Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalt løsning for 90 bilplasser - fritidsboliger på fjellet

Startet av Bjoris, torsdag 07. februar 2019, klokken 13:21

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg er med i en gruppe som skal se på løsning for lading til 90 biler i ett garasjeanlegg på fjellet. Dette er ett innendørs garasjeanlegg, bygd i 2008. Anlegget er naturligvis med 400 volt.

Dersom det var ett anlegg for fastboende ville jeg naturligvis anbefalte løsning med ladestasjon på hver enkelt parkeringsplass. Men dette blir åpenbart svært kostbart, med ladestasjon på hver plass pluss veldig mye kabling og selvsagt noe avanserte greier for lastfordeling.

Det ville jo da blitt flere uttak enn i ladegarasjen i Oslo under festningen...:)

Det må sies at vi har ingen ekstra plass ledig til noe felles lading som har vært min anbefalte løsning i ett slikt opplegg, ideelt 4-6 ladeplasser.

Er det noen som vet noe om kostnader for slike felles-anlegg for veldig mange?

Vi er 6-7 stk som har fått egne bokser så noe er gjort, men det blir mye surr med deling av disse, flytting av biler i en trang garasje, betaling etc...

Magnus Hansen

#1
Var litt uklart for meg i alle fall: har dere faste p-plasser i garasjeanlegget?

Ellers tenker jeg at bilparken er i ferd med å bli elektrifisert, og at et opplegg bør ta hensyn til at alle får elektrisk bil innen 10-20 år. Da trenger man ikke gjøre klart til lading på hver eneste plass, men lage et opplegg som man vokse i. Det blir fort kortsiktig å legge opp til noen få ladere som kanskje må fjernes igjen senere. Og for å få et slikt  opplegg så er lastdeling uungåelig for et så stort anlegg. Men skjønner at dette er ekstra vanskelig i en hyttegarasje. Man kan fort bruke masse penger på et anlegg som stort sett ligger brakk, men som krever mye kapasitet hver påske..

Lars C. Krogenæs

Hei

Det er litt uklart hva dere ønsker.

Det som vanligvis gjøres er:

Sameiet legger opp full infrastruktur i garasjen. Pris på dette pleier å ligge på rundt 4 tusen per plass.
Så kjøper hver og en ladestasjon når man selv ønsker det.
Strømmen hentes fra hovedtavler. Regner med at det er seksjoner over, slik at det ikke blir noe problem å balansere ladeanlegget med det som blir brukt ellers i bygget. Hver bruker betaler for sitt ladeforbruk gjennom en automatisk betalingsløsing.

Hva kan sameiet gjør for å få dette billigere?

  • Dere kan bygge ut infrastruktur i etapper, og bytte plasser innbyrdes, slik at de som trenger lading står samlet. Så utvider man med flere områder etterhvert
  • Dere kan kutte ut effektbalansering til bygget, til å begynne med, for heller å sette dette på et lavt nivå nær dere har få brukere
Dere må uansett ha lastbalansering mellom ladestasjonene som er beregnet for fremtidig skalering.
Billige løsninger vil fort bli veldig dyre. Jeg tipper det vil være dobbelt så mange elbiler i 2020 som i 2019. Så vil det igjen doble seg i 2021. Det må dere ta høyde for.

Det er dessverre ikke mulig å kutte i svingene, selv om det bare er fritidsboliger, men med en pris på rundt 4000kr per enhet for felles-delen og 22.000kr for hver og en, et det ikke veldig dyrere enn Reodorfelgen-løsninger.

Dere kunne ha satt opp et ladetorg, men å lade 1stk. Audi e-tron på 7kW tar 14-15 timer. På et slikt sted vil man stort sett komme med relativt tomt batteri og så skal man hjem etter 48 timer. Det blir dermed ikke mange som kan bruke samme felles ladestasjon i løpet av en helg.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Burger

Jeg tar høyde for at det ikke er faste plasser, Lars her skriver godt om det.

En ideell langtids parkeringsplass for meg så hadde hver andre eller til nød hver tredje eller fjerde parkeringsplass hatt mulighet for lading. Dersom laderne er spredt og plassen foran lader er opptatt, så kan jeg strekke ledningen fra en naboplass. Har man nok ladere slik og lar de gjeveste plassene være handikap eller ladefri, så kan man droppe skilt om "reservert for ladende elbil"

Etter å ha lest en del her så tror jeg at det beste er å få skikkelig anlegg med lastbalansering og skinner med en gang og veldig lett for å koble til nye ladere fortløpende som behovet øker.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Bjoris

Flott, her var mange gode tanker.

Hvilken startkostnad ser en for seg her? (4.000*90) 360.000? Problemet til sameiet er selvsagt økonomi og vilje fra flertallet på bruke mye penger på dette, men 4.000 pr leiligheter virker jo ikkje avskrekkende i det hele tatt, hadde trodd slikt ble mye dyrere...

Vi har hele tiden visst at det kom til å bli ett problem at noen av oss fikk tilgang til egen stikk. Men i 2014 var det selvsagt både mye dyere å lage noe felles om det i det hele tatt fantes løsninger, OG det var jo ikke lett å overbevise felleskapet om å bruke penger på slik så den historien har sin naturlig forklaring. MEN vi sitter jo nå 7-10 stk med egne uttak og egne målere som har vært nokså kostbare, ca 20.000 for min del inkl ladestasjon med B-vern (min er den rimeligste, noen har dyre Salto stasjoner).

Noen har også bare rød Tesla plugg. Jeg hadde det selv, men tenkte at det var for j.. om det var min bil som skulle brenne så jeg har kjøpt ladsjon med B-vern i fjor.

Ang plasser så ja, det er faste med merket med leilighetsnr. Plassene er forskjellig og passer til hvilken heis folk skal ta etc og noen plasser er naturlig nok bedre enn andre så noe byttet på disse blir ikke mulig.

Jeg tenker at det blir feil å sanere de punktene som allerede er satt opp, samtidig må nok kanskje disse blitt satt inn på samme lastfordeling da disse 7-10 punktene har tilgang på mye strøm (11 kw hver) så jeg vil tror tilgangen på strøm utenom disse blir for lite til resten. Litt nyskjerrig på dette, da det vil bli et tema om en ny løsning påfører oss som var tidlig ute enda mer kostnad, det er jeg ikke helt klar for samtidig ser jeg at 11 kwh tilgangen kanskje går i det...

elektrolux

#5
Startkostnaden trenger ikke bli spesielt høy, noe som anlegget i vårt sameie med 96 P plasser viser.

Der kom felleskosten på 150 000 kr inkl mva som dekket internett og 2 x 22 kW kurser ( foreløpig på en 63A felles sikring ) lagt ut forbi samtlige P plasser og 18 000 kr for hvert punkt dekket av den enkelte bruker. ( Ytterligere besparelser for de som la inn bestilling innen 2 uker )

Snakker da selvfølgelig om det rimeligste systemet som er å oppdrive nemlig https://zaptec.com/elbillading-i-boligselskap/

Det finnes dyrere og mindre avanserte systemer på markedet, men Zapchargeren er suveren på slike anlegg. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA