Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er diesel fra stasjon billigere enn offentlig lading?

Startet av jorgror, søndag 10. februar 2019, klokken 00:12

« forrige - neste »

jorgror

1 liter diesel inneholder 35.8 MJ, som tilsvarer ca 10 kWh. Prisen er ca 15 kr som gir 1.5 kr / kWh solgt langs veien. (https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density)

Strøm langs veien koster fra 1.70 kr / kWh, men vanligvis rundt 3 kr / kWh.

Dette føles svært urettferdig når det er en betydelig klima- og miljøkostnad forbundet med diesel.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Ingeniøren

#2
Men de kommer ikke til å dobles men gradvis økes slik at inntektene beholdes - det er det viktigste.... Vi ser det på alle steder der miljø er et "vikarierende" argument.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

minibiti

Sitat fra: jorgror på søndag 10. februar 2019, klokken 00:12
1 liter diesel inneholder 35.8 MJ, som tilsvarer ca 10 kWh. Prisen er ca 15 kr som gir 1.5 kr / kWh solgt langs veien. (https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density)

Strøm langs veien koster fra 1.70 kr / kWh, men vanligvis rundt 3 kr / kWh.

Dette føles svært urettferdig når det er en betydelig klima- og miljøkostnad forbundet med diesel.

But you can convert only around 35% of your energy in motion, in effect tripling your cost.
So yes the price per kW is roughly the same, but the price to move the car is 3 times as high.
Then it is more like 4.5 NOK/kWh moving the car.

Or did I misunderstand something? :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

hELgenen

Forbruk på en elbil er et sted mellom.1.5 og 3 kwh/mil.
3 kroner pr. kwh gir mellom 4.5 og 9 kroner mila
En diesel bruker mellom 0.5 og 0.8 pr mil.
Diesel til 15 kroner gir kostnad pr mil 7.5 til 12 kroner mila

TB

Eit argument ang. pris på hurtiglading er at oppføring av stasjonene er kostbart, og tiden det tar å lade er det en betaler for - ikkje selve strømmen / energien.

For de som har mulighet for å lade bilen hjemme vil ladestasjonene bli brukt unntaksvis.
Litt som siste bensinstasjon før en fjellovergang - du må fylle der for å nå over, til en høyere pris enn du kan få ellers.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

hELgenen

Hurtiglading er nok ikke ment som ordinær lading av elbiler - den er der for de lange turene.
Dessuten kan prisen pr kwh blir vesentlig høyere enn 3 kr.  Det er vel flere som tar minuttpriser helt uavhengig
av mengde energi en forbruker. DET er faktisk noe våre politikere kunne ordne opp i. Rekorden min er vel noe slik som 19 kroner for en kWh. på en lader som tok 2.5 kroner /minutt. Det skjedde i ca -10 minus på en lader som ikke ville skru opp effekten...Vet ikke helt hvorfor det skjedde, men dyrt ble det.....Det er også viden kjent at hvor mye en klarer å dytte inn på bilen avhenger av mange faktorer som f.eks temperatur, hvor langt bilen er ladet opp, hva slags kjøling batteriet har osv..Det idelle ville være at elbiler ikke fikk ladet til over 80-85% på hurtigladerstasjoner og at prisen var fast pr kwh. Slik det er nå er det litt lotto alt sammen hvor dyrt det egentlig blir

jorgror

Sitat fra: minibiti på søndag 10. februar 2019, klokken 12:41
Sitat fra: jorgror på søndag 10. februar 2019, klokken 00:12
1 liter diesel inneholder 35.8 MJ, som tilsvarer ca 10 kWh. Prisen er ca 15 kr som gir 1.5 kr / kWh solgt langs veien. (https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density)

Strøm langs veien koster fra 1.70 kr / kWh, men vanligvis rundt 3 kr / kWh.

Dette føles svært urettferdig når det er en betydelig klima- og miljøkostnad forbundet med diesel.

But you can convert only around 35% of your energy in motion, in effect tripling your cost.
So yes the price per kW is roughly the same, but the price to move the car is 3 times as high.
Then it is more like 4.5 NOK/kWh moving the car.

Or did I misunderstand something? :)

Poenget mitt, som jeg bevist satt opp litt på spissen, er at strøm er dyrt ift drivstoff om man ser på energien. En dieselbil utnytter ca 35 % av energien til fremdrift, mens resten går tapt.

Ser man i Wh pr km så vil forbruket bli noe slik for bilene:
Diesel 0.5 l/mil = 500Wh/km
Elbil 170Wh/km

Er det da rettferdig at energien til elbiler skal prises mye høyere enn energien til fossilbiler, fordi elbiler er så mye mer effektive? Skal fyringsolje prises lavere fordi varmepumpen er mer effektiv?
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Gardin

Det koster ikke all verden å selge fossile drivstoff. De fleste bensinstasjonkjedene i landet går med store overskudd til tross for at de selger drivstoffet billig.

Hurtigladeoperatørene går derimot med underskudd selv om de får offentlig støtte til investeringene. Hurtiglading må være dyrt for å få økonomi i det, og det kommer neppe noen gang til å bli billig.

Det viktigste er at hurtigladere er tilgjengelige når man trenger det, så vi må nesten belage oss på å betale hva det koster å opprettholde et tilstrekkelig tilbud. Det meste av ladingen bør uansett foregå med billig saktelading.

minibiti

Sitat fra: jorgror på søndag 10. februar 2019, klokken 14:09
Er det da rettferdig at energien til elbiler skal prises mye høyere enn energien til fossilbiler, fordi elbiler er så mye mer effektive? Skal fyringsolje prises lavere fordi varmepumpen er mer effektiv?

I am really not sure what you mean here. What do you mean by fair?
The price of any item is a combination of what it costs to produce, the margin taken by the producer and how much tax the state puts on top.
Fairness can only come into the picture for the last component, taxes.
The rest is driven by the market, i.e demand vs production equilibrium.

Both oil and electricity are used for other things than just power cars so their price is a reflection of that.

Or are you trying to say that taxes on petrol should be higher and taxes for electricity used specifically to charge cars lower?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

hanche

Hmm, rettferdig og rettferdig ... Energien i diesel får man i form av varme, mens elektrisk energi har høyere kvalitet. Forskjellen er jo at man ikke får omsatt all varme-energien til mekanisk energi. Det er ikke bare en praktisk grense, det er virkelig en teoretisk øvre grense for hvor stor del av varmen man kan omsette til mekanisk energi. (Følger av termodynamikkens andre hovedsetning og noen utregninger som jeg ikke skal prøve meg på her.) Det finnes ingen tilsvarende øvre grense for elektrisk energi – i teorien, om ikke helt i praksis, kan den omsettes 100% til mekanisk energi.

Så det er ikke nødvendigvis noe galt i at elektrisk energi (høy kvalitet) skal koste mer enn energien fra fossile brensel (lavere kvalitet). I hvert fall ikke før politiske hensyn, klimaregnskap og så videre kommer med i regnskapet.

Når vi bruker elektrisk energi i panelovnene hjemme, omsetter vi høykvalitetsenergi til en lavere kvalitet. Selv om vi ikke mister noe av energien – alt går med til oppvarming – er det på en måte sløsing, det også.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

engolf

Sitat fra: hELgenen på søndag 10. februar 2019, klokken 13:40
Hurtiglading er nok ikke ment som ordinær lading av elbiler - den er der for de lange turene.
Dessuten kan prisen pr kwh blir vesentlig høyere enn 3 kr.  Det er vel flere som tar minuttpriser helt uavhengig
av mengde energi en forbruker. DET er faktisk noe våre politikere kunne ordne opp i. Rekorden min er vel noe slik som 19 kroner for en kWh. på en lader som tok 2.5 kroner /minutt. Det skjedde i ca -10 minus på en lader som ikke ville skru opp effekten...Vet ikke helt hvorfor det skjedde, men dyrt ble det.....Det er også viden kjent at hvor mye en klarer å dytte inn på bilen avhenger av mange faktorer som f.eks temperatur, hvor langt bilen er ladet opp, hva slags kjøling batteriet har osv..Det idelle ville være at elbiler ikke fikk ladet til over 80-85% på hurtigladerstasjoner og at prisen var fast pr kwh. Slik det er nå er det litt lotto alt sammen hvor dyrt det egentlig blir

Håller med dig,tycker det är märklgit att ta betalt per minut, när effekten som når batteriet kan variera så mycket på grund av temperatur, bil och en del andra faktorer som man inte råder över.

Tillbaka till topic:
ja, bara en del av energin i t ex diesel går till framdrift (ca 30%?), men resterande energi försvinner i form av värme. Egentligen fel att skriva "försvinner", för den värmen har man nytta av i form av varm kupé/bil.

goggo

Sitat fra: Gardin på søndag 10. februar 2019, klokken 14:12
Hurtigladeoperatørene går derimot med underskudd selv om de får offentlig støtte til investeringene. Hurtiglading må være dyrt for å få økonomi i det, og det kommer neppe noen gang til å bli billig.

Ja er det virkelig slik, eller er dette noe de bare forsøker å innbille oss? 
Selv tror jeg ikke at de først og fremst ønsker å være snille mot oss elbilister ved å selge med tap, men at de er gode forretningsfolk som vet hva de driver med :)

Når GK og Fortum nå setter opp hurtigladestasjoner med 4-8 hurtigladere på hver lokasjon uten offentlig støtte så vil jeg tro at de og deres samarbeidspartnere com COOP og KIWI etc mener de skal tjene penger på dette.

Det hadde vært interessant å se det reelle "årsregnskapet" for en del forskjellige hurtiglader lokasjoner rundt omkring, men det ønsker nok ikke operatørene å gi fra seg.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

automat

Når inntektspotensialet er 150kr/t, så skal en lader ha ganske høyt belegg før den er lønnsom. GK/Fortum er nok i stor grad avhengig av å ha med noen til å betale. Enten det er offentlige subsidier,  eller butikker som vil lokke elbilister som kunder.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jorgror

Sitat fra: hanche på søndag 10. februar 2019, klokken 15:28
Hmm, rettferdig og rettferdig ... Energien i diesel får man i form av varme, mens elektrisk energi har høyere kvalitet. Forskjellen er jo at man ikke får omsatt all varme-energien til mekanisk energi. Det er ikke bare en praktisk grense, det er virkelig en teoretisk øvre grense for hvor stor del av varmen man kan omsette til mekanisk energi. (Følger av termodynamikkens andre hovedsetning og noen utregninger som jeg ikke skal prøve meg på her.) Det finnes ingen tilsvarende øvre grense for elektrisk energi – i teorien, om ikke helt i praksis, kan den omsettes 100% til mekanisk energi.

Så det er ikke nødvendigvis noe galt i at elektrisk energi (høy kvalitet) skal koste mer enn energien fra fossile brensel (lavere kvalitet). I hvert fall ikke før politiske hensyn, klimaregnskap og så videre kommer med i regnskapet.

Når vi bruker elektrisk energi i panelovnene hjemme, omsetter vi høykvalitetsenergi til en lavere kvalitet. Selv om vi ikke mister noe av energien – alt går med til oppvarming – er det på en måte sløsing, det også.

Dette er et godt poeng at energien i form av elektrisitet er mer verdifull enn brensel. Det burde selvfølgelig gi en høyere pris på elektrisitet enn diesel sett bort fra alt annet enn selve energien (avgift, produksjon, transport, etc). Hvis man kan få velge mellom en bøtte med 10 kWh strøm og 10 kWh brensel så burde man velge strøm  ;) :laugh:

2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA