Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3, 126 kW på Ionity!

Startet av olavxxx, fredag 08. februar 2019, klokken 18:40

« forrige - neste »

olavxxx

https://electrek.co/2019/02/08/tesla-model-3-new-record-charge-rate-125-kw-ccs/?fbclid=IwAR3nfNQSr27bejRaIGgLWTn4ntR-dzVwC_knfLtFH7CaoA-SRkSbTCqpDUE

Med 126 kW på Ionity og veldig "flat" kurve i starten, betyr det veldig høy km/t tall.
Raskeste jeg har sett på superladervideoer er 118-120 opp til 50% SoC.

Klart at den er uansett på superlader veldig rask å lade i km/t, siden forbruket er veldig lavt og rekkevidden er lang.
Blir spennende å se om den låses ytterligere opp på kommende superlader v3.

Counterpointer

Model 3 blir virkelig langtursbil

Ser frem mot tur til Kroatia i juli med den

Blir virkelig spennende å se hva V3 bringer.

Ser også frem til at de hever sperren på 200v på Ionity her i Norge. Det gis mye høyere effekt på Fastned.

Strøm Tycoon

Sitat fra: olavxxx på fredag 08. februar 2019, klokken 18:40
https://electrek.co/2019/02/08/tesla-model-3-new-record-charge-rate-125-kw-ccs/?fbclid=IwAR3nfNQSr27bejRaIGgLWTn4ntR-dzVwC_knfLtFH7CaoA-SRkSbTCqpDUE

Med 126 kW på Ionity og veldig "flat" kurve i starten, betyr det veldig høy km/t tall.
Raskeste jeg har sett på superladervideoer er 118-120 opp til 50% SoC.

Klart at den er uansett på superlader veldig rask å lade i km/t, siden forbruket er veldig lavt og rekkevidden er lang.
Blir spennende å se om den låses ytterligere opp på kommende superlader v3.

Med Ionity, så mener du Fastned. Så noen som hadde fått 117kW på en lader hos Ionity.

https://mobile.twitter.com/thomasroullon/status/1093548948982247424

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på fredag 08. februar 2019, klokken 20:02
Ser også frem til at de hever sperren på 200v på Ionity her i Norge. Det gis mye høyere effekt på Fastned.
Antar at du mener 200A (ampere) og ikke Volt?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på fredag 08. februar 2019, klokken 23:44
Sitat fra: knut.aulie på fredag 08. februar 2019, klokken 20:02
Ser også frem til at de hever sperren på 200v på Ionity her i Norge. Det gis mye høyere effekt på Fastned.
Antar at du mener 200A (ampere) og ikke Volt?
Riktig antatt

daktari

Et av bildene fra lading på Ionity på Twitter viste 700 km/t ladehastighet. Det er kanskje peak, Ikke snitt? Men 10-50 på 25 minutter gir da kanskje 30 mil, eller gode 4 timer kjøring mellom lading på norsk langtur.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 09. februar 2019, klokken 00:06
Et av bildene fra lading på Ionity på Twitter viste 700 km/t ladehastighet. Det er kanskje peak, Ikke snitt? Men 10-50 på 25 minutter gir da kanskje 30 mil, eller gode 4 timer kjøring mellom lading på norsk langtur.
25/4 er en ratio lading/kjøring som høres bra ut

Jeg får egentlig mark når jeg må lade mer enn 20 minutter, men klarer nok å strekke meg til 25. Dette er for ren lade/tissepause, hvis en kan spise er det bedre med mer.

GOS

#7
Sitat fra: daktari på lørdag 09. februar 2019, klokken 00:06
Et av bildene fra lading på Ionity på Twitter viste 700 km/t ladehastighet. Det er kanskje peak, Ikke snitt? Men 10-50 på 25 minutter gir da kanskje 30 mil, eller gode 4 timer kjøring mellom lading på norsk langtur.

Å lade fra 10-50% SOC vil jo da ta ca 15 min, ikke 25 min. Den lå jo på  124-126 kw fra 10% til 45% og så droppet den og var ca 110 ved 50% SOC, så la oss si ett snitt på 120 (minst). Det gir ca 0,4*75/120*60min=15 min. Det blir herlig
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

S4e

Sitat fra: GOS på lørdag 09. februar 2019, klokken 08:15
Sitat fra: daktari på lørdag 09. februar 2019, klokken 00:06
Et av bildene fra lading på Ionity på Twitter viste 700 km/t ladehastighet. Det er kanskje peak, Ikke snitt? Men 10-50 på 25 minutter gir da kanskje 30 mil, eller gode 4 timer kjøring mellom lading på norsk langtur.

Å lade fra 10-50% SOC vil jo da ta ca 15 min, ikke 25 min. Den lå jo på  124-126 kw fra 10% til 45% og så droppet den og var ca 110 ved 50% SOC, så la oss si ett snitt på 120 (minst). Det gir ca 0,4*75/120*60min=15 min. Det blir herlig
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

GOS

#9
På de 15 minuttene får du ladet ca 200 reelle kilometer inn på tanken.


Edit2
Det blir nesten det samme på SuC i og med at den ligger på 117 kw istedefor 124-126 i samme område.SuC vil gi deg ca 116.7 kw i snit i området 10-50%, så 15/60*116.7 =29.2 kwh, altså ca 38,9% av SOC, som er 220WLTP kilometre som blir ca 200 reele. (På Ionity hadde du fått ca 207 reelle kilometre da snitt ladeeffekt der ville vært ca 123 kw)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Tom

10-50% på SuC med 117 KW  tar 17 min.

S4e

Sitat fra: Tom på lørdag 09. februar 2019, klokken 09:56
10-50% på SuC med 117 KW  tar 17 min.

Og da kan en kjøre nye 2 timer i 100 km/t røffelig?  Fantastisk! Da begynner vi  nærme oss nivå på pauser en uansett bør ha.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Toalmar

Sitat fra: S4e på lørdag 09. februar 2019, klokken 09:18
Det er jo helt fantastisk. Spesielt for en som meg som kommer fra maks 40 kw om sommer og jeg er så heldig at som oftest enslig ladestasjon er ledig.
For oss som kommer fra "alt det andre enn Tesla" er dette himmelen  :+1:

Gleder meg som en unge på Julekvelden igjen  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Imagine

#13
126kw er meget bra i forhold til prisklassen Model 3 er i og den har uansett lavere forbruk og dermed kommer langt i forhold til strømmen den har på batteriet. Den blir jo grundig slått av f eks e-tron, men e-tron koster en god del mer, er en helt annen tyngre SUV-biltype og bruker også mye mer strøm. I forhold til de i andre enden, billigere BMW i3 med sine 45-50kw, egolf med sine 37-40kw og til og med Kona med sine 45-80kw er dette meget bra selv om Model 3 er en betydelig dyrere bil enn de sistnevnte. Midt i mellom på pris og i mellom på ladefart, men likevel klart best i forhold til alle biler opp til sin prisklasse.

Men at den dabber av såpass allerede etter 50% var jo litt skuffende? Tesla bør jo ha soleklart best erfaring på å lage skikkelige elbildrivlinjer og da også i forhold til å holde farten høy på hele ladekurven.

Ser også ut til at den tar litt tid på å bygge seg opp til den gode ladefarten. Er dette forskjellig på Performance og LR?

Magnus Hansen

Sitat fra: Imagine på lørdag 09. februar 2019, klokken 12:15
126kw er meget bra i forhold til prisklassen Model 3 er i og den har uansett lavere forbruk og dermed kommer langt i forhood til strømmen den har på batteriet. Den blir jo grundig slått av f eks e-tron, men e-tron koster mer, er en helt annen biltype og bruker mye mer strøm. I forhold til i3 med sine 45-50kw, egolf med sine 37-40kw og til og med Kona med sine 45-80kw er dette meget bra selv om Model 3 er en betydelig dyrere bil enn de sistnevnte.

Men at den dabber av såpass allerede etter 50% var jo litt skuffende? Tesla bør jo ha soleklart best erfaring på å lage skikkelige elbildrivlinjer og da også i forhold til å holde farten høy på hele ladekurven.

Ser også ut til at den tar litt tid på å bygge seg opp til den gode ladefarten. Er dette forskjellig på Performance og LR?

I forhold til etron så er har jo den bilen vesentlig høyere forbruk. Det er tross alt ikke hvor kW man får på en viss tid, men hvor mange km kjøring man får ut av det som teller.  Mer interessant er at den holder høy hastighet vesentlig lenger.

PS vi vet heller ikke maks ladehastighet på Model 3 før supercharger v3 kommer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA