Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde

Startet av BuddyBuddyBuddy, søndag 10. februar 2019, klokken 18:35

« forrige - neste »

BuddyBuddyBuddy

Hei! Jeg har et spørsmål. Jeg kjøpte en buddy electric i august. i annonsen stod det det at bilens rekkevidde var fem mil. Da jeg overtok bilen viste det seg at den bare gikk i underkant av to mil. jeg kontaktet selger for å heve kjøpet da jeg ikke kunne bruke bilen til det jeg hadde tenkt pga rekkevidde. han svarer det ikke er grunnlag for å heve et kjøp da det er snakk om en teoretisk rekkevidde, i tillegg sa han det var skjedd en sulfatering i batteriet som gjorde at rekkevidde ble kortere, men ville bli bedre etter å ha kjørt bilen en stund. jeg har kjørt, rekkevidden er ikke bedre. han står fortsatt på sitt at jeg som kjøper har undersøkelsesplikt og at det er jeg som har sviktet. når jeg googler ser jeg det stemmer med en teoretisk kjørelengde, men hvor mye differanse er egentlig lov å oppgi ved salg. jeg kan jo ikke bruke bilen til og fra jobb som er to mil tur/retur.

ØysteinBuddy

Her er det mange faktorer som spiller inn.

Tidligere eier har kanskje ikke brukt bilen mye på vinterstid og sitter kanskje med en erfaring på rundt 5 mil.

Hvor hardt man kjører i tillegg til terreng, hastighet, lufttrykk i hjul osv er jo med på å påvirke rekkevidden.

En eldre Buddy med blybatterier er jo ren bingo når det kommer til rekkevidde.
Dumt å kjøpe en bil hvor rekkevidden er helt i grenseland ift daglig behov, men selger kunne også opplyst noe bedre.

Når jeg kjøpte Leaf'en min sa selger at den gikk 200 km. Den går 90-120 km nå på vinteren, kanskje 150 på sommeren.
Dette er jo kjent for alle som kjøper elbil og ikke noe jeg har laget noe nummer ut av.
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

buddies

Sitat fra: BuddyBuddyBuddy på søndag 10. februar 2019, klokken 18:35
Hei! Jeg har et spørsmål. Jeg kjøpte en buddy electric i august. i annonsen stod det det at bilens rekkevidde var fem mil. Da jeg overtok bilen viste det seg at den bare gikk i underkant av to mil. jeg kontaktet selger for å heve kjøpet da jeg ikke kunne bruke bilen til det jeg hadde tenkt pga rekkevidde. han svarer det ikke er grunnlag for å heve et kjøp da det er snakk om en teoretisk rekkevidde, i tillegg sa han det var skjedd en sulfatering i batteriet som gjorde at rekkevidde ble kortere, men ville bli bedre etter å ha kjørt bilen en stund. jeg har kjørt, rekkevidden er ikke bedre. han står fortsatt på sitt at jeg som kjøper har undersøkelsesplikt og at det er jeg som har sviktet. når jeg googler ser jeg det stemmer med en teoretisk kjørelengde, men hvor mye differanse er egentlig lov å oppgi ved salg. jeg kan jo ikke bruke bilen til og fra jobb som er to mil tur/retur.

Om du kjører riktig, samt har lading i begge ender, kan dette gå bra i flere år.

BuddyBuddyBuddy

Takk for svar. jeg kjøpte bilen i august og prøvekjørte den strekningen til og fra jobb på en varm sommerdag. det var også ikke særlig med bakker. Kjørte "økonomisk" som man skal. selger har kjørt bilen både sommer og vinter. den oppgitte rekkevidden på fem mil var ikke i grenseland til mine behov da jeg har en mil til jobb. jeg tenkte da det var god margin. Men ja, det var nok et dumt kjøpt av meg.

buddies

Mye avhenger også av hva du betalte, videre hva annonsen sier og ikke minst kontrakten.

Carl Anton Stenling

Ved salg av en blybatteribil så mener jeg selgeren har en opplysningsplikt om batterienes tilstand. Selgeren bør som minimum oppgi hva som er hans erfaring rundt opplevd rekkevidde ved salgstidspunktet. Hvis ikke så har selger tilbakeholdt viktig informasjon og det kan innebære at bilen har en mangel. Opprinnelig/teoretisk rekkevidde har mindre verdi for enn blybatteribil enn for andre elbiler pga. at tilstanden for batteriene kan variere ut fra bruken og tid siden skifte.

Kjøperen har på sin side ansvar for å vurdere hvorvidt bilen er egnet for sitt behov basert på den fremlagte informasjonen. Her må kjøperen også ta hensyn til at blybatterier svekkes raskt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

BuddyBuddyBuddy


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA