Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er diesel fra stasjon billigere enn offentlig lading?

Startet av jorgror, søndag 10. februar 2019, klokken 00:12

« forrige - neste »

Måkemannen



Sitat fra: engolf på søndag 10. februar 2019, klokken 15:35
Sitat fra: hELgenen på søndag 10. februar 2019, klokken 13:40
Hurtiglading er nok ikke ment som ordinær lading av elbiler - den er der for de lange turene.
Dessuten kan prisen pr kwh blir vesentlig høyere enn 3 kr.  Det er vel flere som tar minuttpriser helt uavhengig
av mengde energi en forbruker. DET er faktisk noe våre politikere kunne ordne opp i. Rekorden min er vel noe slik som 19 kroner for en kWh. på en lader som tok 2.5 kroner /minutt. Det skjedde i ca -10 minus på en lader som ikke ville skru opp effekten...Vet ikke helt hvorfor det skjedde, men dyrt ble det.....Det er også viden kjent at hvor mye en klarer å dytte inn på bilen avhenger av mange faktorer som f.eks temperatur, hvor langt bilen er ladet opp, hva slags kjøling batteriet har osv..Det idelle ville være at elbiler ikke fikk ladet til over 80-85% på hurtigladerstasjoner og at prisen var fast pr kwh. Slik det er nå er det litt lotto alt sammen hvor dyrt det egentlig blir

Håller med dig,tycker det är märklgit att ta betalt per minut, när effekten som når batteriet kan variera så mycket på grund av temperatur, bil och en del andra faktorer som man inte råder över.

Tillbaka till topic:
ja, bara en del av energin i t ex diesel går till framdrift (ca 30%?), men resterande energi försvinner i form av värme. Egentligen fel att skriva "försvinner", för den värmen har man nytta av i form av varm kupé/bil.

Noe av varmen. Store deler av varmen blir sluppet ut i friluft via radiatoren. (Og hva med kjøring i sommerhalvåret, eller varmere land? Da har man lite bruk for kupevarme) I tillegg har ikke-hybrider varmetap i bremsene, noe hybrider og elbiler har mye mindre av.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Beckern

Sitat fra: hELgenen på søndag 10. februar 2019, klokken 13:40
Hurtiglading er nok ikke ment som ordinær lading av elbiler - den er der for de lange turene.
Dessuten kan prisen pr kwh blir vesentlig høyere enn 3 kr.  Det er vel flere som tar minuttpriser helt uavhengig
av mengde energi en forbruker. DET er faktisk noe våre politikere kunne ordne opp i. Rekorden min er vel noe slik som 19 kroner for en kWh. på en lader som tok 2.5 kroner /minutt. Det skjedde i ca -10 minus på en lader som ikke ville skru opp effekten...Vet ikke helt hvorfor det skjedde, men dyrt ble det.....
Det er nesten alltid bilen som setter begrensingen. Kaldt batteri er en vitkig faktor. Batteri vil/kan være kaldt etter mange mils kjøring. Avhengig av bil/batteri bør tempen opp i 10-20 grader før det tar akseptabel mengde lade-effekt.

SitatDet er også viden kjent at hvor mye en klarer å dytte inn på bilen avhenger av mange faktorer som f.eks temperatur, hvor langt bilen er ladet opp, hva slags kjøling batteriet har osv..Det idelle ville være at elbiler ikke fikk ladet til over 80-85% på hurtigladerstasjoner og at prisen var fast pr kwh. Slik det er nå er det litt lotto alt sammen hvor dyrt det egentlig blir

Jeg er enig i ladebegrensing på et visst punkt, men mener at det burde legges på hastighet, ikke nivå.
Lader du med 30kW får du lov til det enten det 5 eller 95% fullt batteri.
Det jeg ikke ønsker er at folk som deg setter bilen til lading med under 10kW som hastighet og lar den stå der i 6 timer for å fylle batteriet mens folk står i kø. For du betaler jo for kW. Det MÅ ligge incentiv til å avslutte lading snarest for det er tilgangen til lader som er et knapphetsgode.
Da er minuttpris bedre.
Et alternativ er max 30 minutter og bakerst i køen om det ikke er nok.

Jon65

Prisingen kunne jo være en kombinasjon av tid og effekt.
x kr per minutt man leier laderen og i tillegg y kr per kwh man forbruker.
(Og ladere som kan levere høy effekt er dyrere og koster mer å leie.)

flux

Sitat fra: jorgror på søndag 10. februar 2019, klokken 00:12
1 liter diesel inneholder 35.8 MJ, som tilsvarer ca 10 kWh. Prisen er ca 15 kr som gir 1.5 kr / kWh solgt langs veien. (https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density)

Strøm langs veien koster fra 1.70 kr / kWh, men vanligvis rundt 3 kr / kWh.

Dette føles svært urettferdig når det er en betydelig klima- og miljøkostnad forbundet med diesel.
El avgiften bør fjernes snarest, slik at elektrifisering blir mer attraktivt. Inntektsfallet til staten kan kompenseres med høyere avgifter og skatter på produksjon og bruk av fossilt drivstoff.

Electrix

Sitat fra: flux på mandag 11. februar 2019, klokken 21:47
Sitat fra: jorgror på søndag 10. februar 2019, klokken 00:12
1 liter diesel inneholder 35.8 MJ, som tilsvarer ca 10 kWh. Prisen er ca 15 kr som gir 1.5 kr / kWh solgt langs veien. (https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density)

Strøm langs veien koster fra 1.70 kr / kWh, men vanligvis rundt 3 kr / kWh.

Dette føles svært urettferdig når det er en betydelig klima- og miljøkostnad forbundet med diesel.
El avgiften bør fjernes snarest, slik at elektrifisering blir mer attraktivt. Inntektsfallet til staten kan kompenseres med høyere avgifter og skatter på produksjon og bruk av fossilt drivstoff.
Ja, avgifter kan heller legges på avgiftsfri diesel og fyringsolje. Det er jo tullete at politikerne snakker om at man skal slutte å bruker olje til oppvarming og får man høyere avgifter hvis man bytter til ren fornybar elektrisitet...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

automat

Sitat fra: Måkemannen på søndag 10. februar 2019, klokken 17:32


Sitat fra: engolf på søndag 10. februar 2019, klokken 15:35

Noe av varmen. Store deler av varmen blir sluppet ut i friluft via radiatoren. (Og hva med kjøring i sommerhalvåret, eller varmere land? Da har man lite bruk for kupevarme)

Det forsvinner mye energi i eksoen, samt i direkte varme fra motoren. Noe av eksosenergien kommer til nytte i turboen, men det meste går tapt. (Strengt tatt er turboens viktigste jobb å dytte mer drivstoff/energi inn i motoren, slik at man kan redusere slagvolumet på motoren.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

lars667

Bensinstasjonene kan sikkert holde sine (relativt lave) priser fordi de tjener meste på servicefunksjonene. Etterhvert skulle en tro at bensinstasjonene vil bruke ladestasjoner som lokkemiddel like mye som bensin og diesel? Med prisnedgang som resultat.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

THE

Hvis jeg forstår avgiftssatsene riktig så er det 3,81 kr/l i veibruksavgift for diesel, og i tillegg 1,35 kr/l i CO2-avgift. Totalt 5,26 kr/l i avgift. Det utgjør ca 53 øre/kWh i avgift på diesel.

Avgift på elektrisk kraf t for 2019 er 15,83 øre/kWh.

Det vil si at det er godt og vel 3 ganger så mye avgift på diesel som på strøm i dag. I tillegg blir vel mva. beregnet av pris inkl. avgift, slik at man også betaler mer mva. på diesel enn på strøm pga. høyere avgiftsnivå.

Avgift for bensin er en del høyere pr. liter enn for diesel, og energiinnholdet for bensin er lavere pr. liter enn energiinnholdet i diesel, så de som kjører bensinbil blir skikkelig rævkjørt med avgifter.

Noe av hensikten med elektrisitetsavgift er vel å motivere til strømsparing? Kanskje det blir en totalomlegging av elavgift nå når timesavlesing og timesfakturering av strøm begynner?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vollis47

Sitat fra: Jon65 på mandag 11. februar 2019, klokken 14:02
Prisingen kunne jo være en kombinasjon av tid og effekt.
x kr per minutt man leier laderen og i tillegg y kr per kwh man forbruker.
(Og ladere som kan levere høy effekt er dyrere og koster mer å leie.)

Jeg har forstått at der er slik på Island og jeg synes det er en god ordning.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Ketill Jacobsen

Sitat fra: THE på tirsdag 12. februar 2019, klokken 13:53
Hvis jeg forstår avgiftssatsene riktig så er det 3,81 kr/l i veibruksavgift for diesel, og i tillegg 1,35 kr/l i CO2-avgift. Totalt 5,26 kr/l i avgift. Det utgjør ca 53 øre/kWh i avgift på diesel.

Avgift på elektrisk kraf t for 2019 er 15,83 øre/kWh.

Det vil si at det er godt og vel 3 ganger så mye avgift på diesel som på strøm i dag. I tillegg blir vel mva. beregnet av pris inkl. avgift, slik at man også betaler mer mva. på diesel enn på strøm pga. høyere avgiftsnivå.

Avgift for bensin er en del høyere pr. liter enn for diesel, og energiinnholdet for bensin er lavere pr. liter enn energiinnholdet i diesel, så de som kjører bensinbil blir skikkelig rævkjørt med avgifter.

Noe av hensikten med elektrisitetsavgift er vel å motivere til strømsparing? Kanskje det blir en totalomlegging av elavgift nå når timesavlesing og timesfakturering av strøm begynner?


Hvorfor skal en ha veibruksavgift på strøm? For strøm betaler en faktisk nettleie som langt på vei tilsvarer veiavgift. Hvorfor skal en betale CO2-avgift på strøm?

flux

Sitat fra: THE på tirsdag 12. februar 2019, klokken 13:53
Hvis jeg forstår avgiftssatsene riktig så er det 3,81 kr/l i veibruksavgift for diesel, og i tillegg 1,35 kr/l i CO2-avgift. Totalt 5,26 kr/l i avgift. Det utgjør ca 53 øre/kWh i avgift på diesel.

Avgift på elektrisk kraf t for 2019 er 15,83 øre/kWh.

Det vil si at det er godt og vel 3 ganger så mye avgift på diesel som på strøm i dag. I tillegg blir vel mva. beregnet av pris inkl. avgift, slik at man også betaler mer mva. på diesel enn på strøm pga. høyere avgiftsnivå.

Avgift for bensin er en del høyere pr. liter enn for diesel, og energiinnholdet for bensin er lavere pr. liter enn energiinnholdet i diesel, så de som kjører bensinbil blir skikkelig rævkjørt med avgifter.

Noe av hensikten med elektrisitetsavgift er vel å motivere til strømsparing? Kanskje det blir en totalomlegging av elavgift nå når timesavlesing og timesfakturering av strøm begynner?
Timesfakturering av strøm er begynt. (https://norge.tibber.com/)

Elavgiften fungerer dårlig i forhold til klima- og miljøvennlig omstilling.  En fjerning av den faste elavgiften vil føre til økt elektrifisering, samt og økt tilpasning av forbruk gjennom døgnet i forhold til pris pr time.

Jo mer strømprisen varierer pr time, jo sterkere blir insentivene til å styre forbruket til de timene med lavest pris, det vil igjen redusere behovet i linjenettet og nettleien.


Robert Sund

Vi må jo betale for hele sulamitten til sammen på ett vis, og det er sikkert ment å være rettferdig i tilstrekkelig grad, men ulempene med omlegging til "børs" for infrastruktur er meget store.

Det gjelder ikke bare effektavgift til ladere, det rammer til og med slike grunnleggende ting som å lage varm mat. De som har mulighet kan se på målte topper allerede nå og se hvor hardt varm mat straffes. Det hjelper ikke engang å la barna gå sultne en time ekstra for å unngå å lage mat samtidig med naboene. Og det er samtidig med at politikere skryter av at vi er Europas kondensator fordi vannkraften er så regulerbar.

Og det problemet blir påført befolkningen hver dag hele året i hele landet. Fullstendig uten vurdering om det er lokale forhold der nettet er underdimensjonert.

Og mens velferden synker kan prisene skrus opp for å kompensere for at folk tilpasser seg under påskudd av at omleggingen kan være provenynøytralt.


Og det på toppen av tørketromler kjørt på natt, personværnproblemer, helt nye sikkerhetsproblemer, med mer.


Det virker lite gjennomtenkt.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

THE

Timesfakturering av strøm, samt effektledd på nettleie vil helt sikkert føre til flere boligbranner i Norge pga. vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin går på natt når folk sover. Sannsynligvis vil konsekvensen bli større også i form av flere dødsfall.

Vurderer jo nesten å installere et bufferbatteri for å jevne ut effektoppene på dagtid. For andre kan det kanskje være aktuelt å bytte ut komfyren med en gasskomfyr? Hos oss vil det ALDRI skje at vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin o.l. blir satt på på natt. Elbilen lader uansett på natt fra ladestasjon med type 2, så der føler jeg opplegget er trygt.

DSB har vært veldig kritiske til en omlegging av strømpriser som oppfordrer folk til å bruke strøm på natta, nettopp pga. økt brannfare, og lenger reaksjonstid når folk sover. NVE derimot har blikket fokusert på egen navle, og ser kun en mulighet til til å tyne mest mulig penger ut av folk når de har behov for å bruke strøm.

Nå er vi vel langt utenfor tema i tråden, men jeg mener at fritak for effektledd på hurtigladere kanskje er den viktigste saken Elbilforeningen bør jobbe med inn mot politikerne. Det blir så godt som alltid etablert nye nettstasjoner for hurtigladere, med ganske høye anleggsbidrag. Kapasitet fram til nettstasjonen er aldri problemet, og distribusjonsnettet er jo her kun til hurtigladeren, så kan ikke se hvorfor de skal ha behov for å fakturere effekt. Snitteffekt blir jo heller ikke så høy som oftest siden det er lite lading store deler av døgnet/uken/året på veldig mange hurtigladere rundt om, spesielt i distriktene. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA