Skrevet av Emne: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner  (Lest 710 ganger)

LarsF0

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 14
    • Vis profil
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #15 på: ſøndag 10. Februar 2019, klokken 23:53 »
Zaptec ladekabel - ZapCharger Portabel

https://zaptec.com/ladekabel/

ZapCharger Portable kan leveres med Type 2 kontakt og/eller Schuko kontakt.

ZapCharger Portable er verdens første bærbare ladekabelen med innebygget elektronisk transformator, som gjør den ekstremt fleksibel og sikker. Utformet som en vanlig ladekabel men med et fullt galvanisk skille, samtidig som den er kompatibel med alle strømnett.
Lad Renault Zoe bilen din sikkert og effektivt overalt med ZapCharger Portable

zbk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1511
  • Arne
    • Vis profil
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #16 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 07:50 »
Til en ganske brutal pris... Selges denne ennå? Renault avsluttet vel samarbeidet, så vidt jeg har fått med meg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12735
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #17 på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 11:09 »
Zaptec ladekabel - ZapCharger Portabel

https://zaptec.com/ladekabel/

ZapCharger Portable kan leveres med Type 2 kontakt og/eller Schuko kontakt.

Det står ingenting på web-siden om at den kan leveres med type 2 kontakt på tilførselssiden?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

LarsF0

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 14
    • Vis profil
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #18 på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 13:08 »
Brukerdokumentasjon Zaptec ladekabel - ZapCharger Portabel.

https://zaptec.com/downloads/Portable_Multilanguage_ZM000390-8841-2_lowres.pdf

Her viser ma. hvilke tilkoblinger som kan anskaffes til ZapCharger Portabel  og hvilken fleksibilitet denne har.

laffi

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #19 på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 18:21 »
Det virker som det absolutt finnes løsninger som kan fungere/fungerer, men er de innenfor regelverket som permanent ladeløsning? Motorforum fulgte opp sitt tilbud på e-post til meg etter besøket i helgen med en telefon. Da jeg sa at det dessverre i ble noe kjøp fordi ladeløsningen (de sa fungerte fint ) ikke var godkjent som permanent ladeløsning sa de "OK, det var leit". Jeg hadde kanskje trodd de ville argumentere litt...

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2351
    • Vis profil
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #20 på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 23:26 »
Det virker som det absolutt finnes løsninger som kan fungere/fungerer, men er de innenfor regelverket som permanent ladeløsning? Motorforum fulgte opp sitt tilbud på e-post til meg etter besøket i helgen med en telefon. Da jeg sa at det dessverre i ble noe kjøp fordi ladeløsningen (de sa fungerte fint ) ikke var godkjent som permanent ladeløsning sa de "OK, det var leit". Jeg hadde kanskje trodd de ville argumentere litt...

Se innlegg av LarsF0 - ZapCharger Portabel finnes i utgave med type 2 inn, og type 2 ut.
Den må være godkjent. Men, har forstått prisen på denne utgjør en stor del av Zoe... så om det i praksis er aktuelt er dermed eit økonomisk regnestykke.

Hvor "ulovlig" overgang fra type 2 til Schuko, koblet til en trafo / "gul bøtte" / "hytte lader" som igjen kan lade Zoe faktisk er skal jeg ikke uttale meg om.

Renault / Motorforum har hatt mye motgang med Zoe
- først var det leie på batteriet som var upraktisk i Norge (ingen MVA på bil, men det var MVA på leien)
  leie ble avviklet.
- så var det krav om TN nett, der Norge har mest IT.
  det ble levert med hjemmelader i prisen til bilen for å løse dette.
  ble også inngått samarbeid med Zaptec om en lettere trafo, uten mye kobber og jern : ZapCharger Portabel.
  Men, ZapCharger Portabel kabelen ble svært kostbar, og samarbeidet er avslutta?
  Kabel selges forsatt av produsenten Zaptec i følge nettsiden.

Renault Zoe hadde 40 kWh batteri i 2017 - og 22 kW lading AC - dvs forut sin tid, men uheldigvis har det vært flere artikler om skuffede kunder. Trolig en kombinasjon av at elbil er nytt, samt selger kanskje ikke har gitt god og presis informasjon.
Lørenskog
Citroen C-Zero siden 2012 med OVMS - 90 000 km

LarsF0

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 14
    • Vis profil
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #21 på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 06:36 »
Er den løsning skissert nedenfor, innenfor regelverket som permanent ladeløsning?

1) I garasjen er det montert ladekontakt Schnider EVlink (Type 2 kontakt). Denne EVlink er tilkoblet strømforsyning fra et IT-nett.

2) Mellom EVlink kontakten og Renault Zoe, benyttes ZapCharger Portable (den med Type 2 kontakt i begge ender).

Vil dette være en godkjent permanent ladeløsning?
Hvem er det som evt. skal godkjenner en slik ladeløsning?

laffi

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 19
    • Vis profil
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #22 på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 08:49 »
Hei LarsF0

Jeg har ikke funnet noen slik kabel (ZapCharger Portable med Type 2 kontakt i begge ender)
Har du noen lenke til hvor den kan kjøpes?

Med en slik løsning vil man slippe overgangskabel mellom Schuko og type 2, og jeg vil da tro at man nærmer seg en fungerende løsning, men godt spurt - hvem er det som godkjenner?

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2351
    • Vis profil
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #23 på: Onsdag 13. Februar 2019, klokken 22:32 »
Jeg har ikke funnet noen slik kabel (ZapCharger Portable med Type 2 kontakt i begge ender)
Har du noen lenke til hvor den kan kjøpes?

Med en slik løsning vil man slippe overgangskabel mellom Schuko og type 2, og jeg vil da tro at man nærmer seg en fungerende løsning, men godt spurt - hvem er det som godkjenner?
Kan bestilles fra produsenten - virker det som: https://zaptec.com/ladekabel/

Har forespurt om den er i salg, pris og om den leveres med type 2 inngang.
Oppdaterer her når jeg får svar.
Lørenskog
Citroen C-Zero siden 2012 med OVMS - 90 000 km

nofuelno

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1045
    • Vis profil
    • Nofuel.no
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #24 på: Torsdag 14. Februar 2019, klokken 01:20 »
« Siste redigering: Torsdag 14. Februar 2019, klokken 01:21 av nofuelno »
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
eGolf 2017 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 -  Buddy 2010 - Tazzari 2010 -Tazzari M1 2014 - Maranello

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12735
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #25 på: Torsdag 14. Februar 2019, klokken 04:34 »
Et alternativ er denne lademugge: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
i kombinasjon med et Type 2 adapter: http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

Det vil vel fungere dårlig i lastdelte systemer? Når ladestasjonen får beskjed om f.eks 6A vil jo denne løsningen fortsatt trekke 10A...

Hvorfor ikke heller utvikle en lademugge med type 2 på inngangen, der pilotsignalet sendes videre til bilen men begrenses til maks 10A? (må altså leses, tolkes og genereres nytt av elektronikk på veien).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

LarsF0

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 14
    • Vis profil
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #26 på: Torsdag 14. Februar 2019, klokken 07:03 »

Kontakter ZapCharger?
Se side 6 i brukerdokumentasjonen.

Oversikt over inngangs-kontaktene som kan velges, finnes illustrert på side 6 i brukerdokumentasjonen for ZapCharger Portabel:

https://zaptec.com/downloads/Portable_Multilanguage_ZM000390-8841-2_lowres.pdf

Det kan velges mellom flere forskjellige kontakter.
Dette gjør ZapCharger Portabel til en meget fleksibel løsning for lading av Renault Zoe.

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2351
    • Vis profil
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #27 på: Torsdag 14. Februar 2019, klokken 23:25 »
Kontakter ZapCharger?
Se side 6 i brukerdokumentasjonen.
Oversikt over inngangs-kontaktene som kan velges, finnes illustrert på side 6 i brukerdokumentasjonen for ZapCharger Portabel:

https://zaptec.com/downloads/Portable_Multilanguage_ZM000390-8841-2_lowres.pdf
Det kan velges mellom flere forskjellige kontakter.
Dette gjør ZapCharger Portabel til en meget fleksibel løsning for lading av Renault Zoe.
Slike eg forstår ble ZapCharger Portabel ble utviklet for Renault Zoe i Norge. Men, prisen ble svært høy - og effekten lav - 16A, dermed ble ikke salget så høyr, og prisen satt opp.

Har spurt produsenten via kontakt skjema på nettsiden om ZapCharger Portabel fremdels selges - oppdaterer med info når eg får svar.


Et alternativ er denne lademugge: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product
i kombinasjon med et Type 2 adapter: http://www.nofuel.no/Produkt/overgang-type-2-til-schuko#product

Det vil vel fungere dårlig i lastdelte systemer? Når ladestasjonen får beskjed om f.eks 6A vil jo denne løsningen fortsatt trekke 10A...

Hvorfor ikke heller utvikle en lademugge med type 2 på inngangen, der pilotsignalet sendes videre til bilen men begrenses til maks 10A? (må altså leses, tolkes og genereres nytt av elektronikk på veien).

Ja, her vil det være et marked med tanke på at flere borettslag installerer lastbalansering på type 2 ladestasjoner, med IT nett. Zoe eiere vil da kunne lade bilen. Om en slik "lademugge" kan leveres rimeligere enn ZapCharger Portable vil det være et marked.
« Siste redigering: Torsdag 14. Februar 2019, klokken 23:28 av TB »
Lørenskog
Citroen C-Zero siden 2012 med OVMS - 90 000 km

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2130
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver og selger av ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser hos http://www.charge365.no
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #28 på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 11:49 »
Her kommer litt fakta, og litt synsing:

Zaptec portable (støvsugeren), ble utviklet av Zaptec i samarbeid med Renault, og med betydelig offentlig støtte. I tillegg til å lage et lokalt TN-nett kom det stadig ønsker om mer funksjonalitet. Støtte for lastbalansering og utbyttbare plugger var noe av dette. På den måten kunne man bruke støvsugeren både fra vanlig 10A stikkontakt, 16A industrikontakt og Type2 kontakt. Med Type2 fikk man også lastbalansering mot anlegget. Det hele ble så innviklet og dyrt at ingen ville kjøpe den. Kvaliteten viste seg vel heller ikke å være topp. Produksjonen ble derfor stoppet i fjor, men jeg tror det enda finnes et restlager til betydelig redusert pris.

I et lastbalansert ladeanlegg vil tilgjengelig strøm tildelt en ladestasjon kunne bli under 10A. Hva som da skjer med ladebøtten til Nofuel er jeg usikker på. Kan du si noe om det nofuel-Øivind?

Nå har jeg bare inngående innsikt i Zapcharger ladestsjoner for borettslag. Her har vi mulighet til å sette at Fru Hansens ladestasjon alltid skal ha minimum 10A tilgjengelig effekt under lading. Da vil det ikke være noe problem å koble på lademuggen, og vi slipper problemer.

Det burde forøvrig ikke være store utfordingen å levere lademugger med type2 kontakt i stedet for schuko?

Nå sier ryktene fra noen jeg har snakket, som har en fot innenfor hos Renault-Nissan i Europa at nye ZOE kommer med tradisjonelle AC-lader(e), med samme nye plattform som også skal brukes hos kommende Nissan elbiler. Jeg er dog usikker på om de forstod "problemet" i forhold til IT. Jeg ville derfor ikke brukt veldig mange kalorier på å utvikle nye produkter for ZOE før det er avklart. 
Rådgiver og selger av ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser hos charge365.no

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Wibla

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
Sv: Lading av Zoe i fellesgarasje med installerte ladestasjoner
« Svar #29 på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 02:41 »
Jeg er dog usikker på om de forstod "problemet" i forhold til IT. Jeg ville derfor ikke brukt veldig mange kalorier på å utvikle nye produkter for ZOE før det er avklart.

Mer synsing: det er rimelig tragisk om de ikke får til dette når alle andre elbiler kan lade fint på IT-nett.
2018 Tesla Model S 75D