Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalt daglig lading opp til 90%

Startet av Handyman, torsdag 07. februar 2019, klokken 14:07

« forrige - neste »

Handyman

Tesla anbefaler nå daglig lading opp til 90%
https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation?redirect=no

Edit: endret til: OPP til 90%
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

frosken

"For vanlig bruk, anbefaler vi at du holder Teslaen satt i 'Daglig'-rekkeviddebraketten, opp til ca. 90 %."

(Min utheving).

Simen1

Batteriet lenge "nok" uansett hvordan man bruker det, men jo lavere % desto lengre varer det.

Til daglig bruk har jeg redusert fra standard 80% til 70% maks.

Når jeg har behov for 100% lader jeg det opp sånn at det når 100% litt før jeg skal ut på den lange turen.

Unngå å la bilen stå lenge med 90-100% på batteriet.

Jeg tror dette gir god batterihelse og mindre kapasitetstap over tid. Per i dag har jeg ca 94% igjen etter nesten 150 000 km.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Øyvind.h

90% er maksimalt av hva som anbefales i det daglige. Intervallet er 50-90%.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Over 90% begynner kapasitetstapet over tid å dra i vei ganske betydelig, men det vil være målbart ned til omkring 70-75%. Jeg lader til 70% på sommeren og 80% nå på vinteren. Hvis jeg lader til 70% hele året hender det at jeg vil komme ned til 20% på vinteren, og det er ikke gunstig for batteriet og det gir ikke veldig mye buffer til overs.

Altså mitt råd er at hvis man trenger å lade til 90%, kjør på, men trenger man ikke 90%, lad heller til 70-80%. Å lade til mindre enn 70% er unødvendig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Handyman

#6
Her en video om de nye ladeanbefalingene fra Tesla, og ulempene med å kun lade feks mellom 50 pg 70.

https://www.youtube.com/watch?v=G5t1YOHQhlc
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

50-90% var markert som "Daily"-område da jeg fikk utlevert X i 2017, så anbefalingene har vel vært de samme en stund?

Vhagar

Sommer som vinter har jeg den stående på 70% som er det jeg til nå har oppfattet som beste anbefalingen på biler som står "litt" stille.

Småkjøringen blir liggende på 50-70% og drar den ellers noen ganger i mnd ned til 30%. Svært sjelden jeg har vært ned mot 20% men lader heller til 80-90% om jeg tror jeg ender opp med å bikke under 20% når jeg når tak i lading. Ender da som regel opp med å ha kjørt fra mellom 80-90% og ned til 20-30%

Lader også til 90% om jeg føler for å ha 10-20% i buffer til avriming/oppvarming før retur dersom risikoen er der.
10% har jeg nærmet meg 1 gang.

Så jeg kjører vel i et relativt lite område av batteriet, håper det tåles over tid.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Var det ikke du som hadde forbruk rett over 200Wh/km også? Høres ut som du er drømmen å kjøpe brukt elbil av.  :angel:
Jeg _bruker_ bilene, og forventer de skal tåle det. Både effekten og rekkevidden. Har ladet til 100% mange ganger (alltid før langtur), men den står ikke lenge med 100%, og kjører den også langt ned om det passer slik (vært nede i 10% og under mange ganger), men igjen på langtur, så det er kort tid den står slik. Ligger ellers stort sett mellom 50 og 75%.

F.eks. e-Golf har 94% SOC på 100%-lading, og der lader "alle" til 100%, og mange lar de stå slik i tillegg... blir spennende å se hva ståa er med batteribilene om 15 år.

Vhagar

Mulig vi er flere, men ja, jeg har et forbruk på triptelleren som har rullet siden dag 1 på ca 208 nå som det ble vinter, i sommer var den nede mot 203. Så ikke den helt store forskjellen. Skal tro hvor mange som faktisk kjører model X på under typical?

Men så lever jeg på en kant av landet uten motorvei, drar ikke henger eller andre påheng og har vel lært meg å kjøre med kun en pedal uten å være en sinke selv om jeg har den i chill til daglig og hiver den av dersom det dukker opp behov for forbikjøringer. Noen høydemeter er det jo rundt meg som jeg må over innimellom men det ser ikke ut til å dra opp snittet særlig, noe som er hyggelig. Jeg har også lært meg at bilens rekkevidde er bedre enn jeg trodde i starten. Det skyldes rett og slett at teststrekningen min var krevende, mange kurver dreper effektiviteten.

Jeg har vært ca en håndfull ganger på 100% men da har jeg også kjørt så å si med en gang. Så det har trolig ikke påvirket batteriet alt for mye. Og jeg mener jo at jeg bruker bilen, selv om jeg behandler den pent.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Har du snittbruk på 208Wh/km er du snill som et lam med den.  :police: Et eneste maksdrag fra lav fart og opp til 100ish, så er slikt forbruk bare å glemme. Jeg har snitt på rundt 270 på 18 500km, så jeg har da svidd av 270Wh * 18 500km = 4 995 000Wh / 1 000 = 4 995kWh. Med ditt forbruk tilsvarer det 24 014km.  :o Når bilene nærmer seg 200 000km så kan virkelig slikt utgjøre en forskjell...

THE

Har X100D kjørt 56000 km, ca 3000 km med campingvogn, ca 5000 km med vanlig varetilhenger , drøyt 30000 km på vinterhjul. Snittforbruk 227Wh/km.

Bor i Sogn og Fjordane, kjører 100 km hver dag til jobb med omtrent jevn fordeling av 60- 70 og 80-soner. Ikke så mye småkjøring, og nesten ikke kjøring på 90+ km/t veger. Ligger på ca 200Wh/km på daglig kjøring selv ned mot 5 minusgrader.

Det har veldig mye å si hvilke type veger man kjører mest på, og hvilken dekkdimensjon man har for forbruk. Jeg har nok et veldig optimalt bruksmønster (bortsett fra campingvogn og tilhenger) for å få lavt forbruk.

Jeg så det samme da jeg hadde Zoe også. Jeg hadde veldig lavt forbruk i forhold til de fleste andre med lik bil. Det hører med til historien at jeg bevisst velger hjuldimensjon for lavt forbruk på vinterhjul. Har 235/55×19 Goodyear Ultragrip Ice SUV på Xen, og har lavere forbruk ved like forhold på vinterhjul enn med originale 20" sommerhjul.

For å komme litt inn på tema for tråden også:
Jeg lader stort sett opptil 70-75% på vinter, da er jeg stort sett ikke under 40% når jeg lader neste natt. På sommer lader jeg som oftest til 65-70%, og kommer da sjelden under 40%. Har ladet til 100% kanskje 3-4 ganger før langtur, men som oftest starter jeg turen før bilen når 100%. På Supercharger lader jeg stort sett til max 70% pga da begynner ladeeffekten å bli for lav til at jeg orker å stå lenger. Lader heller en ekstra gang fra 10-50 % i stedet for å lade til 90 % for å komme fram med ei færre lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

alda

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. februar 2019, klokken 14:45
Over 90% begynner kapasitetstapet over tid å dra i vei ganske betydelig, men det vil være målbart ned til omkring 70-75%. Jeg lader til 70% på sommeren og 80% nå på vinteren. Hvis jeg lader til 70% hele året hender det at jeg vil komme ned til 20% på vinteren, og det er ikke gunstig for batteriet og det gir ikke veldig mye buffer til overs.

Altså mitt råd er at hvis man trenger å lade til 90%, kjør på, men trenger man ikke 90%, lad heller til 70-80%. Å lade til mindre enn 70% er unødvendig.
Du säger att kapacitetstap är målbart ned till 70 %, men att ladda till mindre än 70 % är onödigt? "Why risk it" om det inte behövs säger jag...
Ligger stort sett på mellan 50-70 % SOC då det passar mitt köremönster, laddar upp til 100 % innan längre turer (software-spärrat 75kw batteri).
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Vhagar

Sitat fra: gr på fredag 08. februar 2019, klokken 09:54
Har du snittbruk på 208Wh/km er du snill som et lam med den.  :police: Et eneste maksdrag fra lav fart og opp til 100ish, så er slikt forbruk bare å glemme. Jeg har snitt på rundt 270 på 18 500km, så jeg har da svidd av 270Wh * 18 500km = 4 995 000Wh / 1 000 = 4 995kWh. Med ditt forbruk tilsvarer det 24 014km.  :o Når bilene nærmer seg 200 000km så kan virkelig slikt utgjøre en forskjell...

Nå har jeg ikke planer om å selge, men får da håpe at godt bilhold speiler en ev. pris i fremtiden. Mulig dette har større utslag på elbiler enn andre da det kan vise til ev. hvor godt batteriet er? Merk dette er en X75D. Dekk er standard som ble utlevert med bilen.

Jeg har da testet hvor mye futt det er i bilen. ca 10 ganger har den vel hatt klampen i bånn og ca halvparten av gangene bikket jeg vel 100.

Sjekket nå, jeg har 66% (vet jo ikke om det er 66,1 eller 66,9) og bilen sier at jeg da har 216km rekkevidde, så jeg tror ikke jeg har tapt så mye til nå fra 100% kapasiteten til batteriet. Så lading til 70% og intervallet jeg har forbruk i ser ut til å være ok for batteriet sin del enn så lenge?

Det som plager meg mest med 66% er at bilen sier charging complete, mens "limiten" helt tydlig viser at jeg har satt den til 70, så det grønne batteriet når ikke opp til 70% streken. Dette er noe som har startet etter v9 softwaren der limit innstillingen ikke "snapper" til strekene, noe som er irriterende. Trolig bare en bug.

Ang. triptellerene og forbruk, så var det litt snillere enn jeg husket og omvendt.
13 113,0km - 2 727,8kWh - 208 Wh/km
11 833,8km - 2 417,5kWh - 204 Wh/km

Jeg tror nok at forskjellen på mitt og ditt forbruk har mye med fart å gjøre? At du kjører på veier med høyere fart og dertil høyere motstand og økt forbruk? Eller at du er "bråere" i kjørestilen?

Jeg antar at jeg kommer til å se helt annen statistikk på min bil etter en tur til Spania i høst.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA