Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Underlig lyd når rattet drejes ved lav hastighed??

Startet av Kejsermad, lørdag 09. februar 2019, klokken 17:00

« forrige - neste »

Kejsermad

Hej

Jeg har netop købt en e-golf fra slut 2014 som siger en underlig ræsonnanslyd når rattet drejes og man samtidig kører. Det kommer kun ved meget lav hastighed dvs. 1-10 km/t og ikke ved kørsel ligeud. Jeg havde den forbi VW i Fredericia og de kunne også tydeligt høre lyden men de havde desværre noget bud på hvad det kunne være. De prøvede tilmed at slå fejlen op i deres kartotek, men der var ingen registreringer på denne lyd.

Måske I kan hjælpe?

offpist

Kan være fjærbenlagrene. De ligger oppå fjærbenene fremme og dreier når du svinger. Vanskelig å si for sikkert uten og se og høre lyden.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Kejsermad

Tak for svar. Mere bestemt er det en tydelig hylen når rattet drejes. Kan det stadig være det?

Kejsermad

med over 20.000 solgte e-golf i Norge synes det utænkeligt at jeg er den eneste ejer som har denne hylen når rattet drejes.

Kejsermad

Min bedre halvdel som har kørt golfen nogle dage på arbejde meddelte mig i går at bilen og kom med en hyle/knirkelyd når hun kørte over nogle hastighedsbump inden i byen. Hvad kan det mon indikere sammenholdt med hylelyden når rattet drejes?

nortrahof

Siden ingen svarer deg...
Dette er en ting som kanskje et hvilket som helst VW-verksted kan svare deg på? Dette er ikke noe som E-Golf skiller seg ut fra fossilbil-utgavene på. Elektrisk servo er det vel på alle biler nå?
- Se etter om rattet ikke har "dødgang" og om styringen følger rattet ved den minste bevegelse. På McPherson-fjærbein (som Golfen har), ligger det et lite thrustlager over fjærbeinet. Dette kulelageret kan det trenge sand og dritt inn i. Da kan du få slik "knasing" når du svinger - eller kjører over dumper og styringen krever mer kraft. I verste fall kan dette føre til at bilen trekker til en side - om friksjonen blir for stor?
Du kan se dette ved å observere fjærene når du svinger. Rykkvis bevegelse av fjæren, tilsier at dette lageret er defekt.
Kraften som servostyringen krever er også avhengig av hastighet. Bråker det mindre eller konstant like mye når hastigheten øker?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Kejsermad

#6
Jeg har ikke selv observeret at den kom med en lyd når den kører over et bump. Jeg har kun hørt en hylelyd når jeg kører meget langsomt og samtidig drejer på rattet. VW i DK vidste som sagt ikke hvad det var men de prøvede heller ikke bumpkørsel...

Kejsermad

Havde den lokale mekaniker med ude at køre i dag for at han måske kunne give et bud på hvad der forårsager lyden. Han beskrev den som en ræssonnans lyd der kom fra foran et sted. Lyden kommer ikke fra selve rattet, men måske fra de forreste bremser. Det underlige er at lyden kun kommer når rattet drejes enten til den ene eller anden side ved 1-10 km/t men ikke når bilen kører lige ud.

Kejsermad

Nu har jeg søgt lidt her på forum vedr. denne lyd. Det lader til at det måske kan være olien i "girkassan" som skal skiftes... Er der nogen der kan bekræfte dette?

Soala

Jeg hadde en ulyd som kan passe med din beskrivelse. VW byttet servoolje på garantien. Annen type olje/annen viskositet? Visstnok en kjent sak. Har ikke hørt lyden siden.

Kejsermad

Tak for svar soala.

Nogle herinde skriver skiver gearolie og andre servoplie. Ved du med sikkerhed at det var servoolien der blev skiftet?

Soala

Verkstedet skriver faktisk girolje, men jeg forstod det slik at det er oljen i servoenheten som er byttet. Møller/VW kan sikkert svare på det for deg.


Kejsermad

Har nu fået byttet gearolie og de kiggede lidt mistroisk på mig da jeg bad om at få den skiftet hos VW men henviste til dette forum og VW i Kristianssand.

Efter at olien blev byttet fik jeg at vide at det ikke havde løst det. Jeg kunne så berette at lyden langsomt ville forsvinde og ganske rigtigt allerede nu er lyden stort setvæk. Mange tak for hjælpen :-)

Soala

Bare hyggelig! Men hvilken enhet var det de skiftet olje på, fant du ut av det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA