Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

PFXP eller PFSP - legge i kabelrør til garasjen - hvilken?

Startet av stig2019, mandag 11. februar 2019, klokken 00:41

« forrige - neste »

stig2019

Kort forklart

Det står 230V IT på skapet. 50A hovedkurs (2mannsbolig)
3 år gammel jordfeilsbryter som må byttes fordi det ikke selges slike lenger. (3moduler-i-en ser det ut som)

Det er ca 25 meter fra sikringsskap til garasjen. (dvs inkl vinkler/kriker og kroker som kabelen må via)

Jeg tenker grave ned kabelen over gårdsplassen og opp og inn i garasjen.
Legge i Kabelrør, type: DVR 50mm rød med trekketråd 50m SN8

Leser på forumet her at folk skriver det går greit og legge en PFXP i bakken. Dette anbefales ikke av en leverandøren: https://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/navigateproduct_402801/PFXP_500V_3G2_5_SN.html


2 - spørsmål

Kan jeg legge jordkabel, dvs PFSP,  isteden for pfxp - og er det mindre godkjent ?

OG

Er det lurt og kjøpe en dyrere kabel nå -  slik at om sikring skapet blir oppgradert ved senere anledning, så har jeg en som er forberedt på dobbel - ladeuttak. (2 biler)

Hvilken kabel skal jeg velge ?

PFXP

PFXP 500V 3G2,5mm2 ER metervare 1-200m TF kable
PFXP 500V 5G2,5 ER DRAKA trommel metervare 1-500m
PFXP 300/500V 3G2,5mm2 ER NKT metervare 1-200m


PFSP

PFSP 1kV 3X2,5 ER/2,5mm2 trommel metervare 1-500m Draka kabel
PFSP Cu 1kV 3x2,5ER/2,5mm2 nkt kabel metervare 1-500m
PFSP 1kV 4X2,5 ER/2,5mm2 trommel metervare 1-500m TF kable
PFSP 1kV 4X4 ER/4mm2 trommel metervare 1-500m TF kable
PFSP 1kV 4X6 ER/6mm2 trommel metervare 1-500m TF kable

Joltus

#1
Hvis du først legger kabel så legger du en som er god nok for fremtiden ja... HELT klart.

Mener PFSP må ha rør, mens PFXK ikke må ha rør.
Så da betyr det at så lenge du skal ha rør er PFSP en god kabel.

Vurder 3 leder pluss jord kanskje....?

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Ny-kabel-til-garasje

jonrb

Jeg la PFSP 4x10 + jord. Så slipper en å bytte om det skulle bli aktuelt med 3-fas 400 V en gang i framtiden.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Lars C. Krogenæs

Hei

Kjøp PFXP 4X6mm eller tykkere.

Da kan du få 3-fas inn i garasjen.

PFXP er dobbeltisolert, slik at du greier deg med enkel automatsikring i sikringsskapet. Den må legges i rør i bakken.

2,5mm holder ikke til 16A, så det er greit å bruke litt mer penger på kobberet for å få høyere effekt på ladingen, siden jobben er den samme. Jeg ville valgt 10mm.

Ved en overgang til 400v TN må hele det elektriske anlegget bygges om, så det ville jeg ikke tenkt på nå. Uansett vil du kunne bruke røret du graver ned.



Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Sitat fra: Joltus på mandag 11. februar 2019, klokken 09:58
Hvis du først legger kabel så legger du en som er god nok for fremtiden ja... HELT klart.

Mener PFSP må ha rør, mens PFXK ikke må ha rør.
Så da betyr det at så lenge du skal ha rør er PFSP en god kabel.

PFSP er ikke dobbeltisolert, men kan graves direkte ned. Krever jordfeilbryter i skap.
PFXP er dobbeltisolert, krever ikke jordfeilbryter i skap.
PFXP 500V må legges i rør, PFXP 1kV kan graves direkte ned.

Slik har jeg forstått det ihvertfall.

PFXP 500V er normalt hvit mens 1kV-varianten er lysegrå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joltus

Leste litt mer i den tråden eg linket til. Stemmer som du sier jkirkebo.

Takk for oppklaring.

kodalse

Jeg innbiller meg at om det skal legges kabel til fordeling i garasjen skal det være samme dimensjon som inntakskabel.
Hvis det er kun garasjekurs kan kabelen dimensjoneres i henhold til sikringsuttak

Hos meg ble det ihvertfall lagt 16mm2 til garasjefordeler.
Fordelingen til garasje er sikret med 40A sikring.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Joltus

Kabelen til garasjen dimensjoneres etter forankoblet vern. Forankoblet vern til en fordeling i garasjen er ikke inntakssikring, den har egen sikring i skapet.

Man kan ha 63A inntakssikring og 40A til garasjekursen som igjen fordeler seg til 5 16A kurser. Da skal det ikke være nødvendig med en kabel som dimensjoneres etter 63A.

Hvorfor skal garasjekursen behandles annerledes enn andre kurser bare fordi det er sikringer lenger ned i loopen?

Tipper det ble lagt 16mm2 nettopp for å være framsynt.

Electrix

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. februar 2019, klokken 10:38
Hei

Kjøp PFXP 4X6mm eller tykkere.

Da kan du få 3-fas inn i garasjen.

PFXP er dobbeltisolert, slik at du greier deg med enkel automatsikring i sikringsskapet. Den må legges i rør i bakken.

2,5mm holder ikke til 16A, så det er greit å bruke litt mer penger på kobberet for å få høyere effekt på ladingen, siden jobben er den samme. Jeg ville valgt 10mm.

Ved en overgang til 400v TN må hele det elektriske anlegget bygges om, så det ville jeg ikke tenkt på nå. Uansett vil du kunne bruke røret du graver ned.
Bare en liten korrigering/presisering:
PFSP 4x6mm2 har 4 ledere 6mm2 + jord minst 6mm2 som skjerm/armering rundt kabelen.

PFXP 4x6mm2 er ikke en korrekt benevnelse, skriver du dette får du gjerne en PFXP 4G6mm2 som har 4 ledere 6mm2 der en av dem er jord, dvs kun 3 strømførende ledere og den passer ikke der du vil ha 3+N som i en ladestasjon.

PFXP 5G6mm2 derimot har 5 ledere 6mm2 der en av dem er jord, dvs 4 strømførende ledere + jord.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Cral

Sitat fra: Electrix på tirsdag 12. februar 2019, klokken 10:13
Bare en liten korrigering/presisering:
PFSP 4x6mm2 har 4 ledere 6mm2 + jord minst 6mm2 som skjerm/armering rundt kabelen.

PFXP 4x6mm2 er ikke en korrekt benevnelse, skriver du dette får du gjerne en PFXP 4G6mm2 som har 4 ledere 6mm2 der en av dem er jord, dvs kun 3 strømførende ledere og den passer ikke der du vil ha 3+N som i en ladestasjon.

PFXP 5G6mm2 derimot har 5 ledere 6mm2 der en av dem er jord, dvs 4 strømførende ledere + jord.

Sjansen for at det bygges om til 400V (hvor du trenger N lederen) er vel forsvinnende liten? Så for å få 3 fase ut i garasjen, så holder det med pfxp 4*X alt etter hva man ønsker i garasjen. Jeg ville i alle fall lagt ut 4x10 for å kunne sett opp et par 16A kurser når jeg først skulle strekke kabel ut i garasjen.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

stig2019


stig2019

#11
Ser også fordelen med PFSP - fordi den kan ligge i jorden.
Når garasjen ligger rett inntil og du kan legge PFXP fra sikringskapet og rett i garasjen - er PFXP fint.
(eks: https://blogg.larsfredrik.com/2017/11/sette-opp-ladestasjon-til-elbil-med-egeninnsats/)

og handle herifra?
http://www.ladespesialisten.no/index.php/installasjonsmateriell

Men når garasjen er et stykke unna og du må ned i jorda (for luftstrekk vil man unngå), så ser jeg PFSP som det beste valget ettersom den er laget for og ligge i jord. Men holder da 4x10mm2 for en 32A kurs ? (230V IT)
https://elmaterialer.no/no/pfsp-061kv-4x10-fr10mm2-trommel-metervare-1-500m-tf-kable-7578.html

Kanskje bedre og bruke en egen sikringsboks i garasjen, og koble jordfeilbryter type b + strømmåler:
http://www.mwg.no/files/Bilder/Installasjon/IM/Produktark%20serie%20m%C3%A5ler%20kWh%20m%C3%A5ler%20LE-02D%20digital%20Elnr%208200925.pdf

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stig2019


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA