Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mach-e noen som vet noe nyttig?

Startet av Kevz, fredag 08. februar 2019, klokken 19:46

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. september 2019, klokken 13:46
Legg også merke til at de har klippet hull i "teltet" for å ha ladeåpningen på riktig sted (passasjersiden bak). Veldig bra.

Hva er egentlig spesielt bra med ladeluken på motsatt side av hvor man selv befinner seg 99% av tiden?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jambo

Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:23
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. september 2019, klokken 13:46
Legg også merke til at de har klippet hull i "teltet" for å ha ladeåpningen på riktig sted (passasjersiden bak). Veldig bra.

Hva er egentlig spesielt bra med ladeluken på motsatt side av hvor man selv befinner seg 99% av tiden?
Hva med lading fra ladestolpe i gate ved parallellparkering? Hvis ladeluken er på førersiden må man enten strekke ledningen rundt eller parkere i feil retning.

Counterpointer

Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:23
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. september 2019, klokken 13:46
Legg også merke til at de har klippet hull i "teltet" for å ha ladeåpningen på riktig sted (passasjersiden bak). Veldig bra.

Hva er egentlig spesielt bra med ladeluken på motsatt side av hvor man selv befinner seg 99% av tiden?
For min del er det en total dealbreaker da bilen ikke kan stå i garasjen min å lade.

Snakket med selger på Mercedes om dette siden EQC har samme løsning. Han sa han hadde hatt endel kunder som droppet bilen på grunn av dette.

Lading må være på førerside, evt begge sider (Porsche og Audi) imho.


Jambo

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:58
Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:23
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. september 2019, klokken 13:46
Legg også merke til at de har klippet hull i "teltet" for å ha ladeåpningen på riktig sted (passasjersiden bak). Veldig bra.

Hva er egentlig spesielt bra med ladeluken på motsatt side av hvor man selv befinner seg 99% av tiden?
For min del er det en total dealbreaker da bilen ikke kan stå i garasjen min å lade.

Snakket med selger på Mercedes om dette siden EQC har samme løsning. Han sa han hadde hatt endel kunder som droppet bilen på grunn av dette.

Lading må være på førerside, evt begge sider (Porsche og Audi) imho.
Da tror jeg begge sider er best, kan i alle fall ikke lage biler så de passer best kun for de med så smal garasje at de må kjøre helt inntil veggen med passasjersiden av bilen (om jeg forstår problemet ditt rett).

1317142119

Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:23
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. september 2019, klokken 13:46
Legg også merke til at de har klippet hull i "teltet" for å ha ladeåpningen på riktig sted (passasjersiden bak). Veldig bra.

Hva er egentlig spesielt bra med ladeluken på motsatt side av hvor man selv befinner seg 99% av tiden?
Av den årsaken som Jambo skriver. Den kan under ingen omstendigheter være på førstesiden, for da må du parkere ulovlig i stort sett alle Europeiske land hvis du skal lade. Pluss det at å ha tanken på høyre side har vært riktig i Europa i alle år. Det fungerer. Det blir bare forvirrende å ha den på feil side (venstre) og enda mer galt å måtte skrape is av ladeluken i snøslapset på støtfangeren foran.

1317142119

Men for å dra det litt i retning nyttig info igjen :)

For noen linjer! Dette tror jeg kommer til å bli dødslekkert!

han-sa

Lover godt. Fortid og framtid på samme tid. Med ca 600 km rekkevidde så blir spørsmålet hva herligheten vil koste!

batterimannen

Lurer på om de lager noen reservasjonsløsning for denne. I siste e-post stod det kun om å 'eksklusivt kan reservere tid for å se bilen live i Oslo i november'. Kanskje flere produsenter som venter lenger med å lage reservasjonslister når de ser hvor mange som faller av på veien? 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

tornaldo

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 24. oktober 2019, klokken 20:06
Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:23
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. september 2019, klokken 13:46
Legg også merke til at de har klippet hull i "teltet" for å ha ladeåpningen på riktig sted (passasjersiden bak). Veldig bra.

Hva er egentlig spesielt bra med ladeluken på motsatt side av hvor man selv befinner seg 99% av tiden?
Av den årsaken som Jambo skriver. Den kan under ingen omstendigheter være på førstesiden, for da må du parkere ulovlig i stort sett alle Europeiske land hvis du skal lade. Pluss det at å ha tanken på høyre side har vært riktig i Europa i alle år. Det fungerer. Det blir bare forvirrende å ha den på feil side (venstre) og enda mer galt å måtte skrape is av ladeluken i snøslapset på støtfangeren foran.

Joda det finnes helt klart argumenter for, det kan jeg se. Men hvis jeg skal velge mellom at det er klønete den ene gangen annethvert år man tar en tur i Europa, eller de resterende 340 gangene i året man parkerer i egen garasje, er det ganske lett. Skjønner at bilen ikke er laget for Norge, men for de aller fleste hurtigladere er det helt praktisk og bra å ha luken på venstre side.

Begge sider er selvfølgelig best, men at venstre side blir HELT feil, virker merkelig, all den tid Tesla eiere farter Europa rundt uten nevneverdige problemer...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Øyvind.h

#54
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:58
Sitat fra: tornaldo på torsdag 24. oktober 2019, klokken 18:23
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 04. september 2019, klokken 13:46
Legg også merke til at de har klippet hull i "teltet" for å ha ladeåpningen på riktig sted (passasjersiden bak). Veldig bra.

Hva er egentlig spesielt bra med ladeluken på motsatt side av hvor man selv befinner seg 99% av tiden?
For min del er det en total dealbreaker da bilen ikke kan stå i garasjen min å lade.

Snakket med selger på Mercedes om dette siden EQC har samme løsning. Han sa han hadde hatt endel kunder som droppet bilen på grunn av dette.

Lading må være på førerside, evt begge sider (Porsche og Audi) imho.
Ladeluke på høyre side bak er flott for de som parkerer gatelangs i sentrum og lader fra ladestolpe.
For alle andre er det klønete. Jeg lader stort sett bare utenfor huset. Da er ladeluke på motsatt side av bilen idioti. Jeg vil jo helst ha ladeluke i nærheten av der jeg går inn og ut av bilen. Raskere og enklere. Andre som helst vil gå rundt bilen hver gang de skal lade tenker sikkert annerledes.

Når jeg hadde eqc på lån måtte jeg lade fordi jeg fikk låne den lenger enn vanlig (over natten). Utrolig klønete å sette ladeport lengst mulig unna fører, men får leve med ulempen så lenge jeg kjører Merc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kires

#55
Ekstremt spent på denne! De sier levering 2020. Linjene ser veldig bra ut. Hvis vi havner på <600k for ferdig utstyrt bil med største batteri er det rimelig sikkert at jeg til slutt lander på denne.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Amatøren

Sitat fra: Kires på fredag 25. oktober 2019, klokken 09:04
Hvis vi havner på >600k for ferdig utstyrt bil med største batteri er det rimelig sikkert at jeg til slutt lander på denne.
Så du har ingen øvre prisgrense på bilen? Om den så koster 1.000.000 eller opp mot 2.000.000 er ikke noe problem? ;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Kires

Sitat fra: Amatøren på fredag 25. oktober 2019, klokken 09:14
Sitat fra: Kires på fredag 25. oktober 2019, klokken 09:04
Hvis vi havner på >600k for ferdig utstyrt bil med største batteri er det rimelig sikkert at jeg til slutt lander på denne.
Så du har ingen øvre prisgrense på bilen? Om den så koster 1.000.000 eller opp mot 2.000.000 er ikke noe problem? ;)

hehe, det hadde vært fint å ikke hatt det. Snur det tegnet:)
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Amatøren

Sitat fra: Kires på fredag 25. oktober 2019, klokken 09:17
Sitat fra: Amatøren på fredag 25. oktober 2019, klokken 09:14
Sitat fra: Kires på fredag 25. oktober 2019, klokken 09:04
Hvis vi havner på >600k for ferdig utstyrt bil med største batteri er det rimelig sikkert at jeg til slutt lander på denne.
Så du har ingen øvre prisgrense på bilen? Om den så koster 1.000.000 eller opp mot 2.000.000 er ikke noe problem? ;)

hehe, det hadde vært fint å ikke hatt det. Snur det tegnet:)

:+1: Beklager at drev litt gjøn med deg, men satt her med morgenkaffen.  ;)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Tor Ping

Sitat fra: Kires på fredag 25. oktober 2019, klokken 09:04
Ekstremt spent på denne! De sier levering 2020. Linjene ser veldig bra ut. Hvis vi havner på <600k for ferdig utstyrt bil med største batteri er det rimelig sikkert at jeg til slutt lander på denne.

Det blir veldig spennende med prisingen :)
Jeg vil jo tro at de må ligge noe under Audi/Jag/Merc? Kan man håpe på rundt 500k for en helt greit utstyrt bil? Jeg er ikke så kravstor når det gjelder utstyr, men trenger størst mulig batteri...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA