Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

30 kg hund i setet på Model 3

Startet av andrjor, søndag 10. februar 2019, klokken 10:24

« forrige - neste »

andrjor

Hei,
Kanskje litt vanskelig for folk å vite da ingen har bilen enda her, men kanskje noen har erfaringen med lignende biler/like store biler.

Har noen erfaringer med å bruke hundebelte for bil og la hunden sitte i et av setene? Hunden blir ca 30+ kg estimert. Vil han passe greit? Det er definitivt ikke plass til hundebur så det må bli hundesele.

kc

Sitat fra: andrjor på søndag 10. februar 2019, klokken 10:24
Hei,
Kanskje litt vanskelig for folk å vite da ingen har bilen enda her, men kanskje noen har erfaringen med lignende biler/like store biler.

Har noen erfaringer med å bruke hundebelte for bil og la hunden sitte i et av setene? Hunden blir ca 30+ kg estimert. Vil han passe greit? Det er definitivt ikke plass til hundebur så det må bli hundesele.

Utifra hva jeg husker når jeg satt bak heller setene endel oppover for å gi bedre støtte til lår. Tror hundesele vil fungere greit, men sikkert lurt å legge noe i setene slik at de blir mest mulig flate. 

Knut Erling Øen

Har mod S nå og to Siberian Husky 20 kg hver. Normalt har jeg den ene i sele i baksetet. Det går greit og den andre i bur bak. Tenkte å ha begge i baksetet om jeg har de med i mod 3. Legger et par hundematter med gummi på undersiden (kjøpt på Buster) i setet slik at de ikke sklir.
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

Vesel

#3
Har en liten pusehund på 4 kg, som såvidt passer i frunken.  :laugh:

Før brukte vi sånn her bilbeltesele, men syntes den fungerte litt dårlig i de små kombiene vi kjører. Selen må nemlig være ganske så stram for at han ikke bare skal deise inn i setet foran ved nødbrems eller kollisjon. Strammer for øvrig ikke rundt brystet på den lille tassen heller, bare magen og nakken. Anbefales ikke. Går an å bruke andre seler som har litt fjæring og passer kroppen hans bedre da, siden den greia fra Jula har en krok.
I Model 3 er det mer beinplass så der kunne sikkert en slik bilbeltesele funket litt bedre. Vil jo ikke at han skal sitte for stramt, men det må heller ikke være så løst at beltet ikke har noen funksjon. En 30 kg hund i baksetet i Model 3 vil kanskje være litt som vår 4 kg "pus" i en trang kombi.

Denne selen er litt annerledes og benytter seg av bilens setebelte. Funker sikkert bedre.

Måten vi gjør det på nå da er at vi har han i mykt tøybur i baksetet som er festet med setebelte. Inni der vil han da kunne bevege seg fritt, men ved kollisjon/nødbrems vil kroppen hans bli fanget opp av sideveggen på buret.

For M3-en har jeg i tillegg bestilt en slik. Planen er da at den skal være trukket over seterada, og buret med hunden skal stå oppå der igjen. Dersom han må være i bilen mens vi er ute kan vi bare åpne buret og han kan bevege seg litt friere i bilen uten at jeg behøver være redd for at han skal klore opp det myke, sarte kunstskinnet i bilen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA