Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think City Enerdel Lithium Ion tråden

Startet av worry, fredag 08. februar 2019, klokken 18:37

« forrige - neste »

worry

Hei Think-venner,
Jeg starter denne tråden med håp om at dette blir tråden med mye generell informasjon om Think City med Enerdel Li-ion batteri. Har du en slik håper jeg du leser videre.

Jeg har kjøpt to slike 2010-modeller, begge har vært ute av drift en stund. Å bare hoppe i det uten kunnskap har vist seg å bli en utfordring for meg. Det ene batteriet har omtrent 70 % døde celler og 100 % døde styrekort (RLEC og MLEC). Ikke mye å leke med der. Det andre batteriet har noen døde celler, og omtrent halvparten av de 16 styrekortene ser døde ut. Så omtrent der er jeg nå. Batteriet er hos Elbilmek, og jeg venter på dommen.

Foreløpig har jeg flest spørsmål, men noe viktig informasjon kan jeg starte med.
Dersom du har en Think med Enerdel batteri bør du fortest mulig forsikre deg om at det er tørt inni. Og særlig om du får en feil. Få det reparert med en gang. Ikke la bilen stå. Batteriet degraderes fort dersom fuktighet er årsaken. Og jeg mistenker at et dårlig styrekort kan tappe celler for strøm. Dette har nok skjedd med mine batterier. Jeg har ellers ingen forklaring på hvorfor mange celler hadde 4 volt, mens naboen kunne være null.

Jeg har blitt fortalt, og har lest det sammen flere steder: celler som har falt under 2,0 volt bør ikke lades opp igjen. Etter en stund skjer det forandringer som øker faren for kortslutning og brann.

Som dere forstår, så trenger jeg sannsynligvis mange styrekort for å komme videre.
Think lithium

worry

Som dere sikkert skjønte av det jeg skrev over, så måtte jeg velge celler fra begge batterier for å få ett komplett batteri. Jeg har kun valgt celler som holdt minst 2,5 volt. Dette er regnet som utladet celle ved bruk. I tillegg har jeg valgt vekk celler som hadde noen små skavanker i posens overflate. Se bilde. Er det noen som vet hva som har skjedd her?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Demontering og montering er utrolig tidkrevende. Måten batteriene er satt sammen på må ha kostet mange arbeidstimer.
2  celler ligger parallellkoblet i en plastholder. 12 slike cellepar er koblet sammen i en blokk som holdes sammen av fire gjennomgående bolter. For hvert cellepar et det fire muttere som kobler sammen elektrisk. Under disse mutterene ligger også tilkobling for overvåkingen. Det måles spenning for hvert cellepar, samt temperatur. Disse 24 cellene blir en blokk. 2 og 2 blokker ligger i en stålkasse. Hver blokk er skrudd fast i kassa med 8 skruer. Hver kasse, 8 stk., er skrudd fast i hovedkassa med 4 skruer.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Think lithium

worry

Jeg fortsetter litt selv.  :)
Har kommet meg inn på Think_ev forumet på Yahoo groups. Det er vel der de fleste Enerdel-eiere holder til.
Har bare fått lest litt, men ser at RLEC-kort er et gjentagende problem. Og nye kort er vanskelig å få tak.
Det bekreftes også at disse kortene er årsak til at celler tømmes til null. Da er de ferdige.  :(

Da kommer "the big question": er det vanskelig å tilpasse en annen type BMS?
Har noen her gjort det, og kan de evt. selge den tjenesten? Jeg har mistet litt troen på å få til batteri/bil å stole på.
Think lithium

worry

Tja, det ble ikke mye action her gitt.

Har fått dommen fra Elbilmek. 9 av 16 RLEC-kort er døde. Nye finns ikke, men de kan reparere til en kostnad som gjør at prosjektet mitt er vesentlig mindre interessant.

Så nå er rådyr gode å ha.... Noen som har gode forslag? Her på forumet, eller til meg direkte.

Hilsen Espen. 90877145
Think lithium

jkirkebo

Sitat fra: worry på onsdag 13. februar 2019, klokken 18:47
Tja, det ble ikke mye action her gitt.

Har fått dommen fra Elbilmek. 9 av 16 RLEC-kort er døde. Nye finns ikke, men de kan reparere til en kostnad som gjør at prosjektet mitt er vesentlig mindre interessant.

Så nå er rådyr gode å ha.... Noen som har gode forslag? Her på forumet, eller til meg direkte.

Hilsen Espen. 90877145

Ærlig talt tror jeg at jeg hadde solgt de gode cellene til noen som kan bruke de til hyttebatteri eller lignende og brukt pengene som delbetaling på en pent brukt Leaf eller lignende...

De som skal holde liv i Think-bilene fremover blir nok nødt til å skaffe seg ganske inngående kunnskap om de og evt. bruke en del penger på det. En ny BMS for så mange celler i serie vil koste et femsifret beløp, jeg måtte ut med over 5000,- for en til hyttebatteriet mitt og det er bare 14S. Hvor mange Think har vet jeg ikke men 96S er ganske vanlig. Da blir det fort 20-30.000,- for en BMS. Og så skal det integreres mot resten av bilen. Puh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

worry

Hei, takk for svar.
Ja, er det så dyrt med alt av BMS, så ser det mørkt ut. Jeg innrømmer gjerne at jeg har begitt meg ut på dypt vann uten å kunne svømme. Men jeg er villig til å lære. :-)
Think lithium

runeno

#6
Hvis du får tak i RLEC kort, så er disse nummerert fra 0-15. Det er viktig skifte ut identiske nummer. Alternativt må kortene omprogrammeres til riktig index nummer.

Subpakke 1, har RLEC 0 og RLEC1. Dvs et kort til hver av de svarte kassene.  Hvis kortene er defekte, så gir de gjerne feile målinger, og dermed forsøker MLEC og RLEC kort å balansere cellene. Dermed så blir det galt. Når alle defekte RLEC kort er skiftet, så vil du ha avvik i volt mellom ulike celler i samme modul. Lad opp under overvåkning av CoomTool. Ikke lad noen celler mer enn 4.1 volt. De kan ødelegges om de lades mer. Deretter start bilen og la den bruke batteri til laveste celle er ca 3,0 volt. Gjenta prosessen inntil celleavvik er mindre enn 0.1V.

Selv hadde jeg et avvik på 0,8V fra laveste til høyeste celle på en modul. Det tok 3 uker med lading, forbruk før batteri var balansert. Ved ubalanse så får du ikke ladet bilen til 100%. Ladeindikatoren i speedometeret kan vise 30%, og plutselig viser den 100%.

Jeg antar at skadene du viste på enkelte cellepar skyldes lading av cellen til mer enn 4.1V.

PS! Kortene går pga fuktighet, samt at de ligger vannrett slik at fuktigheten blir liggende på kortene lenge. Jeg tror det ville vært lurere at kortene stod loddrett.

Anbefaler å ha bilen stående i garasje, slik at ikke kondens danner seg så lett. Andre lure ideer for å hindre at kondens oppstår kan forlenge levetiden på kortene.

Mvh

Rune

worry

Hei,
Takk for svar og informasjon.
Ja, Raimondas fortalte meg det samme. Bildet i Enerdel-manualen viser nummer fra 1-16, mens de i elektronikken er slik du skriver.
Jeg har ikke noe diagnoseutstyr, så jeg er litt låst med tanke på å løse dette selv. Jeg forsår at PCAN kan lese noe, men det verktøyet du nevner vet jeg ikke noe om. Er det noe oss vanlige med ti elektroniske tommeltotter kan få tak i og bruke?
Think lithium


worry

#9
Det hadde vært glimrende! Må jeg starte en egen tråd om det, eller kan den som føler seg gavmild i dag sende meg en privat melding? Takker på forhånd!
Jeg har en pc med rs232 og WIN7. Er det ok?
Da forstår jeg det slik at man kan analysere Enerdel batteriet med denne kabelen, men først når batteriet er koblet til bilen?
Hva trengs ellers? 12V tilkoblet? Nøkkel i hvilken posisjon?

Edit: Har nå bestilt Peak-adapteret med OBD-ledning. Takker!
Think lithium

runeno

#10
Hei,

Du setter sammen de to kablene jeg listet ovenfor. Du kobler OBD kontakten til bilen (ved sikringene på passasjersiden). Så kobler du til via USB.

Hvis bilen står på lading, så skal det virke. Ellers må tenningen stå i posisjon II, eller bilen må være startet.

Windows 7 går fint. Alt må være tilkoblet, batteripakken og 12V før diagnose. Sørg for at 12V batteri er oppladet. Lad opp via sigarettenner, se https://www.thansen.no/bil/universaldeler/bilbatterier/lader/ctek-comfort-connect-sigarett-stikk/n345764/pn345822/

Selve CTEK laderen finner du her: https://www.thansen.no/bil/universaldeler/bilbatterier/lader/batterilader-ctek-mxs-3.8a/n345764/pn345824/

Nedenfor er et bilde diagnose med korrekte innstillinger:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Select Master Sequence File (MSF) er viktig. Det følger med del slike MSF filer. Velg den som heter Analog_1_8.MSF og trykk Get Data knappen. Deretter Analog_9_16.MSF og trykk Get Data knappen. De viser informasjon om RLEC index 0-7 og RLEC index 8-15.

Det er andre MSF filer også som viser ulike ting, det er ingen fare med å bruke de. En som jeg også liker er Analog.MSF, den viser litt feilkoder og info fra de to første RLEC kortene.

Mvh

Rune

worry

Hei,
Takk for fin beskrivelse. Det blir artig å prøve.

Jeg har ikke kjøpt 12V batteri foreløpig. Tenkte kanskje jeg kunne prøve et rimelig Litium batteri. Det er vel ikke noe stort strømtrekk fra dette batteriet, sammenlignet med der det brukes som startbatteri?
Eller, er det best med blybatteri der?
Think lithium

runeno

Det burde vel fungere bra med ett Litium 12V batteri, tror jeg. Uansett er det viktig at 12V batteri er oppladet. Ser ut som en del får problem med bilen pga et dårlig 12V batteri.

Hvis du lar bilen stå i en periode, husk å sette på CTEK laderen slik at 12V batteriet vedlikeholdslades. Brukes bilen daglig, så vil fremdriftsbatteriet lade 12V batteriet. Uansett ville jeg vedlikeholdslade batteriet hver andre måned.

Mvh

Rune

worry

Ok.
Mener jeg leste et sted at spenningen på 12v batteriet overvåkes, og at det vil lades dersom den blir lav. Så det er altså ikke korrekt (?).
Think lithium

worry

Jeg har fått PCAN-adapteret, og fikk etter hvert kontakt med batteriet. Artig! Takk til Rune, det hjalp veldig med rådene. Og å få se instillingene i bildet. Fikk kontakt med alle RLEC-kortene, men 8 gir gale verdier. Bra start.

Så lurer jeg på en sak... når er det det foregår balansering av celler? I hvilken nøkkelposisjon? Ved kjøring? Ved lading?


Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA