Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think City Enerdel Lithium Ion tråden

Startet av worry, fredag 08. februar 2019, klokken 18:37

« forrige - neste »

BauDemo

I think the pack is always balancing when it is "on".
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

worry

Think lithium

BauDemo

After experiencing power limit during the weekend (at 10% with min cell voltage around 2.80V) I wanted to add to my answer above that the balancing is done down to a particular cell voltage limit.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

worry

Ikke mye nytt å fortelle her. Har hatt lite tid.
Men jeg har ryddet litt. Har kjørt omtrent 280 døde celler på dynga.

Think lithium

pexic

Hello Worry and all others (sorry for using different language)

What I have observed till now on the down side of RLEC boards:

-little smd transistors are used for balancing jos -> this means small balance current->this means long time (and energy) to proper balance the cells
-at the end of cell row (when these little transistors must work between 0 and 50v) the power dissipation is higher and transistors are getting hot, also they cannot lose the heat very quick do the "plastic like" glue that cover all the board.

IMO these RLEC board will not last in time.

What we can do about this:

1- the holy grail  (some guys on this forum have tried but not a final solution was posted yet) is to replace the MLEC board with some arduino or similar board and afterwards to use and independed BMS and any kind of cell types.

2-temporarely solution choosed by me : to keep RLEC only for CAN comunications and use an diffedrent and independednt BMS for Enerdel cells.

For 2 : we need to remove all defective components on RLEC boards and also the components that are responsable for shunting (balance) the cells
I'm working now to identify all these 12 transistors that are responsible for balance and remove them.
The new BMS will not be complicated neither expensive and will balance the cell with higher current (I aim for around 500mA). It will not be very accurate but it will do the job very well (I hope).
Also - this new BMS will have less and components so it should be fiable.

The work to be done will not be hard bit will be "alot" :) afterall we have to modify 16 RLEC boards...
The new BMS has to be done using same "like IDE HDD cable" as the actual RLEC and will be connected between battery module and RLEC board, this will save us work when we will change the MLEC boards and trow all RLEC boards in the recycle bin  :)

On my car I have other problems that I have to fix before start making the new BMSs  :(

have fun! 

worry

#20
Hi pexic,
Thank you for digging so deep into this problem. RLEC boards have been a problem since our batteries were new. The source of new boards have dried out, and repair seems to be the only solution. Or modification, as you suggest.  :+1:
I have just started to look into CAN bus and electronics, so basically I know nothing yet.  :o
Did you look into everything the RLEC do? The MLEC need data from RLEC to control charge and discharge, to show State Of Charge SOC, to control battery relays, limp home mode, temperature monitoring and so on. The RLEC manual lists lots of functions, but maybe all of those are not needed?
Keep up the good work, and please keep us posted. I read everything with interest, even if I don't understand.  :)

And please keep on writing in english. It's much better than google-norwegian.  ;)
Think lithium

worry

Hei,
Progress! Vel, jeg har jukset. Har kjøpt en bil til, en som er i orden. Har gått 90tusen km og har aldri hatt batterifeil. I følge forrige eier går den 16 mil om sommeren og 12 om vinteren (webasto varme), hvis pen kjøring. Ladet den full i natt og tok diagnose på batteriet. Den viste cellespenning mellom 4.07 og 4,10. Ser bra ut.

Har ikke gitt opp prosjektene, men det blir pause. Naboen har renset de 8 RLEC-kortene med feil og byttet transistorer som så dårlige ut. Men ingen av dem ble i orden. Det neste blir å bytte alle transistorene på ett kort, for å se om det hjelper.

Jeg følger pexic med interesse. Men for meg er det veldig vanskelig å forstå detaljene.  :o
Det jeg nå ser som en mulig løsning er å tilpasse en custom BMS. F.eks. fra EMUS i Litauen. Men programmeringen får jeg ikke til selv. Foreløpig.. :-)
Think lithium

worry

#22
Hei igjen,
Litt har skjedd, men ingen revolusjon.
Erstatningsbilen går forsatt fint, brukes omtrent daglig. Det er lett å bli glad i en Think som fungerer.  :)

Til prosjektbilen fikk jeg tak i en hel delebil, som eieren hadde gitt opp. Til alt hell viste det seg at batteriet var helt i orden. Men det er rust i batterikassa, så batteriet er reddet i siste liten.
Jeg har nå lånt alle kretskortene for å prøvekjøre batteriet jeg satte sammen av de to med (mange) feil.

En lykkelig lørdag i forrige uke kjørte jeg prosjektbilen 6 mil. Den har stått et ukjent antall år, og passerte 11000 km på testturen. Pga ubalanse i batteriet ble det fort tomt, og jeg fikk lavt nivå-lys før jeg kom hjem. Sjekk med Comtool viste allikevel laveste spenning litt over 3 volt og høyeste 3,35. Jeg tenkte det var lurt å lade sakte, for at balanseringen skulle ha bedre sjans til å henge med, så jeg stilte laderen på 6A. Jeg bruker koblings-ur og stilte på 6 timer.

Søndag morgen skulle jeg fortsette ladingen, men da var alt dødt gitt. Dvs ikke helt da.
Den vil ikke lade, og heller ikke kjøre. Ingen lys på midtkonsoll, inkludert de oppå. Jeg har fått gult airbag lys.
Det klikker i batterireleer når jeg skrur på og av "tenningen". Jeg har målt på alle sikringene, kan ikke se at noen har brudd. Har forsøkt å koble fra og til 12V batteriet. Og det har god spenning, er helt nytt (det var forresten tilbud på dette hos Thansen nå, billigere en Biltema).
Tankmåleren viser ca null, dvs den løfter seg litt når jeg vrir om nøkkelen. Strøm-instrumentet står helt i pigg på strømtrekk.

Jeg får kontakt med hovedbatteriet med CommTool, og det viser at ladingen har foregått slik jeg tenkte. Spenningene er nå ca 3,6-3,8 volt. Ubalansen er blitt litt mindre.

Lang fortelling... noen som har en ide om hva som har skjedd?

Think lithium

pexic

You have to use CHAS, this is your destiny :) It is not that hard, we will help you ;)

BauDemo

Hahahaha!!!
Use the CHAS worry!

Sitat fra: pexic på lørdag 02. november 2019, klokken 17:24
You have to use CHAS, this is your destiny :) It is not that hard, we will help you ;)
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

worry

Hei,
Thanks. Yes, I really need to dig into that now. So far I have not had the guts to try.
I have the program, I believe. And the information needed to make the cable is here on the forum, as I remember.
Will come back with questions when I'm ready.  :+1:
Think lithium

worry

Kabel for tilkobling ned CHAS er klar, tror jeg. Biltema har stikk som jeg tror passer i kontakten i bilen, men måtte kjøpe pakke på 10. Så jeg prøver med bare løse stifter først.
RS232/DB9 fant jeg hos kjell. Har PC med RS232, så da slipper jeg overgang til USB(?).
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

worry

Jeg har fått kyndig hjelp til å feilsøke. VCU svarte ikke på diagnosen (kommunikasjonsfeil), så den ble etter hvert mistenkt.
Jeg har i dag prøvd en boks fra en annen bil, og da kom korrekte lamper tilbake. Men selvfølgelig, med nøkkelfeil ved forsøk på start. Boksen må kodes.

Om noen har en slik boks liggende i en krok, så er jeg interessert.  :)
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

worry

Ser nå at jeg har glemt å følge opp her. Ny VCU er kodet og montert. Bilen går igjen. Har bestilt EU-kontroll, så da er denne snart på veien igjen. Jeg tror den har stått lagret siden 2013/14.
Think lithium

worry

Godkjent, registrert og i daglig bruk nå.  :) Jeg har fortsatt litt ubalanse i batteriet, ca 0,1 V forskjell.

Men et teknisk spørsmål: Jeg registrerer at når batteriet er nesten fullt så får jeg stort utslag på amperemeteret ved regenerering/bremsing. Ved nesten tomt batteri er det lite utslag. Og omvendt ved akselerasjon, noe som er mer naturlig.
Kan noen gi en forklaring på det jeg ser?
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA