Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilder av CCS-adapter lekket

Startet av AndreasRingdal, onsdag 03. april 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

AndreasRingdal

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

mentol87

Endelig! Håper på fornuftig prising i 1500-2500 sjiktet.

alb92

Den er rated til 410V, men regner med den bruker 400V (samme som bilen), så blir vel maks 84kW.

Musk sa at prisen blir circa det samme som Chademo adapter, men det var en stund siden. Denne ser da ut som den er mye lettere å produsere, så håper den blir billigere.

Porsgrunn

#3
Den var overraskende liten. Spesielt med tanke på hvor stort og klumpete Chademo adapteret er.

Jeg har lest mange påstander om at denne skulle være veldig vanskelig å lage, ja det har tilogmed vært sakt mye vanskeligere enn Chademo adapteret. Begrunnelsene har vært at CCS standarden ikke var kompatibel med Tesla pluggen.

Den ser imidlertid ut til å ikke kunne være stort mer enn en fullstendig dum overgang. Det bør bety at Straubel kan ha sine ord i behold når han hevdet Tesla er, og alltid har vært 100% i samsvar med CCS standarden. 

geear

Vet vi egentlig at akkurat det adapteret kan brukes på vanlige CCS-ladere, og ikke bare på superchargere med CCS-kabel?

Kanskje det er et adapter de vil dele ut til oss uten CCS, når alle SuCer på et tidspunkt har blitt CCS only..

Uansett vil det ikke gi noen raskere lading på dagens 50kW enn chademoadapteret, så det har foreløpig ingen hensikt å bytte til CCS for min del. Der jeg trenger noe annet enn SuC er det kun 50kW Fortum.

jkirkebo

Sitat fra: gr på onsdag 03. april 2019, klokken 21:48
Vet vi egentlig at akkurat det adapteret kan brukes på vanlige CCS-ladere, og ikke bare på superchargere med CCS-kabel?

Kanskje det er et adapter de vil dele ut til oss uten CCS, når alle SuCer på et tidspunkt har blitt CCS only..

I så fall må det tåle minst 350A, 210A duger ikke.

Med 210A blir nok maks ladeeffekt omtrent 75-77kW tenker jeg. Regner med at den ramper ned fra 210A en gang mellom 360V og 370V for de bilene med 400V batteri. For min X75D regner jeg med at peak blir omtrent 68-69kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Porsgrunn

Hvorfor skulle det bli vanlig med bare CCS på Tesla ladeplasser? Nå har de allerede tatt kostnaden med å utvikle system med to kabler på en stolpe. Det må da bli mye billigere å sørge for at det er nødvendig mengde av de overalt enn å måtte gi mellom 50 000 og 100 000 europeiske modell S og X eiere en overgang.

Overgangen vil jo bare bli mer nyttig med tiden når det nå bygges ladere med langt høyere effekt og bare CCS.

Er det forresten sikkert at 210A er peak eller kan det være snitt over en viss tid? (spør fordi jeg ikke kan reglene rundt slik merking)

geear

Når skal de slutte med type 2-kabelen tenker du? Om 10 år? 20 år? Det er ikke kostnadsfritt det heller.

Porsgrunn

Det blir bare mine spekulasjoner, men jeg tror det blir omtrent slik.

Model S/X får om ikke alt for lenge CCS de også.

De fleste med type 2 plugg vil etterhvert ønske å kjøpe overgang for å få tilgang til CCS ladere fra andre.

Andelen med type to synker med tiden og prosentvis trengs det stadig færre stolper. På et eller annet tidspunkt om 10+ år blir behovet så lite at de nok slutter å støtte det(de som ikke har skaffet seg en overgang til da vil antagelig få det)

I mellomtiden kan de tjene penger på å selge overganger istedenfor å gi de bort.

cra

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 03. april 2019, klokken 22:58
De fleste med type 2 plugg vil etterhvert ønske å kjøpe overgang for å få tilgang til CCS ladere fra andre.

Jeg tror heller at mange (de fleste?) ikke vil ønske å kjøpe slikt adapter, da det holder lenge med vanlig superlading på langturer, og jobb- / hjemmelading med type 2 i det daglige. Men det blir jo mine spekulasjoner, basert på kjøremønster til de jeg har mest med å gjøre. :)

Å gi slike adaptere til de som har Type2 og så bygge ut nye SC med bare CCS-kabel er kanskje veien de tenker å gå? Jeg tror i alle fall det vil være den enkleste måten å "avvikle" SC med Type2-kabler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Magnus Hansen

Spørsmålet er også hva tesla gjør når suc v3 kommer til Europa. Vil det bli kun ccs, eller vil de kjøre enkelte ladere med to kabler?

zbk

Det er vel i så fall enklere å integrere en overgang i hver lader enn å levere ut en overgang til alle bileiere. Da slipper man at man har glemt den hjemme.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jlan

CCS ladere bør ha en overgang tilgjengelig ja. For eksempel integrert med stolpefestet, slik at en kan bestemme om overgangen skal bli med, fastlåst til kabelen, eller stå igjen. Endel ladere i Nederland har Chademo adaptere hengende.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: Porsgrunn på onsdag 03. april 2019, klokken 22:58
Det blir bare mine spekulasjoner, men jeg tror det blir omtrent slik.

Model S/X får om ikke alt for lenge CCS de også.

De fleste med type 2 plugg vil etterhvert ønske å kjøpe overgang for å få tilgang til CCS ladere fra andre.

Andelen med type to synker med tiden og prosentvis trengs det stadig færre stolper. På et eller annet tidspunkt om 10+ år blir behovet så lite at de nok slutter å støtte det(de som ikke har skaffet seg en overgang til da vil antagelig få det)

I mellomtiden kan de tjene penger på å selge overganger istedenfor å gi de bort.
Dine tanker rundt dette er rimelig sammenfallende med mine tanker om dette i januar:
https://elbilforum.no/index.php?topic=43870.msg756992#msg756992
Tipper snart S og X også kommer med CCS, og jeg tror det vil ta mye mindre tid enn 10år å fjerne Type 2-kablene på SuC. Om 10 år er antallet Teslaer med Type 2 kontakt sterk redusert, husk at de eldste bilene snart er 6 år.
Oppsummert:
Tesla bør starte med å selge CCS-adaptere som også kan brukes på tredjepartsleverandører (eks Forum, Ionity mm.)
Når dette markedet mettet kan de gratis levere ut CCS-adaptere til resten, men disse vil da kun fungerer på Teslas SuC.
Adapterne kan produseres identiske, og via adapterets ID kan tilgangen styres av Tesla.
Tesla kan mot betaling tilby å låse opp adapterne for lading hos tredjeparts ladeleverandører.
La oss si at det koster 500,- å produsere et adapter, og at de selger "åpne adaptere" for 1500,-
Da kan de levere ut 2 gratis adaptere for hvert adapter de selger, uten at det koster dem noe av betydning. De slipper da utgifter til drift og vedlikehold av doble sett med kabler på SuC, og kan fjerne Type 2-kablene jevnt og trutt i forbindelse med vedlikehold og tilsyn av SuC.

Innføring av adapter og utfasing av Type 2 kabel på SuC er diskutert ganske grundig her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=43870.msg756992#msg756992
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Noen som har noen formening om hvortid det blir lagt ut for salg da?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA