Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisutvikling Model 3

Startet av thorerik, torsdag 07. februar 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

thorerik

I forbindelse med produksjonstakten på model 3 så bør det ikke være lange ventetiden på denne når høsten nærmer seg og i den omgang lurer jeg på hva deres kvalifiserte gjetninger vil være for bruktbilprisen på denne?

Må selv innrømme at model S / Opel Ampera prisingen ikke kommer til å gjenta seg da markedet har fått flere alternativer.

Hva tror dere, kan det lønne seg å vente på en pent brukt Model 3 for å unngå nybil-tapet?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


daktari

Helt klart. Behøver kanskje bare vente til sommeren for å spare litt, det kan være mange som må "flippe" med tap. Model 3 blir i praksis lagerbil også i Europa.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

Alternativt kan du vente på MR som ryktes komme mai, hvis du ikke skal ha performance.

Løve

Jeg har en følelse av at det vil bli veldig vanskelig å flippe elbiler i Norge etter at Model 3 kommer til landet. De mest rekkevidde-hungrige vil definitivt går for Model 3, og da forsvinner teppet under beina på de som vil flippe Niro, Kona og tilsvarende. For de med mye penger tar det kun kort tid å få seg en flunk ny i-Pace eller en E-tron rett fra butikk.

telcontar

Eneste flippe håp for eNiro er hvis den kommer med hengerfeste. Når det i tillegg er stengt for flere reservasjoner på den, så er det kun de som står i køen som får kjøpe og kan flippe til de som MÅ ha hengerfeste.
Tvilsomt om M3 kommer med hengerfeste, holder heller en knapp på at Model Y kommer med luftfjæring og hengerfeste option.

daggad

E-Niro er vel eneste bilen igjen med noe flippepotensiale fremover nå når M3 kommer i bølger.
Kona faller allerede veldig på Finn. E-Niro er vel en i form og utseende den best tilpassede familiebilen slik jeg ser det. Model Y bør drepe det segmentet, men det kommer jo sikkert andre også.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

arthur

De Konaene som selges nå selges fortsatt med svært god margin sett i forhold til selgers selvkost. Vet positivt om en bil som ble solgt denne uken til 419.000 fra forhandler, skinn, soltak og vinterhjul hvilket jo betyr god margin i forhold til kostpris!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

e-Niro er jo ca. akkurat 100.000,- billigere enn Model 3 akkurat nå, e-Kona noe mer (listepris).  Det er jo penger for folk. Leaf 60 kommer kanskje i større volum og mer normal ventetid?
Så har du de som ikke tør/vil ha Tesla uansett.

e-Tron og I-pace er altfor dyre og må holdes utenfor - man får tross alt 2 e-niro for prisen av en likt utstyrt e-tron..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HCO

#8
Sitat fra: daktari på fredag 08. februar 2019, klokken 09:30
e-Niro er jo ca. akkurat 100.000,- billigere enn Model 3 akkurat nå, e-Kona noe mer (listepris).  Det er jo penger for folk.

Forskjellen er under 80.000, dersom man legger noenlunde like forutsetninger til grunn: Billigste variant tilgjengelig akkurat nå, uten metallic. Originale vinterhjul, gummimatter og begge typer ladekabel (schuko + type2). Her er regnestykket:

e-Niro:
Bil inkl. vrakpant og levering 377.400
Gummimatter 1.121 (originale)
Vinterhjul (originale): 17.600
Ladekabel type 2: 2.000 (anslag)
Totalt: 403.121
(Tillegg metallic 5.000 og soltak 5.900)

Tesla model 3:
Bil inkl. vrakpant og levering 464.020
Gummimatter 990 (uoriginale)
Vinterhjul (originale): 15.560
Ladekabel type 2: inkludert
Totalt: 480.570
(Tillegg metallic 12.500-20.900, soltak ikke tilgjengelig)

For differansen på 77.449 kroner får man med Model 3, slik jeg ser det, mye mer bil for pengene. Jeg mener firehjulstrekken alene forsvarer denne prisforskjellen. I tillegg kommer hele 105 km mer rekkevidde, og motorer som tilsammen yter 345hk (har blitt benket til ca. 368...).

Edit: Rekkeviddeforskjellen er 105km...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

kc

SitatFor differansen på 77.449 kroner får man med Model 3, slik jeg ser det, mye mer bil for pengene. Jeg mener firehjulstrekken alene forsvarer denne prisforskjellen. I tillegg kommer ca. 80 km mer rekkevidde, og motorer som tilsammen yter 345hk (har blitt benket til ca. 368...).

I tillegg får du full motor redundans. Motorene kan fungere uavhengig av hverandre og svikter en, kommer du deg uansett videre med den andre. Med hytte i gokk uten folk i nærheten og null mobildekning er det alene verdt 80k, spør du meg.

Øggen

Åpna ikkje egen tråd, men har jo kanskje med prisutvikling å gjør.
EAP blir no standard i Kina, altså "gratis"
Der e vel en del utfordringer mtp pris og handelskrig, men kan det skje her i Europa?
Eller skal kua melkes maksimalt?

https://twitter.com/Teslarati/status/1093783571192602624?s=19
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Mr Oizo

Det må være ganske trist å betale 480 tusen for en bil, og fortsatt ikke få med adaptive cruise control.

Emils

Får jo en bil som begynner på 650 000kr som heller ikke har adaptiv som standard.

Magnus Hansen

Sitat fra: Emils på fredag 08. februar 2019, klokken 10:41
Får jo en bil som begynner på 650 000kr som heller ikke har adaptiv som standard.

Eller hva med å betale 650.000 for en bil uten varme i førersetet...?

Emils

Den opprinnelige diskusjonen sporer nok litt av, men når man konfigurerer opp en Audi e-tron synes jeg Tesla Model 3 gir utrolig mye bil for pengene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA