Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service needed, may not restart

Startet av Gusse, lørdag 09. februar 2019, klokken 22:48

« forrige - neste »

Gusse

Da var det min tur da. Etter «car needs service, may not restart», og en runde med system analyse utført av bilen selv, så kommer flere meldinger som truer med at bilen tar kveld. Ender med tauing og fossil leiebil fra Hertz.
Selv om dette er meget surt, så syns jeg at det er rimelig kjapt levert av Tesla på en lørdags ettermiddag, at etter en time, så sitter jeg i en leiebil

Motorwatt

Nå er Musk i landet, og da gjelder det vel å fremstå fra sin beste side.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thor2014

Min hadde samme feil.
Viste seg å være kjølepumpen til batteri som meldte om feil.
Den ble byttet og feilen har ikke kommer tilbake

Gusse

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 09. februar 2019, klokken 22:53
Nå er Musk i landet, og da gjelder det vel å fremstå fra sin beste side.....
Hadde nesten regnet med at det var Elon selv som dukket opp med leiebil

tornaldo

Får håpe de klarer å bytte ut alle lånebiler med Tesla. Etterhvert som de leverer billigere Model 3 i Europa, bør det vel være realistisk.

Da jeg leverte inn min til service/rep for et par uker siden, hevdet de at de nå kun lånte ut Tesla  (Oslo nord). Fikk en 75D med 80 km på telleren. Var vel en av det lasset med inventory biler de nylig solgte til Avis.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

saphran

Fikk "May not restart" for 2 uker siden. Det var pa feil på drive uniten viste det seg:

Fikk kjørt bilen tilbake til garasjen og satte den til lading, men om man touchet bremsepedalen kom meldingen på ny og ladingen stoppet opp...Neste morgen kjørte jeg bilen 50 meter før samme melding kom, og da jeg da skulle rygge nektet bilen, og gikk over til melding om shutdown/reduced power. Bilens telemetri var innimellom i live det neste døgnet, før den gikk offline (fulgte med på tauingen).

Enden på visen etter tauing og venting i to uker var at at man hadde byttet drive unit. 12V-batteriet ble og byttet, men antar det var en ren følgefeil (?). Alt i alt kjekt med ny motor i bilen (2013-modell) på garanti....Der den gamle drive uniten lagde en del hvinelyd er den nye helt stille (vet ikke om det bare er en forbedring eller om hviningen var en indikasjon, synes hviningen hadde blitt verre før den altså da feilet). Litt kjipt at siden man ikke kunne fortelle hva feilen var på forhånd så måtte jeg greie meg to uker uten bil...men når Tesla visste det vet jeg jo da ikke (om det egentlig ble hentet ut ved kontakt med veihjelp, elle rom de var i blinde til den ble undersøkt på verkstedet).

Muffinman

Hvining = ulyd. Disse skal være helt stille.

Klykken

Helt stille er vel relativt. Hører jo svak summing i takt med "turtall" ved pådrag/regen. Både på Tesla og vår i3. Men ingenting som oppfattes som ulyder.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Motorene til Tesla lager alle hvining fra første meter kjørt. Dette er lyder som ikke er hørbare for alle (les: folk over 40) ;)

Feks klarer jeg omtrent ikke sitte i gamle Kia Soul. Der er det riktignok en lyd som er tilstede også når bilen står stille. Men den lager en høyfrekvent hvining som er helt uholdbar.

Sluttet med prøvekjøring av elbiler etter vi kjøpte en Model S, men alle bilene fram til da lagde hvinelyder. Model S var uten tvil stillest. Vet ikke hvordan Audi, Jaguar og Mercedes har håndtert hvining fra motor/elektronikk.

Muffinman

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 25. september 2019, klokken 14:17
Motorene til Tesla lager alle hvining fra første meter kjørt.
Nei. Du tenker på den lille driveuniten som kom med D-bilene. De hviner temmelig plagsomt inntil man venner seg til det.   Den store er helt stille når den er i orden. Har for øvrig begge varianter på tunet, og har kjørt 15-20 Model S pluss et par Model X - og er temmelig allergisk mot lyd.

Klykken

Ah, dette er en 2013-modell RWD, kanskje mer fraværende lyd fra disse...

Kjørt nyere S enn vår 2015 mod, en 2018 P100D og den hadde også summelyd - dog mer "bortgjemt" enn vår, som jeg antok var pga bedre isolering.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Vår 2015 85D hviner ihvertfall så det klarer seg rundt 80-82km/t om man ligger nær nøytral last. Med range mode hviner det foran, uten hviner det bak. Men ellers er det overkommelig, og man kan venne seg til det.

...jo da, rundet 165k på den i går og det går greit :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA