Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalt daglig lading opp til 90%

Startet av Handyman, torsdag 07. februar 2019, klokken 14:07

« forrige - neste »

Simen1

Jeg tror småkjøring på vinteren (=mye oppvarming) spiller større rolle. Tur-retur jobb 5-10 km hver dag med mange minusgrader gir enormt forbruk hos meg. På langkjøring 50-100 km er forbruket mye lavere selv med samme føre og temperatur og høyere hastighet.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Vhagar

Småkjøring, særlig vinterstid, drar nok opp snittet en del for noen ja. Det spørs vel hvor mye en forvarmer, men en klarer vel ikke å få forvarmet batteriet nok på hjemmelader (mitt gjør hvertfall ikke det) vinterstid.

Jeg har ikke tall på det, men stort sett er mitt forbruk på turer på 1-5 mil, der første mila ofte har et overforbruk og siste delen gjør at snittet synker. Og nei, det skyldes ikke høydeforskjell mot slutten. Ellers er det svært mye kaldkjøring på 1-2km.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

noto

Tar det som et hint fra Tesla at nye Model S/X er capped på 92%.

OhmPaPa

Sitat fra: noto på lørdag 09. februar 2019, klokken 16:09
Tar det som et hint fra Tesla at nye Model S/X er capped på 92%.

What? Får du ikke ladet 100% altså?  ??? ???  Når begynte dette da?

Eller er det avhengig av software-versjon?

noto

Nye S og X har ca. 100kWh batteri som er softwarebegrenset, men den kan leveres uncapped («extended») mot et tillegg på USD 8.000.

Simen1

#20
Sitat fra: Handyman på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:29
Her en video om de nye ladeanbefalingene fra Tesla, og ulempene med å kun lade feks mellom 50 pg 70.
https://www.youtube.com/watch?v=G5t1YOHQhlc
I grafen ved 5:13 ser det ut som det er kjempeforskjell, men jeg mener det er villendende grafer fordi mindre sykluser som f.eks 65-75%-syklusen selvsagt gir mye kortere kjørelengde per syklus enn f.eks 25-100%-syklusen. Kompenserer man for dette så ser man at gjenværende batterikapasitet er mye mindre avhengig av ladestrategi.

Tar vi de eneste sammenlignbare tallene i antall km og sammenligner får vi:

100-40-syklusen vs 85-25-syklusen er begge 60% per syklus. Antar vi at batteriet er 100kWh vil hver syklus gi 60kWh. Antar vi 200 Wh/km så vil det etter 5000 sykluser si 1,5 millioner km. Ladestrategien 100-40 gir 79% igjenværende kapasitet etter 1,5 millioner km, mens ladestrategien 85-25 gir 84% igjen etter 1,5 millioner km. Jeg vil påstå at de aller fleste biler blir moden for skrothaugen lenge før det. Det er altså irrelevant om det er 79 eller 85% igjen når bilen er så gammel.

Samme med 100-50 vs 75-25 syklusene. Etter 1,25 millioner km gir 75-25 strategien 81% gjenværende kapasitet, mens 100-50-strategien gir 88% gjenværende.

Antar vi 50 kWh batteri som i M3 SR og et lavere forbruk på 160 Wh/km så kan km-tallene reduseres med 37,5%. Det er likevel nok til et veldig langt bil-liv. Tallene er riktignok forenklet siden vi ikke vet hva de definerer som 0 og 100% hverken i testen eller i Teslas biler, samt forskjeller mellom batterikjemier, men det gir i hvert fall en viss pekepinn om at batteriene lever mer enn lenge nok.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Øyvind.h

Ikke glem aldring oppi det hele da. Aldring forringer også cellene, ikke bare bruk. Og mtp slitasje er det tiden tilbragt på 100% SOC som forringer. Ser man på tap for en celle som står lagret på 100% er det ganske solid over tid. De som har drever med avlesning av batteripakker i Norge avdekket at Teslas demobiler som lades til 100% og står lengre tid på 100% har solide tap fra start. Var vel snakk om flere prosent høyere tap ila et år eller to på disse bilene enn de som er behandlet pent i privat eie.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Vhagar på fredag 08. februar 2019, klokken 16:56Jeg har da testet hvor mye futt det er i bilen. ca 10 ganger har den vel hatt klampen i bånn og ca halvparten av gangene bikket jeg vel 100.
Hehe, snill som et lam, ja, sa jo det.  :o Du har gjort deg fortjent til både P4-hjertet i bakruta og refleksvest over passasjersetet. ;)

Jeg har nok maks pådrag, av varierende varighet, hver eneste dag, som regel til ca. 100km/t. Tipper et firesifret antall ganger totalt.

Muffinman

#23
Sitat fra: Simen1 på tirsdag 19. februar 2019, klokken 12:02
I grafen ved 5:13 ser det ut som det er kjempeforskjell, men jeg mener det er villendende grafer fordi mindre sykluser som f.eks 65-75%-syklusen selvsagt gir mye kortere kjørelengde per syklus enn f.eks 25-100%-syklusen. Kompenserer man for dette så ser man at gjenværende batterikapasitet er mye mindre avhengig av ladestrategi.
Nå har ikke jeg sett videoen, men vil påpeke at man i denne sammenhengen normalt regner 1 syklus som en full syklus, dvs 100%. 4 ladinger mellom 50 og 75% er altså for 1 syklus å regne, og kjørelengden skal dermed bli lik.

Når batteriprodusentene oppgir forventede sykluser i levetid ved ulike lademønstre oppgir de alltid sykluser omregnet til 100%.

Tid x soc x temperatur er også viktig, og dermed vil ladegrensa ha betydning, spesielt om man ikke kjører umiddelbart etter at ladingen er ferdig. Grovt sett kan man regne med dobling av degraderingen for hver 10% soc, forutsatt lik temperatur. Det gir firedobbel degradering ved 90% i forhold til 70%, og åttedobbel på 100%. Vet at dette er en grov overforenkling, men det gir en ide om hvor ballparken ligger om ikke annet.

Vhagar

Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 16:45
Sitat fra: Vhagar på fredag 08. februar 2019, klokken 16:56Jeg har da testet hvor mye futt det er i bilen. ca 10 ganger har den vel hatt klampen i bånn og ca halvparten av gangene bikket jeg vel 100.
Hehe, snill som et lam, ja, sa jo det.  :o Du har gjort deg fortjent til både P4-hjertet i bakruta og refleksvest over passasjersetet. ;)

Jeg har nok maks pådrag, av varierende varighet, hver eneste dag, som regel til ca. 100km/t. Tipper et firesifret antall ganger totalt.

Hehe, takk men jeg står over de belønningene der :)
Det har nok mye med hvor en bor og hvilke veier som er i nærheten. Har man mye motorvei rundt seg med høy fart og korte påkjøringsfelt så sier det seg selv at en får et helt annet forbruk. Men på det jevne uten slike pådrag så er forbruket på en X svært så behagelig. På en av mine standardstrekninger på ca 5 mil ligger jeg i snitt på et forbruk i alt fra rett under 170wh/km til ca 220wh/km alt ettersom føret og det må jeg si meg fornøyd med. Det er småkuppert og relativt svingete.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA