Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Væskekjølte rotorer i elektromotorer

Startet av power59, torsdag 07. februar 2019, klokken 15:26

« forrige - neste »

jlan

En annen diskusjon kanskje - men jeg tipper de  ganske snart vil erstatte den ene av Audi motorene og den de utvikler for VW ID. e-Golf motoren kan også være en grei frontmotor i kombinasjon med AKA/ATA.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Sitat fra: Orbit på mandag 18. februar 2019, klokken 12:34
Det litt lengre svaret:

Sitat fra: Orbit på lørdag 01. desember 2018, klokken 22:07
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. desember 2018, klokken 19:26
Lurer på hva som ble vektlagt ved valg av async motorer

Fritt oversatt fra tysk:
Sitat fra: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs35146-018-0040-8

  • Ikke behov for råstoffer som kan ha uforutsigbar tilgjengelighet, og dermed leveransesikkerhet for rotor.
  • Ingen tomgangstap når motoren triller fritt uten effektpådrag.
  • Samme motortype på begge aksler.
  • Billigere i produksjon enn PSM og FSM-alternativene

Så 3 av 4 går på produksjonsoptimaliseringer. De sier også indirekte at PSM-motorer på begge aksler (ref i-Pace) vil gi unødvendige tap.

Sitat fra: Orbit på mandag 03. desember 2018, klokken 08:46
...
Og da er en litt tilbake til hvorfor Audi vil ha samme motortype foran og bak. De lager per i dag kun to versjoner av selve motorkjernen: 125 og 140kW. Modellen som kommer først ('55') får 125 foran, 140 bak (med boost til hhv 135/165). På en senere sterkere modell setter de 140kW foran, og 2x 125kW bak ('e-tron S' ??). Det vil og være mulig å lage en svakere variant med 125kW på begge aksler med disse byggeklossene
Best med pose og sekk:
http://empoweringpumps.com/ac-induction-motors-versus-permanent-magnet-synchronous-motors-fuji/

jlan

Sitat fra: olavxxx på mandag 18. februar 2019, klokken 21:05
Best med pose og sekk:
Ja, men mens ASIM (asynkronmotorer) holder stand, så er PMSM( permanentmagnetmotorer) allerede sterkt utfordret av SynRM (reluktansmotorer), som bl.a i Tesla Model3  er videreutviklet til PMa-SynRM( Permanent Magnet assisted Synchronous Reluctance Motor). BMW har noe lignende i i3, som de kaller for HSM (H for Hybrid). 

Noen ser også på EESM (strøm tilført spoler i rotoren via sleperinger),  for å unngå permanentmagneter, men den virker visst enda bedre med litt permanentmagneter, PMa-EESM blir vel det da.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Sitat fra: kodax på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:37
Slike ting er også min bekymring. Det skrytes også ellers av at bilen har diverse pumper, mange control units for å styre alt mulig osv. Det er svært mange ting Audi gjør med denne bilen som de ikke har erfaring med fra tidligere, så føler litt at man er forsøkskanin...
Auda Audi:
https://insideevs.com/news/353790/audi-recall-e-tron-charging-water-fire/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Tellus

Ulempen er jo ganske enkelt at motoren er mer ineffektiv under bruk og at motoren veier mer (som også betyr mer forbruk)


Bzzlink

Her kan man nerde litt på kjøle/motor/elektronikk/ løsninger på bolt/bmw i3/ Model 3

Finnes det en Munro gjennomgang på etron?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA