Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Håpløst AC-/varmesystem

Startet av corrosive, lørdag 09. februar 2019, klokken 22:17

« forrige - neste »

corrosive

Hei alle,

Er det bare jeg som opplever varmeanlegget-/AC-anlegget i nye Leaf veldig merkelig? Spesielt med flere passasjerer? Opplever at temperaturen innvendig nesten alltid er for varm, og plages ofte med dugg innvendig. Jeg har innstillingene som regel stilt på «Auto» og 18,5gr. Da oppnår jeg samme resultat som i min Skoda Octavia innstilt på 21gr og «Auto». Opplever aldri at det er samsvar mellom innstilt temperatur og opplevd temperatur. Og når vi stiller temperaturen ned, er det ikke valgt temperatur som kommer ut i kupeen.

Slik skal det vel ikke være? Forklaringen til forhandleren er at Nissan har separate enheter for AC og varme, og vil derfor nødvendigvis ikke «kjøle ned» kupeen med lav utendørstemperatur, men heller regne med at bilen kjøler seg ned av seg selv av utendørstemperaturen.

Det et så ille at jeg sjeldent vil ha med flere enn 2 voksne i bilen siden det blir badstu i bilen.

Noen som opplever det samme eller kan dele erfaringer om hvordan dere motvirker dette?

På forhånd takk!

TJV

Jeg skjønte meg aldri på det auto klimaanlegget til Leaf. Jeg har ikke bilen tilgjengelig nå, men mener å huske at temp er stillet inn på ca 21 grader, viften på 2. Heat står også på. Da er eneste innstillingen/knappen jeg trykker på innimellom ved behov er AC knappen, sjelden trykker jeg viften et hakk opp ved mange i bilen. Det har funket greit for meg i vinter.
Leaf har mye å lære på auto funksjon av stort sett alle andre bilmodeller.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

snhansen

Hadde nøyaktig samme opplevelsen som du har når jeg fikk min Leaf for snart 1 år siden. Etter litt frem og tilbake med justeringene, så ble konklusjonen til at både varme og ac knappen må være aktiv hele veien for at ting skal fungere normalt. Auto virker bare ikke... Blir alltid dugg på vinduet bak når den står i auto, sommer som vinter :-) Merker heller ingen forskjell på strømforbruket mellom de forskjellige innstillingene. Håper dette hjelper deg litt mot en bedre hverdag i Leafen ;-)
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

EV-FTW

Med flere i bilen, og ofte alene også, spes vinterstid, er det av med klima, og på med varmepumpe og AC. Auto funker ikke mot dugging, gjør ting bare verre. AC på for å holde dugg vekke, og varmepumpe på for å ha varme i bilen. Så justerer du temp og vifte selv.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

corrosive

Tusen takk for gode svar alle sammen. På sett og vis bra at det er et generisk Leaf-problem og ikke noe feilt med min Leaf. Syns det er utrolig frustrerende at en «Auto»-innstilling overhode ikke fungerer og at innstilt temperatur rett og slett ikke stemmer. Det burde man kunne forvente i en ny bil i 2019...  ::)

Joltus

Vi kjører stort sett med auto, men som du sier, relativt lav temp.

Men må da trykke på AC noen ganger for å unngå fukt.

Ole Irgens

Sitat fra: corrosive på lørdag 09. februar 2019, klokken 22:17
Hei alle,

Er det bare jeg som opplever varmeanlegget-/AC-anlegget i nye Leaf veldig merkelig?


Ikke merkelig, men det krever litt tilvenning.

Auto slår ikke A/C på før det kreves kjøling. Andre biler kjører med A/C alltid på, det er nyttig for å forhindre dugg.

Varme: Ja, det virker som om temperaturen er kalibrert noen grader opp, til vanlig er 19-20 grader mer enn nok for å få god temperatur, mens vi i Avensisen må 2-3 grader høyere.

Kapasitet: Jeg synes det blir for liten gjennomstrømming/tung luft når det er mer enn to personer i bilen, da dugger det også lettere. Her bør man sette opp viftehastigheten manuelt for å få nok luft og kvitte seg med dugg.

Konklusjon: Dette kunne nok Nissan ha gjort bedre, men det er enkelt å gjøre manuelle justeringer. Det funker bedre på Avensisen vår, men det skyldes hovedsakelig at A/C er på som default.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Marius Kotsbak

Om det er likt som på gamle Leaf så bør man ikke kjøre rundt med a/c på om vinteren. Da brukes varmepumpa til det i stedet for (tørke lufta). Varme må da komme fra ineffektivt varmeelement.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Beckern

Jeg opplever det samme med temperaturen, dvs den første drøye halvtimen. Da har bilen nådd jevn tempeartur også der de har gjemt bort sensor og på et tidspunkt faller den opplevde temperaturen ganske kraftig. Opplever på lengre turer å måtte justere fra 18-19 C til 20-21 C etter en stund.
Med sensetiv passasjer opplever vi luftkvalitet som dårlig. Det kan virke som om resirkulering er problemet som både forårsaker dugg og dårlig luftkvalitet.

MrOtto

Instruksjonsboken nevner at A/C og HEAT ikke bør være aktivert samtidig da dette vil føre til forhøyet strømforbruk og dette er vel som det nevnes at varmen kommer fra varmelementet i stedet fra varmepumpesystemet som er reversert for å kunne brukes som A/C. Dette er noe av ulempen ved elbil, nemlig at man sparer på varme og vifte.

Ellers er det mye mer effektivt å bruke A/C i stedet for HEAT utenom vinteren for å fjerne dugg, uten at man stiller lav temperatur som gjør det for kjølig.

EV-FTW

HEAT fjerner ikke dugg, er jo det som er problemet. Nå har jeg akkurat kjørt hjem fra jobb. Ute regner det, og det er synonymt med dugging, selv om bilen står parkert inne. Med en gang jeg kommer ut i regnet, dugger den. Eneste løsning er å ta på AC.
Har prøvd alle råd, som å skru av AC en stund før jeg parkerer, kjøre varmen på maks for å tørke systemet, men funker ikke.
Leaf er en notorisk duggebil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Gorm

Jeg har ALLTID både AC og heat aktivert, samt aldri viften under 3. Har ikke hatt noe som helst problem med dugg eller dårlig luft, bortsett fra når jeg bruker for-varming. Ved for-varming virker det som om bilen kun bruker resirkulering, og da dugger det inne. Det forsvinner imidlertid med en gang jeg "starter" bilen. Har 2018 Tekna

ThomasEL

Sitat fra: Gorm på fredag 22. februar 2019, klokken 06:22
Jeg har ALLTID både AC og heat aktivert, samt aldri viften under 3. Har ikke hatt noe som helst problem med dugg eller dårlig luft, bortsett fra når jeg bruker for-varming. Ved for-varming virker det som om bilen kun bruker resirkulering, og da dugger det inne. Det forsvinner imidlertid med en gang jeg "starter" bilen. Har 2018 Tekna

Jeg har kun «Heat» på
og luftstrøm mot føtter og frontrute.
Viftehastighet 2-3
Opplever ikke dugg av betydning, heller ikke med delvis våte treningsklær. Men med vått tøy skrur jeg ofte opp viften litt.

Folk har veldig ulik erfaring med dette. Har nok noe med ulikt klima etc. I tillegg virker det som om mange strever hvis man kun trykker på «auto», uten å gjøre andre justeringer. Det har jeg knapt prøvd.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

EV-FTW

Sitat fra: ThomasEL på fredag 22. februar 2019, klokken 10:16
Sitat fra: Gorm på fredag 22. februar 2019, klokken 06:22
Jeg har ALLTID både AC og heat aktivert, samt aldri viften under 3. Har ikke hatt noe som helst problem med dugg eller dårlig luft, bortsett fra når jeg bruker for-varming. Ved for-varming virker det som om bilen kun bruker resirkulering, og da dugger det inne. Det forsvinner imidlertid med en gang jeg "starter" bilen. Har 2018 Tekna

Jeg har kun «Heat» på
og luftstrøm mot føtter og frontrute.
Viftehastighet 2-3
Opplever ikke dugg av betydning, heller ikke med delvis våte treningsklær. Men med vått tøy skrur jeg ofte opp viften litt.

Folk har veldig ulik erfaring med dette. Har nok noe med ulikt klima etc. I tillegg virker det som om mange strever hvis man kun trykker på «auto», uten å gjøre andre justeringer. Det har jeg knapt prøvd.

Folk har tydelig forskjellig erfaring. Har prøvd flere ganger å kjøre slik du gjør, med kun Heat og vifte på ben og frontrute, men det dugger med en gang det er fuktig ute, og regner det hjelper det ikke å ha vifta på fullt heller. Kun AC som hjelper.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joen

#14
Jeg hadde tidligere litt dugg i bilen i sommer.
Men tror jeg holdte inne auto knappen?? , og mener dette endret auto styringen (muligens andel luft resirkulert) .
Kjører nå kun med heat / tidvis auto, meget lite dugg. Setter jeg på resirkulering får jeg litt dugg etter 30 minutt.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA