Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dørhåndtak- Vinter

Startet av TøddiVedder, lørdag 09. februar 2019, klokken 08:19

« forrige - neste »

TøddiVedder

Har jo fått med meg diverse skriverier og youtube-videoer av frosne dørhåndtak.
Lurer derfor på om dette blir et reelt problem vinterstid?
Er jo stress å komme ut om morgenen å ikke få opp døren.
Og hvor mye hjelper det med forvarming i 15 min?
Er vel også begrenset hvor mye tesla kan fikse dette OTA.
Håper på sikt at folk som mottar biler kan dele erfaringer om dette i denne tråden også.
Gleder meg sykt til å få bilen, men et par hickups er det jo (håndtak, takstativ, ccs SuC og regn/snø/slaps ved åpning bagasjerom).

S4e

Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 09. februar 2019, klokken 08:19
Har jo fått med meg diverse skriverier og youtube-videoer av frosne dørhåndtak.
Lurer derfor på om dette blir et reelt problem vinterstid?
Er jo stress å komme ut om morgenen å ikke få opp døren.
Og hvor mye hjelper det med forvarming i 15 min?
Er vel også begrenset hvor mye tesla kan fikse dette OTA.
Håper på sikt at folk som mottar biler kan dele erfaringer om dette i denne tråden også.
Gleder meg sykt til å få bilen, men et par hickups er det jo (håndtak, takstativ, ccs SuC og regn/snø/slaps ved åpning bagasjerom).

Takstativ er vel nå helt klart bekreftet.
ccs SuC er en stor fordel - gir mange flere muligheter enn TMS/TMX har, med mindre en kjøper inn dyrt adapter. Og mye kjappere ladning på ccs enn adapter gir.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

TøddiVedder

Jada. Takstativ er så godt som bedreftet, men tviler på at jeg kan kjøpe det i slutten av februar når bilene blir levert ut. Vedr ccs, er det selvfølgelig positivt, men per idag er det ikke bra nok. Der jeg kommer til å lade på SuC, er dette ikke mulig (enda). Satser på at ccs blir på alle på sikt.

S4e

Stor forskjell på et kort overgangsproblem og en permanent ulempe ;D

For førstnevnte kan du jo bare vente noen måneder med å kjøpe TM3?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

TøddiVedder

Ja. Har bedt om utlevering litt litt seinere grunnet dette.
Angående dørhåndtakene, satser jeg på dette ikke blir et stort problem.

Jeronan

There was also a youtube video that showed how easy it was to loosen the ice by giving a thump on the door handle with the palm of your hand.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

TøddiVedder

Ja. Så den videoen. Men så ikke veldig frossen ut.

Handyman

Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 09. februar 2019, klokken 08:19
Har jo fått med meg diverse skriverier og youtube-videoer av frosne dørhåndtak.
Lurer derfor på om dette blir et reelt problem vinterstid?
Er jo stress å komme ut om morgenen å ikke få opp døren.
Og hvor mye hjelper det med forvarming i 15 min?
Er vel også begrenset hvor mye tesla kan fikse dette OTA.
Håper på sikt at folk som mottar biler kan dele erfaringer om dette i denne tråden også.
Gleder meg sykt til å få bilen, men et par hickups er det jo (håndtak, takstativ, ccs SuC og regn/snø/slaps ved åpning bagasjerom).
Dørhåndtakene har vært diskutert flittig i andre tråder og fremstår som overdrevet problematisering. Dørhåndtak kan fryse fast på mange andre bilmodeller også (men løsningen på TM3 ser noe sårbar ut) og løses som regel enkelt slik:
https://twitter.com/DrivingSlate/status/1072109543059021825
Jeg er ikke bekymret for dette, forvarming hjelper nok ilte da det skal mye til før varmen kommer helt ut til håndtaket. Fastfrosene gummilister på rammeløse vinduer kan bli et problem, og godt renhold og behandling med silikon anbefales. Er ikke kun et problem på Teslaer.
Takstativ er ut til å være i orden, det har nå vært tilgjengelig i US shop i flere dager! Ny rekord ;) Det tyder på at løsningen fungerer.
CCS skal komme på alle SuC før bilene leveres, og vil etterhvert komme på alle ladestolper. CCS er et stort pluss!
Snø/slaps/regn i bagasjerommet kan være et problem på sedaner, og løses ved at man fjerne snø/slaps før man åpner lokket. Når lokket er fult av vann, må man åpne lokket litt slik at mesteparten av vannet renner av før man åpner lokket helt. Da skal det ikke komme mye vann inn. Har sett videoer av det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: Handyman på lørdag 09. februar 2019, klokken 11:39
Fastfrosene gummilister på rammeløse vinduer kan bli et problem, og godt renhold og behandling med silikon anbefales. Er ikke kun et problem på Teslaer.
Etter 2 år med i3 har dette ikke vært noe issue og tviler på TM3 er annerledes. Worst case bør en kanskje gå over pakningen med anlegg mot glass med en tørr mikrofiberklut og samme øverst på vinduene. Tar under 2 minutter.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på lørdag 09. februar 2019, klokken 12:06
Sitat fra: Handyman på lørdag 09. februar 2019, klokken 11:39
Fastfrosene gummilister på rammeløse vinduer kan bli et problem, og godt renhold og behandling med silikon anbefales. Er ikke kun et problem på Teslaer.
Etter 2 år med i3 har dette ikke vært noe issue og tviler på TM3 er annerledes. Worst case bør en kanskje gå over pakningen med anlegg mot glass med en tørr mikrofiberklut og samme øverst på vinduene. Tar under 2 minutter.
Jeg har aldri hatt problemet (parkerer i garasje ;-))
Værforholdene må klaff, og det varierer etter hvor i landet du bor, men med forvarming øker risikoen for at gummilista nede på vinduet fryser fast pga smeltevann fra vinduet fryser i lista når det er kaldt nok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Har opplevd fastfrosne håndtak på Toyota, Mercedes, Volvo osv.
Tror ikke jeg skal få noe særlig problem med model 3, ingen vits å ta sorgen på forskudd.

Men klart hvis jeg vasker bilen om vinteren når det er minus, tørket jeg selvsagt så det ikke fryser til å døråpninger osv. Jeg pleier egentlig alltid å tørke inni der :P

turfsurf

Sitat fra: Autowinder på lørdag 09. februar 2019, klokken 12:06
Etter 2 år med i3 har dette ikke vært noe issue og tviler på TM3 er annerledes. Worst case bør en kanskje gå over pakningen med anlegg mot glass med en tørr mikrofiberklut og samme øverst på vinduene. Tar under 2 minutter.
Det er ikke gummilistene som rutene ligger an mot som fryser. Har aldri behandlet våre lister (5 vintre med Tesla), og kun tørket godt. Det som skjer er at det renner vann ned ruten, og så fryser det i overgangen mellom dør rute. Da vil ikke ruten gå ned. Fikses med å ta ett fordelskort eller noe og dra langs ruten ett par cm ned i sprekken. Kun ett problem i overgangen våt nedbør til frost, evt vaske bil uten å tørke i kaldt vær.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. februar 2019, klokken 14:48
Fikses med å ta ett fordelskort eller noe og dra langs ruten ett par cm ned i sprekken.
Nøkkelkortet til Model 3 har tydeligvis flere funksjoner

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 09. februar 2019, klokken 16:32
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. februar 2019, klokken 14:48
Fikses med å ta ett fordelskort eller noe og dra langs ruten ett par cm ned i sprekken.
Nøkkelkortet til Model 3 har tydeligvis flere funksjoner
Ikke like lett med FOB  ;D
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på lørdag 09. februar 2019, klokken 17:11
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 09. februar 2019, klokken 16:32
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. februar 2019, klokken 14:48
Fikses med å ta ett fordelskort eller noe og dra langs ruten ett par cm ned i sprekken.
Nøkkelkortet til Model 3 har tydeligvis flere funksjoner
Ikke like lett med FOB  ;D
Lol

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA