Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?

Startet av opheim, søndag 10. februar 2019, klokken 21:52

« forrige - neste »

ok67

Tesla dine superchargere fungerer kun på Tesla.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Trekkoppbil

Men hvordan foregår sjekken?
Hvis man endrer vin-nummeret på bilen til et Tesla-nummer, vil man da kunne lade?

sjokomelk

Tesla Supercharger styres via CANbus direkte av bilen selv. Proprietær styring og ladeplugg.
Tilgangen styres av bilen selv. Den er programmert med "Tilgang til Supercharger uten betaling", "Tilgang til Supercharger med betaling" eller "Ikke tilgang til Supercharger".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Trekkoppbil

Det var litt rart.
CCS  bruker normalt en låghastighetsbuss, i motsetning til Chademo og den gamle Supercharger for Model S som bruker Can-bus.

Hvis Tesla kjører can-bus over en fysisk CCS-port, så må det være en propretiær løsning i stedet for CCS-standard.

Betyr det at det kan være mulig å lage en CCS-Chademo-apdapter så Chademo-biler kan lades på Teslas ladere?

Wibla

Sånn jeg forsto det ut ifra samtale med tekniker fra Tesla så måtte de oppgradere firmware i laderne for å snakke protokollen som CCS bruker på de laderne som får nye kabler.

I mitt hode tilsier det at Tesla har valgt å følge CCS-standarden "fullt ut" når det kommer til protokoller m.m.
2018 Tesla Model S 75D

sjokomelk

Supercharger bruker Combo2-pluggen. Og den MÅ ikke være CCS.
Softwareoppdateringen er nok for å kunne styre kontaktoren som kobler vekk den kabelen som ikke er i bruk.

Du kan kjøre hva du vil gjennom Combo2. Du kan kjøre lading via CCS i den, eller du kan kjøre Tesla Supercharger i den. Det blir litt som å si at alle kontakter i verden som er 8P8C (mest kjent er RJ45) er Ethernet. Men det er ikke sannheten. Samme pluggen brukes for bl.a. ISDN, analog telefoni, RS485, T1, ADSL osv. Samme gjelder her.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. februar 2019, klokken 13:34
Ettersom RV3 er så mye raskere og kortere, samt E6 pepret med veiarbeid for tiden, er man farlig nære «må» på Rv3 ja. Men sånn var det med Tesla i 2013 også. Kun Dombås og Lillehammer var åpent.

Edit - så nå at det kun er Dombås åpent. Da er ikke Oslo-Trondheim dekket.

Er vel bare 30 min forskjell på Google å kjøre Østerdalen vs. Dombås, så for de fleste av oss som kjører den distansen ca. aldri, går det nok bra. :)

Det går også mindre strøm på RV4 enn E6.. 318 km. fra Oslo Sentrum bør hode fint året rundt, men jeg vil nok uansett ønske å kjøpe en kaffe før Dombås, så 5 min. på en 50 kW f.eks. på Lygnaseter, hvor det er 3 stk. v. Shell rett ved veien, går bra. God burger der også. :) Ellers er det flusst av andre steder å stoppe. Men normalt vil det holde med 25-30 min. på Dombås. Da er du i Trondheim på 7t30min uten å bryte fartsgrensen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#22
En kamerat testet nylig Ionity laderne på Dombås. Ingen virket.
Men ja - klart du kan kjøre noen omveier, stoppe litt ekstra her og der så går det fint. Basert på min erfaring med 50kW ladere vil jeg dog ikke satse på dem uten å ha god tid og diverse utsjekkede fallbackplaner.

Kjørte for øvrig selv RV4 i helgen som var. Synes det var en fin og jevn vei. Forbruket fra hytta og hjem ble bare 245Wh/km selv med boggihenger på slep og lite regen ned til E6 pga kaldt og fullt batteri.
Men blir veldig bra med 4-5 mil ny firefelts i år. Det går litt fortere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA