Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mach-e noen som vet noe nyttig?

Startet av Kevz, fredag 08. februar 2019, klokken 19:46

« forrige - neste »

Enlace

Jeg ser at bilen MME First Edition i USA koster uten intensiver (støtte fra lokale stater) USD 59.300. Med dagens omregningskurs blir det (9,14) kr. 530 000,- (uten desimaler). Skal de ha kr. 590 000 eller mer i Norge?

Casualkuffar

De har vel satt en pris på 1st edition på 599k i Norge, ikke uvanlig at biler koster mer her enn i USA. Såvidt jeg forstår er det vel bare Tesla som har policy på lik pris i hele verden.

hELgenen

Tesla har ikke lik pris hele verden.
En TMX koster nå mer enn 100k mer enn valutakursen skulle tilsi

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 28. august 2020, klokken 13:38
Tesla har ikke lik pris hele verden.
En TMX koster nå mer enn 100k mer enn valutakursen skulle tilsi

Ja, akkurat nå går folk og venter på at prisen skal gå ned siden de vanligvis justerer etter valuta for å ha ganske lik pris som i USA. Men så spekuleres det i om at Tesla venter med å justere prisen til etter Battery Day 22. september, så ikke mange bestiller, for så å avbestille...eller måtte endre...alt etter hva nyheter de kommer med.
Tesla Model Y                         2021-

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#379
Sitat fra: Kires på onsdag 26. august 2020, klokken 08:47
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 25. august 2020, klokken 11:24
Mach-e skal visstnok få typegodkjenning i løpet av neste uke.
Det betyr at i teorien kan det skje noe med taklast og hengervekt og muligens noe forbedrede, endelige WLTP tall.
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 25. august 2020, klokken 18:50
Andre smådrypp vedr Mach-e:

  • Endelige priser kommer i løpet av september. (Da vil de også kjenne prisen på Enyaq, Model Y og kanskje ID.4)
  • Utlevering starter tidlig 2021 uten konkrete løfter hva det betyr i praksis.
  • Det blir en form for rabattavtale med Ionity. (Ford er en av eierene av Ionity)
  • Skiluke er de vi så å si helt sikre på at de kommer til å ordne lokalt i Norge.
  • Hengefeste blir også ettermontert av forhandler (slik som på I-Pace)
Hvor pålitelig er disse ryktene, hvor har du de fra?

Dette kommer fra forhandler som videresendte flere spørsmål jeg hadde til produktsjef i Ford Motor Norge. Dermed er Ford Motor Norge kilden ;)

Enlace

Interessant. Skal bli spennende å se om de priser seg noen nærmere mod Y. Da må de ned
noen tusen. Long range, firehjulsdrift koster 534 900. Performance koster 589 900. Skal du ha hengerfeste, metallic etc. blir det noe mer, men likevel.

En av grunnene til at jeg reagerer på den store prisforskjellen over kr. 50 000,- mellom USA og Norge har å gjøre med de nevnte priser. Forstår ikke hvorfor prispåslaget skal være så stort.

SurSnasen

Da kom det bekreftelse fra Ford Norge.

Rundt 17. september skal det åpnes for selve bestillingen.

Hengervekt blir på maks 750 kg. Ingen mulighet for taklast. Skiluke legges det ikke opp til fra fabrikk, men Ford Norge jobber med løsning for dette. 

Uten mulighet for taklast, og med så lav hengervekt, så er jeg dessverre redd for at Mach-E har tatt et godt steg ut i kulden for vår del. Synd, for bilen ellers er meget attraktiv.

makki

Er litt usikkert velge mellomTMY eller Match-E, TMY har gamle prisen full fsd med 20 hjull 545000, men Match-E 599000kr og foran køen, får første leveranse, men TMY må vente sikkert sept-okt 2021.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#383
Sitat fra: makki på torsdag 03. september 2020, klokken 21:27
Er litt usikkert velge mellomTMY eller Match-E, TMY har gamle prisen full fsd med 20 hjull 545000, men Match-E 599000kr og foran køen, får første leveranse, men TMY må vente sikkert sept-okt 2021.

Jeg hadde Enyaq som opsjon i tillegg med tidlig kønummer. Alle 3 har sine gode sider og sine svakheter, men faktisk utlevering er viktigere enn at den kanskje kommer en gang i fremtiden: Mach-E forhåpning ganske sikker i første kvartal 2021, for Model Y så kan senhøst 2021 godt stemme. Enyaq 4wd får kanskje utlevering på tampen av 2021.

Uansett: Først må endelige priser m.m på bordet for Mach-e den 17. september før en kontrakt signeres for Mach-e; skrur de opp prisen osv. venter jeg heller på Model Y. Enyaq 80X er en skuffelse mhp leveringstider.

Kires

Ryktet sier prisen blir der den er. Kuletrykket med stativ skal bli 75kg og 30 med henger. Skiluke skal blir montert i norge. Levering tidlig 2021.
Noen upraktiske sider ved bilen, men er den bilen vi har mest lyst på så svelger nok noen kameler og slår til på den.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Enlace

Aldri forstått det med kuletrykk på henger. Har jeg hengeren full av hageavfall og den veier under kg. 750 så skjønner jeg, men hvordan i hxxvete jeg skal finne ut at jeg ikke har over 30 kg. vekt på kula skjønner jeg ikke! Jeg kan ta med badevekta  ut på gårdsplassen og sjekke, legge en planke over og legge nedpå! Virker ikke så enkelt i praksis.  :-1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Enlace på onsdag 09. september 2020, klokken 12:56
Aldri forstått det med kuletrykk på henger. Har jeg hengeren full av hageavfall og den veier under kg. 750 så skjønner jeg, men hvordan i hxxvete jeg skal finne ut at jeg ikke har over 30 kg. vekt på kula skjønner jeg ikke! Jeg kan ta med badevekta  ut på gårdsplassen og sjekke, legge en planke over og legge nedpå! Virker ikke så enkelt i praksis.  :-1:

:laugh:
Ja, og det vanskeligste er jo at du må ta av hengeren fra kroken for å måle....og hvis du har 400kg oppi hengeren kan det jo fort gå gale om du tar den av...plutselig triller den avgårde over labradoren til naboen...så det du må gjøre er å sørge for å laste den jevnt....og hvordan gjør du det: setter opp en laser-vater vannrett mot toppen av kulen....og når du lesser i hengeren vil du se om kroken går opp eller ned avhengig av om du laster for mye hhv bak akslingen eller foran akslingen.... 30kg er ganske lite, men er ikke veldig vanskelig å få lasten noen lunde i balanse oppi hengeren vanligvis...du får putte klosser foran og bak hengerhjulet og teste hvor mye du vanligvis har med å sette hengerkulefestet på en bagasjevekt  :D
Tesla Model Y                         2021-

hemi


Counterpointer

Hvis en laster henger så den er i noenlunde balanse så er velkuletrykket innenfor. Personlig har jeg aldri målt

Elmo

#389
Sitat fra: Enlace på onsdag 09. september 2020, klokken 12:56
Aldri forstått det med kuletrykk på henger. Har jeg hengeren full av hageavfall og den veier under kg. 750 så skjønner jeg, men hvordan i hxxvete jeg skal finne ut at jeg ikke har over 30 kg. vekt på kula skjønner jeg ikke! Jeg kan ta med badevekta  ut på gårdsplassen og sjekke, legge en planke over og legge nedpå! Virker ikke så enkelt i praksis.  :-1:
Kan du ikke bare løfte på den ?? 
De fleste klarer vel å anslå mellom om det er 30, 50 eller 80 kg ?
Hvis den ikke går i bakken når den er av så er den for lett,  og klarer du ikke å løfte den så er den før tung.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA