Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil24.no: Nedsnødde og fastisede ladeluker for biler med ladeluken i front.

Startet av Klykken, torsdag 07. februar 2019, klokken 12:35

« forrige - neste »

Øyvind.h

Enig. Bak på førersiden synes jeg er best. Slipper å gå rundt bilen, slipper snøfokk som dekker bilen bak eller slaps som dekker bilen foran. Og man kommer veldig nære stolper når man rygger inn. Kort avstand fra luke til enden av bilen. Foran er bare klønete for meg og slet en del med snø/is der på Leaf.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Sitat fra: cra på mandag 11. februar 2019, klokken 12:56
Bak er bedre, fordi det er bedre (sikrere) å rygge inn på P-plass. Dette er kanskje den beste grunnen til å ikke ha luke i front.

:+1:

Derfor er plassering av ladeluken på e-tron også tåpelig.

Det er få ladeplasser som er designet slik at man kjører opp på siden av laderen slik man gjør med pumper med fossilt drivstoff.

Dermed må man kjøre inn mot lader (og håpe at kabelen er lang nok) og rygge ut i trafikken igjen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Oddaa

Sitat fra: Oddaa på mandag 11. februar 2019, klokken 13:54
Også i en trang garasje er luke bak å foretrekke. Kan selvsagt rygge inn, men mister da tilgang til bagasjerommet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Og også jeg mente «bak på siden». Klarer i verste fall å gå rundt bilen om det skulle være nødvendig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Trekkoppbil

Det jeg synes er mest problematisk hvis bilen har stått nedsnødd i lengre tid, er å komme til for å lade 12V-batteriet.
Jeg mener å ha sett biltema-lader som har plugg til sigarettenneruttak, så man kan lade batteriet uten å åpne panseret.

Beckern

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 11. februar 2019, klokken 19:19
Det jeg synes er mest problematisk hvis bilen har stått nedsnødd i lengre tid, er å komme til for å lade 12V-batteriet.
Jeg mener å ha sett biltema-lader som har plugg til sigarettenneruttak, så man kan lade batteriet uten å åpne panseret.

12V Batteriet er jo lite på elbiler og kan lett lades med små vedlikeholdsladere. En 2A lader holder lenge og vil kunne kobles via sigarettenner uttaket.
Et alternativ er å høre med mc verksted eller finne smartlader med diverste tilkblingskabler. Sett bort eller ta jobben med å montere tilkoblingskabel til batteri en gang. Deretter bruker du hurtigkobling til lader ved behov senere. Vanlig på MC som trenger vedlikeholdslading over vinteren. Mange opplagsplasser moterer slikt som en del av legringsprisen.

geear

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 11. februar 2019, klokken 19:19
Det jeg synes er mest problematisk hvis bilen har stått nedsnødd i lengre tid, er å komme til for å lade 12V-batteriet.
Jeg mener å ha sett biltema-lader som har plugg til sigarettenneruttak, så man kan lade batteriet uten å åpne panseret.
Hvorfor skal du komme til for å lade 12V-batteriet?

TorT

Ja den her skjønte ikke jeg heller. Et panser må det jo være mulig å få åpnet selv om det er vinter.
En må jo uansett åpne for andre ting. Spylevæske, sjekke olje for de som gjør sånt, kaste et blikk på bremsevæske og kjølevæske.
Spylevæske kan vel under de værste forholdene være opptil flere ganger om dagen, spesielt på biler med lyktespyling.
Jeg har vel kanskje en gang hatt problemer med å få opp et panser, og da var vaieren røket. Hadde ingenting med vinter å gjøre.
Og vedlikeholdslading av 12V batteri kan vel neppe være oftere enn en gang i måneden, eller?

geear

Sitat fra: TorT på onsdag 13. februar 2019, klokken 19:43
Og vedlikeholdslading av 12V batteri kan vel neppe være oftere enn en gang i måneden, eller?
12V lades nesten konstant på en elbil, så det er ingen behov for vedlikeholdslading om bilen fungerer som den skal, det gjør bilen selv. Minimum under lading av bilen, og når bilen brukes, noen lader også fra høyspentbatteriet når bilen står parkert (Tesla)...

ladov

Synes ladeporten på Zoe er håpløs i snøvær. Den gaper oppover og samler opp en skikkelig dynge. :(

Har prøvd å legge et håndkle over men det ble klissvått, trenger noe mykt som ikke trekker vann..


Eller så kan jeg selge hele bilen, la det bli noen andres problem(tm). :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Speeder

Sitat fra: ladov på onsdag 13. februar 2019, klokken 22:31
Synes ladeporten på Zoe er håpløs i snøvær. Den gaper oppover og samler opp en skikkelig dynge. :(
Har prøvd å legge et håndkle over men det ble klissvått, trenger noe mykt som ikke trekker vann..
Sitteunderlag...
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TorT

Sitat fra: Klykken på mandag 11. februar 2019, klokken 15:29
Bak tror jeg er verre enn frem. Alle mine biler klabber på skikkelig bak på vinteren... Siden er desidert det beste, der fossilbiler har drivstoffluken.
Vanlig bil:


Når jeg ser dette bildet, tenker jeg muligens litt motsatt av enkelte her inne.
Dette viser jo at lading i front er å foretrekke. Kjør front inn mot lader.

Man kan jo tenke seg en bil som ser slik ut skal rygge inntil noe. Kamera virker garantert ikke. Eventuelle ryggesensorer? Tja.
Etter at man er koblet til og lader, kan man gjøre rent kamera og eventuelle sensorer, så man er klar når man skal videre.

Hvis det er fullstendig umulig å designe ladeluke i front som virker under alle forhold, så får en ta det på forskjermen, og heller lage forskrifter som krever lange nok ledninger. Har sett noen Ipacer som har stått ekstremt nærme, og likevel hatt kraftig strekk i ledning.

Og når det gjelder parkering langs fortau, så er løsning i front god fordi en kort ledning vil nå, om en har fortau på høyre eller venstre side av bilen.

En skal jo ikke så langt av gårde på bilferie, før noen insisterer å kjøre på gærne siden av veien..
Det henger visst igjen fra den tiden man reiste til hest, og man holdt til venstre når man møtte noen.
Da var sverdhånda fri hvis den møtende hadde skumle hensikter. 
Svenskene tok jo heldigvis til vettet. Var det 1967?

geear

Vi kan iallfall være enige om at i-Pace og e-tron sine ladeplasseringer er de verste av alle, ok da, e-Crafter er enda verre, selv om de unngår nedisingsproblemet til de med luke i front. Både front og begge sider bak er bedre i mine øyne. Selv foretrekker jeg Tesla sin løsning. Har aldri hatt problem med den, og siden de er så langt bak er kablene lange nok selv med skistativ på kroken. Litt kødd å se noe med ski bak, men er til å leve med. e-Golfen sin funker også greit, men er på feil side, og i motsetning til Teslaen så har ladekabel frosset fast et par ganger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA