Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling av lading på jobb

Startet av boxer72, søndag 10. februar 2019, klokken 17:17

« forrige - neste »

boxer72

Sitat fra: aronesen på tirsdag 12. februar 2019, klokken 06:57
Sitat fra: boxer72 på søndag 10. februar 2019, klokken 18:05
Men er jo andre alternativer også da det er 35-40stk 400V 32A CEE får invistere i ladeustyr så jeg kan benytte  disse kan så man sikkert lure seg til lading på kveld og natt for kompensere for det jeg eventuelt måtte "overbetale" på dagskiftet fordi jeg ikke har mulighet til å flytte bilen

Du har jo Renault Zoe. Med denne vil du jo kunne utnytte infrastrukturen som er der og lade opp bilen på en liten time eller to. Med overgenger er den kjekk  ha med på tur andre steder også. Du vil dessuten avlaste de andre ladeplassene slik at flere får brukt dem.

www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/drakula-22-kw-ladekabel-med-jordfeilvern-type?tm=ladekabler]
Nå har jeg 2 biler en zoe og en x75.  Kjøpt adapterkabel  fra 400V32A til 16A. Og rødt adapter til X'n skal også teste om dette virker på zoe.   Hører de lader B klassen på UMC fra Tesla så vil tro zoe tar strøm fra denne  også.
Kjøpt mest for å ha større fleksibilitet på ferie turer osv... 
Men virker det så jeg får 1 time strøm i ny og ned når jeg misser 4timers skifte intervallene på Laderne så er det en gevinst
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

Rollep

Sitat fra: fredag på mandag 11. februar 2019, klokken 22:46Deretter bør alle bedrifter ringe sin strømleverandør og bestille opprinnelsessertifikat for strømmen som bedriften kjøper, slik at dette er norsk fornybar vannkraft. Det burde være en selvfølge det også, egentlig.
Hvorfor i all verden bør de gjøre det? Strømmen de bruker kommer jo uansett fra de samme kraftverkene som leverer til alle andre strømkunder ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

cra

Sitat fra: Rollep på tirsdag 12. februar 2019, klokken 12:50
Sitat fra: fredag på mandag 11. februar 2019, klokken 22:46Deretter bør alle bedrifter ringe sin strømleverandør og bestille opprinnelsessertifikat for strømmen som bedriften kjøper, slik at dette er norsk fornybar vannkraft. Det burde være en selvfølge det også, egentlig.
Hvorfor i all verden bør de gjøre det? Strømmen de bruker kommer jo uansett fra de samme kraftverkene som leverer til alle andre strømkunder ;D

Kortversjonen: Det gjør det mer attraktivt/lønnsomt å bygge ut mer ren kraft. Det finnes lengre versjoner av forklaringen; onkel Google har svaret hvis du spør. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Cral på tirsdag 12. februar 2019, klokken 10:25
Vi har fått tilbud på 5 nye ladeplasser, ferdig satt opp, ca 120 tusen.

Må enten være svært dyre ladestasjoner eller ekstra høye installasjonskostnader. Uansett er det ikke rart at ladeprisen blir høy når noen skarve strømuttak ender opp med så høye kostnader.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 12. februar 2019, klokken 17:55
Sitat fra: Cral på tirsdag 12. februar 2019, klokken 10:25
Vi har fått tilbud på 5 nye ladeplasser, ferdig satt opp, ca 120 tusen.

Må enten være svært dyre ladestasjoner eller ekstra høye installasjonskostnader. Uansett er det ikke rart at ladeprisen blir høy når noen skarve strømuttak ender opp med så høye kostnader.

Kommer vel litt an på infrastrukturen og hva som må gjøres. Nå vi bygde nytt parkeringshus der det ene planet fikk ladestasjoner ble det sagt at kostnaden var 25' pr ladepunkt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Cral

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 12. februar 2019, klokken 17:55
Sitat fra: Cral på tirsdag 12. februar 2019, klokken 10:25
Vi har fått tilbud på 5 nye ladeplasser, ferdig satt opp, ca 120 tusen.

Må enten være svært dyre ladestasjoner eller ekstra høye installasjonskostnader. Uansett er det ikke rart at ladeprisen blir høy når noen skarve strømuttak ender opp med så høye kostnader.

Må byttes sikring i hovedtavle til underfordeling, sikring i underfordeling. (mulig det hadde vært rimeliger å lage en ny underfordeler nærmere ladestasjonene?) trekke kabler (3 stk 10mm2) den lengste på nesten 60 meter.
5 ladestasjoner, eller 1 enkel og 2 doble (disse skal lastbalanseres til å levere 1x 32A 1fase eller 2x 16A) Graves litt ute og kjerneborre et hull fra lageret og opp på parkeringsplassen.

120k er et tilbud, vi venter på et tilbud til, men om noen har lyst å levere enda et tilbud, så er vel pm beste løsningen. Vi holder til i Oslo.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Lars C. Krogenæs

Cral:

Dette blir feilprosjektert.

Sett inn 1 stk. 63A 3-fas sikring, og trekk ut til parkeringsplassen. Derifra kobles det til ønsket antall ladestasjoner, som lastbalanseres mot hverandre. Da kan dere få flere ladestasjoner etterhvert som behovet øker, uten at dere må trekke nye 60 meter med kabel+++.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Limodriver

Dersom en legger bort tanken om egen fordel og egoisme tror jeg svaret rundt gratis strøm til lading av elbil på arbeidsplassen gir seg selv.

Er det noen som mener de heller vil betale for å lade elbilen enn å lade gratis, jeg tror det i såfall er svært få.

Er det rimelig at arbeidsgiver skal bygge ut lademuligheter slik at det er nok ladeplasser til alle som vil lade gratis?

Bør de som ikke lader elbilen på jobb motta en annen miljøvennlig gode fra arbeidsgiver som har samme verdi som gratis lading?

Det er lett å forstå at gratis elbillading blir dyrt for arbeidsgiver med strøm og etablering av ladeplasser, oppgradering av inntak, installasjon mulig anleggsbidrag til netteier osv. Gratisgoder er det tilnærmet ubegrenset etterspørsel etter.

Oslo kommune innfører nå avgift på elbillading. Hvorfor? Fordi gratis lading før frem grådigheten og egoismen i oss. Vi lader heller gratis på kommunale parkeringsplasser enn å lade hjemme. De som ikke har mulighet til å lade hjemme får kanskje ikke ladet tilstrekkelig. De som har nok strø parkerer på ladeplasser uten å lade fordi det et gratis parkering. Spesielt sjarmerende synes jeg dette er nå det er ladbare hybrider som parkerer på ladeplasser uten å lade. Da er svaret at en kan innføre ladeplikt, forskjellen vil kun være at ladekabelen er tilkoblet for å oppnå gratis parkering. Ved å innføre betaling som er høyere enn strømkostnadene vil de fleste som har mulighet til å lade hjemme til en lavere marginalkostnad gjøre det. De som ikke har annen lademulighet vil betale litt mer enn strømprisen og dette synes rimelig da de bidrar til installasjon, vedlikehold osv.

Det er verken rasjonelt eller rimelig at lading av elbil skal være gratis på arbeidsplasser. Det er heller ikke rimelig at det ikke skal være skattepliktig å lade gratis på jobb. De aller fleste andre goder har nå blitt skattepliktige og da er det rimelig at gratis elbillading også blir det.

Dersom en må betale noe mer enn strømprisen vil ikke de som kan lade billigere hjemme og har tilstrekkelig batterikapasitet lade på jobb. Dette vil da gjøre elbillading til et gode for de som ikke har tilstrekkelig og annen rimeligere lademulighet, men til en fornuftig pris. Det vil gjøre at arbeidsgiver ikke trenger å investere i unødvendig mange ladestasjoner fordi "grådige" ansatte helst vil ha gratis drivstoff til bilen. Satt på spissen vil dag ha samme økonomiske effekt om arbeidsgiver legger en bunke med pengesedler ved inngangsdøren der de som vil kan ta én pengeseddel hver morgen dersom det er noen igjen. Det er rimelig å anta at de som kommer først tar en pengeseddel selv om de ikke trenger det. Etterhvert vil ansatte komme før på jobb for å få en pengeseddel selv om de ikke trenger det. De som kanskje har størst behov, men må levere i barnehage sov får aldri en pengeseddel. Dette kan løses ved å ikke legge pengesedler slik at ingen får, eller en kan veksle sedlene i små mynter, men ingenmannsland ta mer enn én og det er mer enn nok til alle. Da vil hver enkelt få mindre, bedriften sitte igjen med mer, men alle som vil kan ta med seg en mynt. Med andre ord, alle som har behov kan lade, men ingen kan berike seg fremfor andre og bedriften kommer bedre ut fordi de sitter igjen med en delvis kostnadsdekning (de har igjen litt penger hver dag).

Å stille spørsmål ved om bedriften har lov til å ta betalt for strøm blir meningsløst. Det er stort sett regulert hvilke ytelser arbeidsgiver plikter å betale som lønn, ulykkesforsikring, pensjon osv. Utover dette kan de ta betalt for stort sett alt; kaffe, mat/lunsj osv. At noe har vært gratis betyr ikke at en har rett til det i all fremtid.

jkirkebo

Sitat fra: Limodriver på lørdag 16. februar 2019, klokken 16:01
Det er verken rasjonelt eller rimelig at lading av elbil skal være gratis på arbeidsplasser. Det er heller ikke rimelig at det ikke skal være skattepliktig å lade gratis på jobb. De aller fleste andre goder har nå blitt skattepliktige og da er det rimelig at gratis elbillading også blir det.

Jeg er enig i at man fint kan betale litt for lading på jobb, f.eks 125-150 øre/kWh eller noe sånt. Optimalt burde det være litt dyrere enn å lade hjemme, men ikke så dyrt at det blir lite lønnsomt i forhold til hybrider og slikt. Rundt 20-30% dyrere enn hjemme bør passe bra.

At man skal skatte av gratis lading mener jeg dog ikke er logisk. I så fall burde man skatte av fordelen av gratis parkering også. Noe som blir passe håpløst å administrere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gardin

Sitat fra: Limodriver på lørdag 16. februar 2019, klokken 16:01
Det er verken rasjonelt eller rimelig at lading av elbil skal være gratis på arbeidsplasser.
Det kommer helt an på hvor mye de ansatte setter pris på gratis lading. Gratis lading til de ansatte er rasjonelt  dersom de som får lade gratis på jobb setter mer pris på dette ansattegodet enn om bedriften hadde brukt de samme pengene på å gi disse ansatte en lønnsøkning.

Det er ingen tvil om at gratis lading motiverer ansatte til å bytte til elbil, og når de bytter til elbil får de lavere løpende utgifter til bilhold. Dermed blir behovet for lønnsøkning redusert. Dessuten ligger det i menneskets natur  at de fleste av oss godtar lavere lønn dersom vi føler at bedriften er rause på andre områder. Gratis lading kan bidra til at bedriften fremstår som rausere. Dermed kan gratis lading føre til at lønnspresset på bedriften blir lavere, som kan føre til at å tilby gratis lading til alle er lønnsomt for bedriften.

Det koster ikke all verden å tilby gratis lading til ansatte. Det er i området 2000-3000 kr i strømkostnader per år for de som lader nesten utelukkende på jobb. Altså ca. 10 kr per dag, eller omtrent det samme som kaffekostnaden for en ansatt som drikker mye gratis kaffe på jobb. Installasjon av ladeplass koster en del mer, men også dette kan være småpenger i forhold til hva det koster å bygge eller leie selve garasjeplassen.

Nordlands

Om det skal legges opp til betaling annet enn en månedspris synes jeg det bør være med en tidsfaktor, om det bare er 1-fas 10-16A ladepunkt kan hele betalingen gå på tid, ellers kan det være betaling for tid etter lading er ferdig. Dette da mange hybrider er fulladet til lunsj, men opptar ladepunktet hele dagen når de ikke har noe insentiv for å flytte. Regner med det er få steder med færre ladbare biler enn ladepunkt.

Ellers kan vel slik betaling for frynsegode trekkes av brutto lønn, sånn at 2 kr/kWh bare koster arbeidstaker 1,3-1,6 kr/kWh med hensyn til marginalskatt og tapt opptjening av feriepenger og pensjon. Sånn sett kan gjerne arbeidsgiver gå i null på driften samtidig som arbeidstaker betaler nær strømprisen hjemme.

Jeg tror det vil hjelpe mange flere å bytte til elbil dersom arbeidsgiver tar betalt for strømmen og i stedet spanderer flere ladepunkt for pengene spart på drift. Når godet blir tilgjengelig for flere vil det også fremstå mer rettferdig for de som (enda) ikke har nytte av det.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

hELgenen

#41
Det koster mer for abeidsgiver å spandere kaffe enn gratis  lading gitt 10A begrensning. Det er fullstending kontra produktivt å bruke energi på å håndtere et regnskap på dette. Vi har installert en haug med espresso maskiner på jobb som koster mer å drifte. Å få tilgang til er 10A stikk i ny og ne er billig frynsegode En trenger ikke legge opp til dedikerte løsninger for lading så fremt det er maks 10A .
Tror folk flest tror verdien av lading er mer verdt enn faktisk kostnad.  Du har jo eksempler på idioter som står med Tesla'n sin å lader på skoleplasser og offentlige p plasser for å spare 10-20 kroner dagen. Det er det glade vannvidd spør du meg. Bedre å oppfordre til kjøp av et handlenett i butikk enn å drive med slik gjerrigknark oppførsel. 

Wibla

De reelle kostnadene for lading på jobb er i praksis neglisjerbare sett opp mot andre kostnader det er å ha ansatte og leie/eie kontorer/produksjonslokaler. Ser ikke poenget med å skulle ta betalt for lading på jobb utover en eventuell lav fastsum i måneden (f.eks. 100kr). Enn så lenge er også parkering (og dertilhørende lading) ikke et skattbart gode for vanlige arbeidstagere.

Hvis man setter opp et regnestykke for tapt produktivitet ved å måtte ut og flytte bil kl 12 kontra kostnaden ved å legge opp nok ladepunkter i første omgang så tror jeg nok mange blir overrasket. Et kvarter tapt arbeidstid hver dag for en del mennesker blir ganske mye penger i løpet av et år.
2018 Tesla Model S 75D

hELgenen

Sitat fra: Wibla på søndag 17. februar 2019, klokken 13:53
De reelle kostnadene for lading på jobb er i praksis neglisjerbare sett opp mot andre kostnader det er å ha ansatte og leie/eie kontorer/produksjonslokaler. Ser ikke poenget med å skulle ta betalt for lading på jobb utover en eventuell lav fastsum i måneden (f.eks. 100kr). Enn så lenge er også parkering (og dertilhørende lading) ikke et skattbart gode for vanlige arbeidstagere.

Hvis man setter opp et regnestykke for tapt produktivitet ved å måtte ut og flytte bil kl 12 kontra kostnaden ved å legge opp nok ladepunkter i første omgang så tror jeg nok mange blir overrasket. Et kvarter tapt arbeidstid hver dag for en del mennesker blir ganske mye penger i løpet av et år.

Godt observert. Å flytte bilen for at flere skal spare 10 kr dagen er jo helt tullete.

Gardin

Sitat fra: Wibla på søndag 17. februar 2019, klokken 13:53
Hvis man setter opp et regnestykke for tapt produktivitet ved å måtte ut og flytte bil kl 12 kontra kostnaden ved å legge opp nok ladepunkter i første omgang så tror jeg nok mange blir overrasket. Et kvarter tapt arbeidstid hver dag for en del mennesker blir ganske mye penger i løpet av et år.
Ja det blir et interressant regnestykke. Hvis en annsatt bruker 15 min på å flytte bilen fra en ladeplass og en annen ansatt bruker 15 min på å flytte bilen til den samme ladeplassem hver arbeidsdag, blir det et tap på 115 arbeidstimer per år per ladeplass. Med en lav intern timepris på 400 kr gir det en kostnad på 46000 kr pr år!  Det er åpenbart mer lønnsomt for bedriften å dobble antall ladeplasser enn å legge opp til å flytte bilen i arbeidstiden.

Husk at kostnaden for en ansatt er mye mer enn hva vedkommende får i lønn. Kostnaden inkluderer også sosiale kostnader, HR funksjoner, personlig arbeidsutstyr, leie av lokaler osv.

Skal man ta betalt for lading på jobb må det være betaling for hele dager eller betaling per måned. Er det ikke nok strøm tilgjengelig får man innstallere smarte ladere som fordeler tilgjengelig effekt automatisk. Det blir mye billigere for arbeidsgiver og mye bedre for de ansatte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA