette kladder som kan være fuktige innvendig.

Beste er å åpne kladden, ta en visuell sjekk. Vaske den i rent vann og legge den til tørk i stekeovnen på 50C varmluft.
Understreker at du da har spolert alle sjanser for å få ny på garanti.
Jeg fant ikke noen enkel måte å åpne den på. Skruehodene er dekket av noe gummi.
Avventer besøk hos forhandler.
Tipper det er en defekt komponent og ikke bare fukt pga feilmeldingen også fra bilen
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Jorgensen

Min ladekladd fra 2014 hang på veggen, og under et kraftig regnvær så ble den våt og sluttet å virke. Jeg klagde til forhandler, de sjekket ladekladden og jeg fikk da en ny ladekladd med en gang :)
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

bobakka

Fikk ny kladd, så da løste det seg :-)
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

DieselVegard

Jeg er på min tredje lader. Har fått to av BMW
20 Polestar 2 31000km
18 i3s 79000km
14 i3 118400km,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA