Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Navigasjon og lading SuC

Startet av S4e, lørdag 09. februar 2019, klokken 09:56

« forrige - neste »

S4e

Mens vi venter på bil hadde det vært topp om noen av dere som har Tesla i dag kan forklare hvordan navigasjon fungerer i forhold til ladning.

Hvis jeg skal kjøre fra Oslo til København har jeg forstått en legger inn adresse og navigasjon viser både rute og ladestopp.

Beregnes hvor lenge en må lade hvert sted?

Hvordan justeres dette i forhold til forbruk. Tar den hensyn til fartsgrense i opprinnelig beregning?

Og justerer den underveis om en kjører fortere eller av andre grunner har et høyere forbruk enn forventet?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

anrefsah

I tillegg til navigasjonen i bilen, er https://abetterrouteplanner.com et godt verktøy for planlegging av turer.

Toalmar

Sitat fra: S4e på lørdag 09. februar 2019, klokken 09:56
Hvis jeg skal kjøre fra Oslo til København har jeg forstått en legger inn adresse og navigasjon viser både rute og ladestopp.

Beregnes hvor lenge en må lade hvert sted?

Hvordan justeres dette i forhold til forbruk. Tar den hensyn til fartsgrense i opprinnelig beregning?

Og justerer den underveis om en kjører fortere eller av andre grunner har et høyere forbruk enn forventet?
Uten å hverken ha hatt Tesla eller å ha kjørt Tesla tidligere, vil jeg si ja det gjør den....
Kan ikke tro Herr Musk ikke har lagt inn dette når man ser på alt det andre han har gjort med bilene sine i forhold til konkurrentene.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

1000kwh

Du får beskjed hvor lenge du skal stå å lade og bilen gir beskjed når du kan kjøre videre (under lading).

Navigasjonen er gull, men fortsatt rart at man ikke kan legge inn stopp eller omveier i ruta ..

hgs

Vår erfaring etter 4 år i Model S er at denne funksjonen kan ta deg helt ut på viddene mht kjørerute,  og den tar ikke hensyn til aktuelle vær og føreforhold som kan bety mye for forbruk. Stort sett får man mye bedre kontroll på dette selv når man får litt erfaring. For planlegging av ruter der man ikke er kjent synes jeg supercharge.info har en kartografi som gjør det lettere å se rutealternativer enn kartet i bilen.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Wibla

Ruteplanleggeren til Tesla har blitt noe bedre i det siste, da de har fått inn temperatur i formelen som estimerer strømforbruk.

På vinteren legger jeg inn litt ekstra sikkerhetsmargin som standard.

Har to eksempler fra "Norge på langs"-turen min da jeg henta ny S75D i Tromsø på nyttårsaften:

Setermoen-Innhavet fikk jeg en litt lengre stopp på grunn av en ferje som ble innstilt, og været ble stadig verre etter ferja så jeg hadde 9% batteri da jeg kom frem til Innhavet. Lite snev av rekkeviddeangst før jeg fant frem til laderen.

På turen fra Innhavet til Storjord dro jeg fra Innhavet med 80%, men på deler av strekningen var føret så jævlig at bilen brukte 50% mer strøm enn estimert (300+Wh/km), så jeg tok ingen sjanser og tok en 25 minutter pause i Fauske for å lade litt (11%) og ta en pust i bakken. Da jeg kom frem til Storjord hadde jeg rett i underkant av 20%, så det hadde nok gått bra uansett, men da ville jeg ikke hatt noen margin om noe skjedde underveis.

Dette er "skrekkeksempler" med en S75D som har vesentlig kortere rekkevidde enn en TM3, men de illustrerer at man må følge med litt i timen, spesielt når vær og føreforhold er vesentlig dårligere enn normalt. abetterrouteplanner traff forøvrig ganske bra på gjenværende batteri da jeg hadde lagt inn riktig temperatur og snø/regn-mengde.

2018 Tesla Model S 75D

S4e

Har Tesla også fartsgrense i formelen på beregning av forbruk?

Setter en selv minimum (eller buffer) som brukes i beregning?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

OhmPaPa

Min erfaring er at ruteplanleggeren er litt optimistisk.

Ruteplanleggeren vil ofte at jeg hopper over en superlader for så å ankomme nr 2 med < 5% på batteriet. Da får jeg gjerne beskjed om å kjøre under NN km/t for å være sikker på å rekke fram.

Hvorfor ikke da legge inn 10 min lading på den SuC den hopper over?

Og tilsvarende har jeg flere ganger fått beskjed om at jeg har lite eller for lite rekkevidde etter å ha kjørt en stund. Men den endrer ikke på ruten for å lade på den SuC den hopper over. Det må jeg fikse selv.


Så min erfaring er - bruk ruteplanleggeren - men ikke stol på den. Tenk selv.

Wibla

Sitat fra: S4e på lørdag 09. februar 2019, klokken 18:19
Har Tesla også fartsgrense i formelen på beregning av forbruk?

Setter en selv minimum (eller buffer) som brukes i beregning?

Den tar hensyn til fartsgrenser i beregningene ja, og du kan ikke sette noen nedre grense.

Det er derfor verktøy som abetterrouteplanner er greie å ha i bakhånd.
2018 Tesla Model S 75D

S4e

Sitat fra: Wibla på lørdag 09. februar 2019, klokken 19:57
Sitat fra: S4e på lørdag 09. februar 2019, klokken 18:19
Har Tesla også fartsgrense i formelen på beregning av forbruk?

Setter en selv minimum (eller buffer) som brukes i beregning?
Rekalkulerer den hvis du stopper på SuC selv om den ikke sier det eller lader lengere tid enn den anbefaler?

Den tar hensyn til fartsgrenser i beregningene ja, og du kan ikke sette noen nedre grense.

Det er derfor verktøy som abetterrouteplanner er greie å ha i bakhånd.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Wibla

Sitat fra: S4e på lørdag 09. februar 2019, klokken 20:36
Rekalkulerer den hvis du stopper på SuC selv om den ikke sier det eller lader lengere tid enn den anbefaler?

Jeg vet ikke om den rekalkulerer ruta, men den vil foreslå kortere ladetid på neste stopp, om ikke annet.
2018 Tesla Model S 75D

N00b

Kjørte t/r Oslo Troms i jula med S85.  De lader så steike mye bedre på lav SOC. Kaldt hele veien. Høgt forbruk.  Ruteplanlegger tok høyde for det. Jeg la inn litt ekstra margin for tung høyrefot og justerte på farten. Kom som regel inn til superladere med 5%

Cobos

På langtur opplever jeg som andre her ruteplanleggeren litt tja. Og kjører en rute som jeg kjenner så pleier bare å plotte direkte til neste superlader.
Men det er en forbruksgraf (som jeg ikke husker helt hva het) som etter noen få km justering, jeg opplever som MEGET presis. Og den justerer seg etter faktiske forhold. Først sier den kanskje at jeg kommer fram med 18%. Litt hard på gassen og den synker sakte til 12% f.eks. Jeg tenker det er greit med litt margin og roer ned og den stiger oppover til kanskje 14%. På den måten opplever jeg at man ikke har rekkeviddeangst og kan presist justere forbruk til den marginen man føler man trenger.

PS: Dette var fra Autobahn hvor fart virkelig er viktig for forbruk :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

kTesla

Min erfaring fra 2014 model S 85 er at den medregner ferje i kjøredistansen. Skal du altså ta ferje 20 km så trekker den fra dette og på estimatet. Fikk litt noia første gangen da jeg såg jeg ikke ville nå helt hjem, men så oppdaget jeg at ferjen var medregnet. Det holdt akkurat helt hjem, slik egne beregninger forut hadde sagt:)

Mulig dette er utbedret nå. Er 1 år siden sist jeg navigerte med ferje i kjøreruten.

Cobos

Den tar ikke med Kielferga i plottet fra Oslo til Hamburg :)
Og den er veldig forvirret en ca 10min etter at man kjører av ferga til den forstår at den plutselig er i Tyskland :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA