Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lademafian

Startet av SoftwareGeek, lørdag 16. februar 2019, klokken 13:54

« forrige - neste »

SoftwareGeek

Ladebokser koster mer enn Macbook. En enkel boks, hvordan er det mulig. Reelle kostnaden er vel bærmere 2000kr for en ladeboks av topp kvalitet

https://www.dn.no/morgendagens-naringsliv/elbil/teknologi/zaptec/pengene-rant-ut-av-teknologiselskapet-da-satset-eierne-alt-pa-ett-kort/2-1-544140

sjokomelk

Jeg vet ikke helt hva en "mafian" er, men mistenker du mener "mafiaen" :police:

Zaptec har vært flinke til å lage et bra produkt i en nisje ingen andre hadde noe like bra å komme med. Husk også at de leverer mer enn bare hardware. Det ligger software og et eget økosystem rundt utstyret deres også.

Jeg vil bare si de har gjort en god jobb med å få firmaet til å gå så bra som det gjør. Ingen kan ta fra de det. Det er lov å tjene penger her i verden. :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

Kunne vært interessant å se en oppstilling på hva du tenker inngår i "reelle kostnader", hvilke forutsetninger du legger til grunn og hvilke beløp du plasserer under de ulike postene - og hvor du henter de fra.

Vhagar

Jeg skjønner ikke linken mot noe mafia her i dette tilfellet. Utvikling av et produkt koster, mye! Både hardware og software. Teknologi i seg selv kan være billig når det masseproduseres, men det ser ut til at det er en andel manuelt arbeid her også, som koster mye! Og de omsetter neppe så mye at de får de beste kvantumsrabattene vil jeg tro, så igjen noe som bidrar til at antagelsen din om rundt et par tusen blir total skivebom på dette produktet på nåværende stadie. Så skal så klart resultatet reinvesteres for å lage et bedre prudukt (ev, få ned kostnader) og sikre at de som spyttet inn millioner får igjen investeringen sin. Deretter kan de starte å tjene penger, om noen år, som ikke trengs for å overleve som selskap. Alternativet hadde jo vært at de subsidierte alle kundene sine i håp om at volum ga nok inntekter til å tjene inn igjen investeringer, utviklingskostnader og driftsutgifter. Men da skal du ha mye penger i bakhånd.

Så kan en være uenig i pris, men markedet bestemmer. Så lenge noen er villig å betale så er det mulig å ta en slik pris. De snakker mye om effekttariffer og at den kan ta kloke valg rundt slikt. Men med en TWC på veggen fra før så tror jeg at det skal noe til før jeg bytter ut i en slik ladestasjon. TWC'en kan jo stå "på fult" og så kan smarthuset styre strømtilgangen den får.

Macbook'en derimot er dyr, så regner med at det er en mafia der også? Og det på enheter hvor kostnadene har flere milioner enheter å fordeles på. Med mindre MacOS står for ca 50% av en macbooks pris...

Jeg har ingen relasjoner til Zaptec eller noen rundt.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Sitat fra: SoftwareGeek på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:54
Ladebokser koster mer enn Macbook. En enkel boks, hvordan er det mulig. Reelle kostnaden er vel bærmere 2000kr for en ladeboks av topp kvalitet

https://www.dn.no/morgendagens-naringsliv/elbil/teknologi/zaptec/pengene-rant-ut-av-teknologiselskapet-da-satset-eierne-alt-pa-ett-kort/2-1-544140
Apple leverer nærmere 20 millioner Macbooks i året. Slike antall gir STORE reduksjoner i enhetskostnader.

Materiellkosten på en ladeboks er ikke høy, men det skal dekke utvikling, videreutvikling, skal holde produksjons- og kontorfasiliteter, logistikk, lønn, sykekostnader etc.

Er det noen som er mafia i elektroverdenen, så er det grossistene, som er på grensa til å være verre enn dekkbransjen. For eksempel Ahlsell. De setter veilledende priser langt over listepris, og gir rabatter oppi 80%.

fredag

Det er vel bare fint at norske firmaer klarer å lage elbil-ladeprodukter og tjene penger på det. Ingen grunn til å slenge dritt. Du bør heller gratulere dem.

Klart det går an å selge enkle ladekontakter rimeligere, men Zapcharger er et helt annet og mye mer avansert produkt med lastdeling, tilgangskontroll, energimåling og avansert håndtering av faser.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Wibla

Fant patentet til Zapcharger Pro, og det er ikke noe tullegreier... kan forstå at de koster litt, for å si det sånn.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA