Har du snittbruk på 208Wh/km er du snill som et lam med den.
Et eneste maksdrag fra lav fart og opp til 100ish, så er slikt forbruk bare å glemme. Jeg har snitt på rundt 270 på 18 500km, så jeg har da svidd av 270Wh * 18 500km = 4 995 000Wh / 1 000 = 4 995kWh. Med ditt forbruk tilsvarer det 24 014km.
Når bilene nærmer seg 200 000km så kan virkelig slikt utgjøre en forskjell...
Nå har jeg ikke planer om å selge, men får da håpe at godt bilhold speiler en ev. pris i fremtiden. Mulig dette har større utslag på elbiler enn andre da det kan vise til ev. hvor godt batteriet er? Merk dette er en X75D. Dekk er standard som ble utlevert med bilen.
Jeg har da testet hvor mye futt det er i bilen. ca 10 ganger har den vel hatt klampen i bånn og ca halvparten av gangene bikket jeg vel 100.
Sjekket nå, jeg har 66% (vet jo ikke om det er 66,1 eller 66,9) og bilen sier at jeg da har 216km rekkevidde, så jeg tror ikke jeg har tapt så mye til nå fra 100% kapasiteten til batteriet. Så lading til 70% og intervallet jeg har forbruk i ser ut til å være ok for batteriet sin del enn så lenge?
Det som plager meg mest med 66% er at bilen sier charging complete, mens "limiten" helt tydlig viser at jeg har satt den til 70, så det grønne batteriet når ikke opp til 70% streken. Dette er noe som har startet etter v9 softwaren der limit innstillingen ikke "snapper" til strekene, noe som er irriterende. Trolig bare en bug.
Ang. triptellerene og forbruk, så var det litt snillere enn jeg husket og omvendt.
13 113,0km - 2 727,8kWh - 208 Wh/km
11 833,8km - 2 417,5kWh - 204 Wh/km
Jeg tror nok at forskjellen på mitt og ditt forbruk har mye med fart å gjøre? At du kjører på veier med høyere fart og dertil høyere motstand og økt forbruk? Eller at du er "bråere" i kjørestilen?
Jeg antar at jeg kommer til å se helt annen statistikk på min bil etter en tur til Spania i høst.