Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling av lading på jobb

Startet av boxer72, søndag 10. februar 2019, klokken 17:17

« forrige - neste »

hELgenen

#45
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2019, klokken 16:58
Sitat fra: Limodriver på lørdag 16. februar 2019, klokken 16:01
Det er verken rasjonelt eller rimelig at lading av elbil skal være gratis på arbeidsplasser. Det er heller ikke rimelig at det ikke skal være skattepliktig å lade gratis på jobb. De aller fleste andre goder har nå blitt skattepliktige og da er det rimelig at gratis elbillading også blir det.

Jeg er enig i at man fint kan betale litt for lading på jobb, f.eks 125-150 øre/kWh eller noe sånt. Optimalt burde det være litt dyrere enn å lade hjemme, men ikke så dyrt at det blir lite lønnsomt i forhold til hybrider og slikt. Rundt 20-30% dyrere enn hjemme bør passe bra.

At man skal skatte av gratis lading mener jeg dog ikke er logisk. I så fall burde man skatte av fordelen av gratis parkering også. Noe som blir passe håpløst å administrere.

1.5 kr x 2.3 kwh x 7.5 timer = 25  kr pr dag. De færreste har så lamg reisevei at bilen vil lade mer enn 4-5 timer. La oss si snittet er 4 timer.
Det gir 1.5 x 2.3 x 4 = 13 kroner og 80 øre dagen

Skal man virkelig  ta kostnaden det er å administrere dette?

Her har jeg forutsatt 10A begrensning. Forbruk på en elbil ligger et sted mellom 1.5 og 2 Kwh pr mil.

Står du å lader 4 timer rekker det til 5 mil pendling.  Som arbeidsgiver hadde jeg bare satt opp nok kontakter. Dette er smårusk i den store sammenhengen.

Limodriver

Jeg er nok ikke enig i at det er smårusk i den store sammenhengen.

Elbilandelen til pendling begynner nå å bli relativt høy.

Således vil det være behov for en god del ladeplasser hos store arbeidsgivere. Å sette opp schuko er ikke noen god permanent løsning. Således bør det investeres i ladestasjoner med det som dette medfører. Trekking av nye kraftigere kabler, vet graving, større inntakskabel og Eva anleggsbidrag dersom det ikke er kapasitet i området.

PR ti ladeplasser med 10 amp kreves ca 60 amp trefas ved 230v, pr 10 16 amp ladeplasser kreves ca 85 amp trefas. En kan fort regne kr 20000 pr ladestasjon når en inkluderer alt.

Ved 50 ladestasjoner blir det ca 1 mill i investering. Årlige kostnader dersom en sier snittet lader tilsvarende 10 amp i 7,5 timer vil årlig kostnad bli ca 275k.

Jeg har tro på å betale kostpris pluss litt til slik at en ikke lader på jobb fordi det er gratis, da blir det fort knapphet med landeplager. Veldig mange kan lade hjem på kveld/nattestid uten at dette er et problem. Prinsippet om at en selv betaler for "drivstoff" til egen bil synes jeg er et godt prinsipp og ikke minst bærekraftig.

hELgenen

#47
Sitat fra: Limodriver på søndag 17. februar 2019, klokken 18:46


Elbilandelen til pendling begynner nå å bli relativt høy.

Således vil det være behov for en god del ladeplasser hos store arbeidsgivere. Å sette opp schuko er ikke noen god permanent løsning. Således bør det investeres i ladestasjoner med det som dette medfører. Trekking av nye kraftigere kabler, vet graving, større inntakskabel og Eva anleggsbidrag dersom det ikke er kapasitet i området.
...

Kraftigere kabler??

Jeg tror ikke det er nødvendig - 10A holder i massevis! Som påpekt tidligere tilsvarer 4 timer lading på 10A ca 5 mil pendling (mye mer med små biler) til en kostnad på litt over 10 kroner. Mao. så lite verdi at folk flest  - etter å ha fått servert fakta - burde la det hele være som det er...Synes ikke arbeidsgivere skal bruke masse penger på infrastruktur - da blir det garantert skrik og skrål og kanskje på sikt slik at en tar med bilen på jobb å lader opp strøm som en så leverer tilbake til huset om kvelden...Ja - det er en visjon som sikkert mange synes er flott, men synes ikke arbeidsgivere flest skal begynne med denne type butikk. Dessuten vil det bare gi større intensiver til å bruke bil på jobb for å "shoppe" strøm til hjemmet...eller "fylle opp tanken".
Ser eksempler på enkelte som lar bilen stå hos arbeidsgiver over natten for å lade opp....Ja akkurat, Teslaen sin. Akkurat denne oppførselen synes jeg ikke noe om. En enkel løsning er en timer bryter som en må fysisk trykke på som leverer lading i inntil f.eks 5 timer..Dermed så blir ikke disse "døgnerne" noe problem. Men løsninger som går på å "flytte/rotere" plassene blir rett og slett bare for dumt....synes eg........

Gardin

Sitat fra: hELgenen på søndag 17. februar 2019, klokken 21:35
Ser eksempler på enkelte som lar bilen stå hos arbeidsgiver over natten for å lade opp....Ja akkurat, Teslaen sin. Akkurat denne oppførselen synes jeg ikke noe om.
Hva er problemet med dette? Hvis arbeidsgiver gir gratis lading, så er dette en del av lønnsbetingelsene. Det er da ingenting galt i å ta imot lønnsytelser fra egen arbeidsgiver?

De som setter bilen til lading over natten gjør det åpenbart av mangel på bedre alternativer. Dvs. de har ikke lademulighet hjemme. Det er ingen penger å spare på å sette bilen til lading over natten. 16 timer ganger 2 kW gir ca 32 kr spart per natt, men så må man jo betale for bussbillett fra og til jobb når bilen må stå på arbeidsplassen. Tror du man får to bussbilletter for mindre enn 32 kr?

Disse «døgnerne» gjør dette enten fordi de ikke får ladeplass i arbeidstiden, eller fordi de tenker at andre kanskje har mer behov for å lade i arbeidstiden og derfor velger å lade over natten når det uansett er massevis av ledig kapasitet.

Øyvind.h

Ser folk lade på natten hos skoler. Med ja akkurat Kiaen sin og VW'en sin. Viktig med merkestigma  :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Gardin på mandag 18. februar 2019, klokken 00:31
Sitat fra: hELgenen på søndag 17. februar 2019, klokken 21:35
Ser eksempler på enkelte som lar bilen stå hos arbeidsgiver over natten for å lade opp....Ja akkurat, Teslaen sin. Akkurat denne oppførselen synes jeg ikke noe om.
Hva er problemet med dette? Hvis arbeidsgiver gir gratis lading, så er dette en del av lønnsbetingelsene. Det er da ingenting galt i å ta imot lønnsytelser fra egen arbeidsgiver?

De som setter bilen til lading over natten gjør det åpenbart av mangel på bedre alternativer. Dvs. de har ikke lademulighet hjemme. Det er ingen penger å spare på å sette bilen til lading over natten. 16 timer ganger 2 kW gir ca 32 kr spart per natt, men så må man jo betale for bussbillett fra og til jobb når bilen må stå på arbeidsplassen. Tror du man får to bussbilletter for mindre enn 32 kr?

Disse «døgnerne» gjør dette enten fordi de ikke får ladeplass i arbeidstiden, eller fordi de tenker at andre kanskje har mer behov for å lade i arbeidstiden og derfor velger å lade over natten når det uansett er massevis av ledig kapasitet.


For det første - at de åpenbart ikke har alternativer er beviselig feil i de tilfellene jeg kjenner til  -
Dette er personer som bor i nabolaget i egen enebolig som lar bilen døgne over på arbeidsplassen for å lade opp batteriet for å spare noen skarve kroner. De bor bare noen minutter unna arbeidsplassen i gå-avstand. Jeg har også sett fremmede biler uten parkeringsoblater stå å lade i helgen - altså biler som ikke har noen tilknytning til arbeidsplassen. At det er overrepresentasjon av Tesla eiere skyldes nok ene og alene at bilen har såpass stort batteri - tror samme fenomen vil dukke opp når andre biler kommer med større batteri - så skal ikke dømme akkurat Tesla eiere selv om det først og fremst er disse som gjør dette i dag. I bunn og grunn er dette gjerrigknarker - finner ikke noe bedre ord for dette. Problemet med denne type oppførsel er jo at de undergraver lading på arbeidsplassen.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2019, klokken 06:05
Ser folk lade på natten hos skoler. Med ja akkurat Kiaen sin og VW'en sin. Viktig med merkestigma  :D

Jeg har også sett folk døgne på skoleplasser og utenfor rådhuset i bygda - dette har også stort sett vært Tesla eiere med noen få unntak - og jeg tror igjen at dette skyldes batteristørrelsen og tankesettet til eieren og egentlig ikke har noe med merket Tesla å gjøre. Jeg bor rett ved skolen og rådhuset i bygda og har sett dette fenomenet døgning utenfor skolen flere ganger. Har også sjekket skiltene for å se hvem disse er - og jo - det er faktisk enebolig eiere i nabolaget (er stort sett bare eneboliger hvor jeg bor - de aller fleste eneboligene er også ganske nye og har selvfølgelig nok kapasitet til å lade)

I mine øyne er det derfor ikke åpenbenart at det skyldes mangel på alternativer - det kan sikkert forekomme i landet at noen ikke har alternativer - men da burde en jo kanskje spørre seg hvorfor de valgte å kjøpe seg en elbil når de ikke kunne lade hjemme. Videre så oppfatter jeg det ikke at disse "døgnerene" gjør dette fordi de vil frigjøre plass i arbeidstiden - de har jo stort sett gangavstand til jobb uansett...så her er det faktisk åpenbart at de "tanker opp" hos arbeidsgiver for å spare noen kroner på private turer.........
Nå plager ikke disse "døgnerne" meg, eller så vidt jeg vet, andre - men dersom dette fenomenet med å "tanke opp gratis" for å spare noen skillinger brer om seg i takt med batteristørrelsen så vil det jo undergrave lading på arbeidsplassen - og DET er bakgrunnen for at jeg ikke har sansen for denne oppførselen.

turfsurf

Sitat fra: Limodriver på søndag 17. februar 2019, klokken 18:46
Jeg har tro på å betale kostpris pluss litt til slik at en ikke lader på jobb fordi det er gratis, da blir det fort knapphet med landeplager. Veldig mange kan lade hjem på kveld/nattestid uten at dette er et problem. Prinsippet om at en selv betaler for "drivstoff" til egen bil synes jeg er et godt prinsipp og ikke minst bærekraftig.
Dette er en enkel og god måte å løse problemet med at folk lader kun fordi det er gratis. Bør innføres på alle kjøpesenter o.l. og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Vi har gratis lading på jobb. Inntil for et par år siden var det forbudt å lade elbil på jobb, og jeg fikk høre at det aldri kom til å komme ladeplasser. Den gangen kjørte jeg Zoe, og hadde egentlig behov for lading på de verste vinterdagene. Rett før jeg byttet Zoe i Tesla kom det likevel 4 ladeplasser på jobb, og jeg fikk ladet Zoe'n noen ganger. Selv med 10 mil kjøring til jobb så har jeg ikke behov for lading på jobb med Tesla, så lader ikke på jobb hvis det ikke er en spesiell grunn til at jeg må ha fulleste mulig batteri etter jobb. Jeg vet det er noen med lang reisevei og gamle Leaf som har mye mer behov for lading enn meg, og velger å la de få lade så de kommer seg hjem.

Ellers er de andre som lader stort sett folk som bor i gåavstand, men heller velger å lade sin nye Leaf eller PHEV på jobb i stedet for hjemme.

Jeg anbefalte at de også burde innføre en form for betaling av lading siden de har installert så få plasser, slik at det skal være størst mulig sjanse for å finne lading om man har behov. Betaling var ikke aktuelt, så nå står nå lokalbefolkningen der og lader. Jeg er uansett så tidlig på jobb at jeg får ladeplass om jeg har behov en dag, og det er hun som har lengst vei med første generasjon Leaf også, så vi klarer oss uansett.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Wibla

THE: PHEV er det vel bare å beordre vekk?

Ellers er jo dette en klassisk problemstilling som man kan slippe/minimere ved å faktisk ha klare og enkle regler for lading, og litt samarbeid mellom de som trenger å lade på jobb. Burde være en smal sak å få til om man jobber i samme firma.
2018 Tesla Model S 75D

Nordlands

Sitat fra: Wibla på søndag 17. februar 2019, klokken 13:53
Hvis man setter opp et regnestykke for tapt produktivitet ved å måtte ut og flytte bil kl 12 kontra kostnaden ved å legge opp nok ladepunkter i første omgang så tror jeg nok mange blir overrasket. Et kvarter tapt arbeidstid hver dag for en del mennesker blir ganske mye penger i løpet av et år.
Min tanke var at da vil kanskje noen droppe å lade, eller flytte bilen og få seg litt frisk luft i 5 min av lunsjpausen, sånn at om noen trenger å lade for å komme seg hjem kan gjøre det. Enkelte med elbil flytter faktisk slik selv om det ikke koster de noe å bli stående, da de ikke har samvittighet til å ta opp ladeplass uten å lade.

Å se at det er ledige ladepunkt kan også være det som skal til for å få flere til å kjøpe seg elbil.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

hELgenen

#55
Sitat fra: Wibla på mandag 18. februar 2019, klokken 13:29
THE: PHEV er det vel bare å beordre vekk?

Hva er argumentene for å beordre PHEV biler vekk fra ladeplassen?
Er det fordi elbilen som en ønsker skal lade der ikke klarer å transportere eieren hjem dersom denne ikke får lading?
Dersom elbil eieren da har nok lading til å transportere seg selv og bilen hjem - finnes det da andre argumenter for
at PHEV ikke skal benytte ladeplasser på arbeidsplassen?

Sitat fra: Nordlands på mandag 18. februar 2019, klokken 14:08
Sitat fra: Wibla på søndag 17. februar 2019, klokken 13:53
Hvis man setter opp et regnestykke for tapt produktivitet ved å måtte ut og flytte bil kl 12 kontra kostnaden ved å legge opp nok ladepunkter i første omgang så tror jeg nok mange blir overrasket. Et kvarter tapt arbeidstid hver dag for en del mennesker blir ganske mye penger i løpet av et år.

Min tanke var at da vil kanskje noen droppe å lade, eller flytte bilen og få seg litt frisk luft i 5 min av lunsjpausen, sånn at om noen trenger å lade for å komme seg hjem kan gjøre det. Enkelte med elbil flytter faktisk slik selv om det ikke koster de noe å bli stående, da de ikke har samvittighet til å ta opp ladeplass uten å lade.

Å se at det er ledige ladepunkt kan også være det som skal til for å få flere til å kjøpe seg elbil.

Dersom en innfører betaling på en tjeneste som koster kanskje 10 kr pr. bil pr. dag så burde en kanskje også innføre betaling pr. kaffekopp på jobben? Hva med en dusj - det koster fort mer...
Og hva med kostnaden for å administrere dette?

I mine øyne er det kun en fornuftig tilnærming her - og det er at alle ladeplasser må være fritt tilgjengelig i arbeidstiden.
For å hindre snylting kunne en ved hver kontakt ha en vippebryter med timer som lot bilen lade i inntil f.eks 5 timer
Kostnaden ved dette er minimal og trolig vesentlig mindre enn å administrere en betalingsordning.
Ellers mener jeg alle arbeidsgivere bør oppfordres til å legge tilrette for lading på arbeidsplassen, men begrense dette til f.eks 10A slik at verdien av lading holdes på et nivå som kan sidestilles med noen kaffekopper eller gratis dusj osv.
Og å lade en PHEV bør sidestilles med å lade en elbil, sykkel eller hva det måtte være - det er ikke slik at et formål er mer aktverdig enn noe annet. Eneste unntaket måtte være dersom elbil eieren ikke klarer å komme seg hjem uten å lade - men strengt tatt burde en kanskje ikke legge som forutsetning for å bruke elbil at en må lade på jobb for å komme seg frem og tilbake... Det er nå i alle fall min mening

Gardin

Sitat fra: hELgenen på mandag 18. februar 2019, klokken 07:29
For det første - at de åpenbart ikke har alternativer er beviselig feil i de tilfellene jeg kjenner til  -
Dette er personer som bor i nabolaget i egen enebolig som lar bilen døgne over på arbeidsplassen for å lade opp batteriet for å spare noen skarve kroner. De bor bare noen minutter unna arbeidsplassen i gå-avstand.
Ja vel, da er jeg enig i at det er litt sært at folk som ikke bruker bil til jobb likevel lader bilen på jobb. Men jeg ser ikke dette som noe problem. Disse ansatt mener tydeligvis at denne gratis ladingen har stor verdi, kanskje de til og med overvurderer verdien av gratis lading? Dette bør arbeidsgiver utnytte.

Lading utenfor arbeidstiden betyr at arbeidsgiver får utnyttet investeringen i ladeplasser bedre - arbeidsgiver får en ekstra, fornøyd ansatt, uten å sette opp noen ekstra ladeplasser. Eneste kostnaden er strømmen, som den ansatte får skattefritt. Dette er fordelaktig både for arbeidsgiver og arbeidsataker. Arbeidsgiver tar naturligvis tilbake denne kostnaden, og vel så det, med å holde mer tilbake i neste lønnsoppgjør.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA