Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisutvikling Model 3

Startet av thorerik, torsdag 07. februar 2019, klokken 23:11

« forrige - neste »

18650

Jeg tror Model 3 vil få noe større verditap en andre elbiler. Postulerer følgende grunner:

1. Supply er tilstrekkelig.
2. Billigere utgaver av TM3 kommer.
3. Model Y kommer.
4. Det er en sedan med tilhørende lav sittestilling.
5. Utvalget blant konkurrentene øker - spesielt hvis noen tilbyr AWD.

Tesla vil nok ta kunder fra andre leverandører som har problemer med levering, men jeg tror Model 3 først og fremst vil kanibalisere salg av Model S/X. Husk at for mange der ute, er kr 80.000,- mye penger. Uansett hvor mye «mer» man får for pengene.
Også vet jeg endel rett og slett ikke har lyst på Tesla. De venter på at «sitt» merke skal komme med elbil. Husk at gjennomsnittsalderen for en nybilkjøper er noe slikt som 55 år. De fleste av disse er ikke veldig eventyrlystne når de skal bruke pengene sine på bil.  Når man i tillegg ser hvor lojale endel bilkjøpere er til et merke - eller kanskje enda mer til forhandleren,  er det åpenbart at Tesla taper på å ha en kort historie å vise til.

Meeeeeen, biler som selger bra nye pleier historisk også å holde en god annenhåndsverdi, så tviler på noe krakk, men en noe under gjennomsnittet sammenlignet mot andre elbiler.

erikho

Hvis man ser paa utviklingen i USA, tror jeg man ganske raskt kan forvente seg en Model 3 mid-range til rundt 350,000 ($40k x 8.5 USD/NOK). Tror de lanserer mid range i Europa i slutten av februar (med levering Q2), men starter nok litt hoeyere i pris; 370-380,000 ($45k x 8.5). Kun en "educated guess", men de har ekstremt mye kapasitet som maa fylles.

Magnus Hansen

Sitat fra: 18650 på fredag 08. februar 2019, klokken 12:51
Jeg tror Model 3 vil få noe større verditap en andre elbiler. Postulerer følgende grunner:

1. Supply er tilstrekkelig.
2. Billigere utgaver av TM3 kommer.
3. Model Y kommer.
4. Det er en sedan med tilhørende lav sittestilling.
5. Utvalget blant konkurrentene øker - spesielt hvis noen tilbyr AWD.


Forsåvidt enig. Men den naturlige konsekvensen av dette er ikke bare at T'M3 får større verdifall enn en del tidligere elbiler, men at dette drar med seg hele elbilmarkedet. God tilgang på attraktive elbiler vil føre til at elbiler får et verdifall mer på linje med hva vi er vant til fra bensin og diesel. Det er mitt postulat  :)

Magnus Hansen

Sitat fra: erikho på fredag 08. februar 2019, klokken 12:54
Hvis man ser paa utviklingen i USA, tror jeg man ganske raskt kan forvente seg en Model 3 mid-range til rundt 350,000 ($40k x 8.5 USD/NOK). Tror de lanserer mid range i Europa i slutten av februar (med levering Q2), men starter nok litt hoeyere i pris; 370-380,000 ($45k x 8.5). Kun en "educated guess", men de har ekstremt mye kapasitet som maa fylles.

Nå koster vel midrange $43.000, ikke $40.000... forskjellen i pris på de to modellene er $7000. Og de vel helt sikkert få tilsvarende forskjell i Norge. Så da er også 380.000 for billig hvis de ikke samtidig setter ned prisen på LR (som selvfølgelig er mulig)

SurSnasen

Sitat fra: Emils på fredag 08. februar 2019, klokken 10:41
Får jo en bil som begynner på 650 000kr som heller ikke har adaptiv som standard.

Du får også en bil til 875000 kroner hvor adaptiv cruise ikke er standard (og ja, det er faktisk innstegsprisen på en Tesla...)

Strøm Tycoon

Sitat fra: HCO på fredag 08. februar 2019, klokken 09:59
Sitat fra: daktari på fredag 08. februar 2019, klokken 09:30
e-Niro er jo ca. akkurat 100.000,- billigere enn Model 3 akkurat nå, e-Kona noe mer (listepris).  Det er jo penger for folk.

Forskjellen er under 80.000, dersom man legger noenlunde like forutsetninger til grunn: Billigste variant tilgjengelig akkurat nå, uten metallic. Originale vinterhjul, gummimatter og begge typer ladekabel (schuko + type2). Her er regnestykket:

e-Niro:
Bil inkl. vrakpant og levering 377.400
Gummimatter 1.121 (originale)
Vinterhjul (originale): 17.600
Ladekabel type 2: 2.000 (anslag)
Totalt: 403.121
(Tillegg metallic 5.000 og soltak 5.900)

Tesla model 3:
Bil inkl. vrakpant og levering 464.020
Gummimatter 990 (uoriginale)
Vinterhjul (originale): 15.560
Ladekabel type 2: inkludert
Totalt: 480.570
(Tillegg metallic 12.500-20.900, soltak ikke tilgjengelig)

For differansen på 77.449 kroner får man med Model 3, slik jeg ser det, mye mer bil for pengene. Jeg mener firehjulstrekken alene forsvarer denne prisforskjellen. I tillegg kommer hele 105 km mer rekkevidde, og motorer som tilsammen yter 345hk (har blitt benket til ca. 368...).

Edit: Rekkeviddeforskjellen er 105km...

Rett skal være rett, du bør ta med EAP på Model 3 for å få matche e-Niro. Vanlig CC er ikke en funksjon som kan sammenlignes med det e-Niro tilbyr.

Så er det dette med behov og preferanser. Det er en grunn til at sedan-markedet har tørket ut i Norge til fordel for SUV- og CUVer. Mange liker å sitte høyere, av ymse årsaker.

e-Niro har også stor luke bak, noe som muliggjør frakt av hund i bur bak.

Som eneste bil er nok e-niro-formfaktoren et minst like godt utgangspunkt for veldig mange som Model 3.

erikho

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. februar 2019, klokken 13:27
Sitat fra: erikho på fredag 08. februar 2019, klokken 12:54
Hvis man ser paa utviklingen i USA, tror jeg man ganske raskt kan forvente seg en Model 3 mid-range til rundt 350,000 ($40k x 8.5 USD/NOK). Tror de lanserer mid range i Europa i slutten av februar (med levering Q2), men starter nok litt hoeyere i pris; 370-380,000 ($45k x 8.5). Kun en "educated guess", men de har ekstremt mye kapasitet som maa fylles.

Nå koster vel midrange $43.000, ikke $40.000... forskjellen i pris på de to modellene er $7000. Og de vel helt sikkert få tilsvarende forskjell i Norge. Så da er også 380.000 for billig hvis de ikke samtidig setter ned prisen på LR (som selvfølgelig er mulig)

Helt riktig. Jeg tror Model 3 blir satt ned $3000 til sommeren naar tax credit blir redusert. De foerste $3100 reduksjonene er ikke reflektert i europeiske priser enda, men jeg tror de vil blir det ganske raskt. VW I.D blir lansert til vaaren med samme rekkevidde som MR til €29,900 inkl VAT, som tilsvarer ~250,000 i Norge.

Magnus Hansen

Sitat fra: erikho på fredag 08. februar 2019, klokken 13:59
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 08. februar 2019, klokken 13:27
Sitat fra: erikho på fredag 08. februar 2019, klokken 12:54
Hvis man ser paa utviklingen i USA, tror jeg man ganske raskt kan forvente seg en Model 3 mid-range til rundt 350,000 ($40k x 8.5 USD/NOK). Tror de lanserer mid range i Europa i slutten av februar (med levering Q2), men starter nok litt hoeyere i pris; 370-380,000 ($45k x 8.5). Kun en "educated guess", men de har ekstremt mye kapasitet som maa fylles.

Nå koster vel midrange $43.000, ikke $40.000... forskjellen i pris på de to modellene er $7000. Og de vel helt sikkert få tilsvarende forskjell i Norge. Så da er også 380.000 for billig hvis de ikke samtidig setter ned prisen på LR (som selvfølgelig er mulig)

Helt riktig. Jeg tror Model 3 blir satt ned $3000 til sommeren naar tax credit blir redusert. De foerste $3100 reduksjonene er ikke reflektert i europeiske priser enda, men jeg tror de vil blir det ganske raskt. VW I.D blir lansert til vaaren med samme rekkevidde som MR til €29,900 inkl VAT, som tilsvarer ~250,000 i Norge.

Hmm.. ID neo kommer i 2020 hvis vi er heldig. Grunnmodell har wltp på 330km som blir sammenlignbar med tm3 SR. Vi får se kombinasjon pris og rekkevidde når den faktisk kommer. Ikke-lanserte biler har en tendens til å bli overhypet.

olavxxx

Tro kan man gjøre i kirken.
LR og Performance Model 3 er ulik alle andre elbiler i markedet, de har bra ytelse samtidig som at de er agile og har god rekkevidde.

Mange synes S/X og eTron blir for store.

Så klart kommer flere biler på markedet, men ikke forvent at en VW med under 30 mil rekkevidde drar ned prisen på LR/P. Model 3 SR blir i ID sin bracket, men ID fins på papiret, vi vet ikke om den kommer i 2020(?). Holder de løfte om pris og er kanskje Model 3 SR bedre enn lovet ved lansering?

Kommer moms, bremser også verditap pga høyere kjøpspriser.

HCO

Sitat fra: model3citizen på fredag 08. februar 2019, klokken 13:52
Rett skal være rett, du bør ta med EAP på Model 3 for å få matche e-Niro. Vanlig CC er ikke en funksjon som kan sammenlignes med det e-Niro tilbyr.

Jeg har ikke testet "autopiloten" på e-Niro, men jeg antar at den er ganske lik som den på Kona, som jeg har litt erfaring med. Og den er så ubrukelig at jeg gjerne skulle betalt ekstra for å slippe den... Så for meg, som ikke er hung-up verken i metallic lakk eller ACC, er prisforskjellen på 77k helt reell (og helt i henhold til min Model 3-bestilling...).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Pepsipepsi

Jeg tror også TM3 går ned i pris. Tesla sier jo de har satt den ned med kr 10000, og så skal jo prisen gå ytterligere ned når produksjonen blir mer effektiv. Jeg har foreløpig ikke sett noe til prisreduksjonen i Norge.

Ellers så tror jeg Y vil medføre stort verditap for TM3 dersom denne får en forholdsmessig prisforskjell til TM3 som TMX har til TMS.

Har ikke klart å bestemme meg om jeg skal skal kjøpe TM3 LR eller vente. Evt kjøpe en av bilene som blir levert tilbake på tre dagers returrett.

Handyman

Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 08. februar 2019, klokken 14:37
Jeg tror også TM3 går ned i pris. Tesla sier jo de har satt den ned med kr 10000, og så skal jo prisen gå ytterligere ned når produksjonen blir mer effektiv. Jeg har foreløpig ikke sett noe til prisreduksjonen i Norge.

Ellers så tror jeg Y vil medføre stort verditap for TM3 dersom denne får en forholdsmessig prisforskjell til TM3 som TMX har til TMS.

Har ikke klart å bestemme meg om jeg skal skal kjøpe TM3 LR eller vente. Evt kjøpe en av bilene som blir levert tilbake på tre dagers returrett.
Har du referanse til at Tesla har satt ned prisen med 10000 NKR?
I USA har de satt ned prisen med 1100$
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

bjornskj

Sitat fra: HCO på fredag 08. februar 2019, klokken 14:29
Jeg har ikke testet "autopiloten" på e-Niro, men jeg antar at den er ganske lik som den på Kona, som jeg har litt erfaring med. Og den er så ubrukelig at jeg gjerne skulle betalt ekstra for å slippe den... Så for meg, som ikke er hung-up verken i metallic lakk eller ACC, er prisforskjellen på 77k helt reell (og helt i henhold til min Model 3-bestilling...).
For meg så er forskjellen CC vs. ACC - CC er i min bok helt bortkastet men ACC er noe som jeg benytter mye. AP derimot er nok mye bedre i TM3 men dette krever som nevnt 40k ekstra.

HvemPrompa

Sitat fra: HCO på fredag 08. februar 2019, klokken 14:29
Sitat fra: model3citizen på fredag 08. februar 2019, klokken 13:52
Rett skal være rett, du bør ta med EAP på Model 3 for å få matche e-Niro. Vanlig CC er ikke en funksjon som kan sammenlignes med det e-Niro tilbyr.

Jeg har ikke testet "autopiloten" på e-Niro, men jeg antar at den er ganske lik som den på Kona, som jeg har litt erfaring med. Og den er så ubrukelig at jeg gjerne skulle betalt ekstra for å slippe den... Så for meg, som ikke er hung-up verken i metallic lakk eller ACC, er prisforskjellen på 77k helt reell (og helt i henhold til min Model 3-bestilling...).

Amen til dette med Autopilot...dessuten så er dette en bil jeg faktisk har lyst til å KJØRE! Jeg trodde faktisk jeg kom til å bli Kia-eier med ekstremt lavt kø-nummer på e-Niro, men du verden så glad jeg er nå for å få så utrolig mye mer bil for pengene med en Model 3 (mye av det er nok BOS sin skyld, ikke nødvendigvis Kia).

Amoss

Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 08. februar 2019, klokken 14:37
Jeg tror også TM3 går ned i pris. Tesla sier jo de har satt den ned med kr 10000, og så skal jo prisen gå ytterligere ned når produksjonen blir mer effektiv. Jeg har foreløpig ikke sett noe til prisreduksjonen i Norge.

Som du sier så skal prisen ytterligere ned når produksjonen blir mer effektiv. Men det skjer i form av SR, muligheter for RWD og muligheter for å droppe PuP. Ikke i form av at de eksisterende utgavene blir billigere.

Ja, de har satt ned prisen i USA for svare på den reduserte skatterabatten, og i Kina betaler de vist deler av tollen på bilene sies det?  Men *denne* prisreduksjonen tror jeg ikke du skal forvente deg her. I alle fall ikke før Norge starter med MVA på disse bilene.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA