Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil24.no: Nedsnødde og fastisede ladeluker for biler med ladeluken i front.

Startet av Klykken, torsdag 07. februar 2019, klokken 12:35

« forrige - neste »

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Burger

Leaf har ladeluke i front og virker som de har fått det til. Sliter mer med i3.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Klykken

Har egentlig aldri hatt problem med i3en vår. Koster bort snøen de gangene den har stått ute og ladet.
Går alltid greit å få åpnet ladeluke etter kjøring i snødrev i alle fall.

På Teslaen har det vært litt knot å få åpnet luka noen ganger, men bare dytte litt ekstra på luka, så kommer den seg. :)

Men kan forstå at det er vanskeligere å få dette bra på biler med ladeluken i front. Egentlig merkelig at de velger å ha den der i utgangspunktet, spør du meg...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

cra

Enda en god grunn til ladeluke i bakenden. :D Ikke noe stort praktisk problem på vår Leaf, men det hender seg en må fjerne noe snø og is etter at den har ladet og er nedsnødd, smelta, frosset, smelta, frosset og nedsnødd igjen i løpet av vestlandsnatta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TorT

Jeg synes ladeluke i fronten er suverent best ergonomisk. Kjøre inntil lader, og lade. Enkelt og greit.

At det gir problemer under enkelte forhold med snø og is er dessverre en sannhet. Men det bør jo være mulig å fikse for kompetente ingeniører.
Har jo selv Kona, og er jo absolutt ikke fornøyd med den ladeluka under skikkelige vinterforhold

Jeg ser jo selvsagt at det er forskjell når man har kjørt, og kommer inn til lading.

Allerede på 1960 tallet utviklet man Concorde i Europa, og fikk til en månelanding i USA.
Skulle det liksom være så uoverkommelig å få til en ladeluke i våre dager?

@cra  Skulle det være noen som helst forskjell på en bil som står og lader utendørs, at ladeluke er i front, og ikke på siden?
Leaf har jo ladeluke som er hengslet slik at luka delvis lager et lite tak, som til en viss grad skjermer ladeporten.
Alle andre biler jeg kommer på i farten har jo sidehengslet ladeluke. Som er enda mer åpen mot elementene.

Sitat fra: cra på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:15
Enda en god grunn til ladeluke i bakenden. :D Ikke noe stort praktisk problem på vår Leaf, men det hender seg en må fjerne noe snø og is etter at den har ladet og er nedsnødd, smelta, frosset, smelta, frosset og nedsnødd igjen i løpet av vestlandsnatta.

Amoss

Sitat fra: TorT på fredag 08. februar 2019, klokken 18:35
Allerede på 1960 tallet utviklet man Concorde i Europa, og fikk til en månelanding i USA.
Skulle det liksom være så uoverkommelig å få til en ladeluke i våre dager?

Min første bil - en tidlig '60-taller - hadde bensinpåfyllingen gjemt bak registreringsskiltet bak. En genial løsning som jeg har savnet på samtlige av mine senere biler. Hadde fungert minst like godt for lading, bare snudd det slik at ladepluggen var dekket av skiltet istedet for å vippe skiltet ned som det var på denne bilen.
Model S 85D

Vollis47

Sitat fra: Amoss på fredag 08. februar 2019, klokken 20:42
Sitat fra: TorT på fredag 08. februar 2019, klokken 18:35
Allerede på 1960 tallet utviklet man Concorde i Europa, og fikk til en månelanding i USA.
Skulle det liksom være så uoverkommelig å få til en ladeluke i våre dager?

Min første bil - en tidlig '60-taller - hadde bensinpåfyllingen gjemt bak registreringsskiltet bak. En genial løsning som jeg har savnet på samtlige av mine senere biler. Hadde fungert minst like godt for lading, bare snudd det slik at ladepluggen var dekket av skiltet istedet for å vippe skiltet ned som det var på denne bilen.
Var det en Chevrolet? Det var slik på min fars 1960 modell Chevrolet Biscayne.

En perfekt plassering for en ladekontakt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amoss

Sitat fra: Vollis47 på fredag 08. februar 2019, klokken 20:58
Var det en Chevrolet? Det var slik på min fars 1960 modell Chevrolet Biscayne.

En perfekt plassering for en ladekontakt.

Hehe, skulle så klart ønsket at jeg som fersk førerkorteier hadde hatt råd til en klassisk Cheva, men nei, var nok bare en '62 Ford Zephyr mkIII.
Model S 85D

Ansjosfilet

Nasa har jo rotet bort tegningene som skal til for å lage en like kraftig rakett som den i 1969. Kanskje de har rotet bort tegningene for ladeluker også. 
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

cra

Sitat fra: TorT på fredag 08. februar 2019, klokken 18:35
Jeg synes ladeluke i fronten er suverent best ergonomisk. Kjøre inntil lader, og lade. Enkelt og greit.

Bak er bedre, fordi det er bedre (sikrere) å rygge inn på P-plass. Dette er kanskje den beste grunnen til å ikke ha luke i front.

Sitat fra: TorT på fredag 08. februar 2019, klokken 18:35
@cra  Skulle det være noen som helst forskjell på en bil som står og lader utendørs, at ladeluke er i front, og ikke på siden?
Leaf har jo ladeluke som er hengslet slik at luka delvis lager et lite tak, som til en viss grad skjermer ladeporten.
Alle andre biler jeg kommer på i farten har jo sidehengslet ladeluke. Som er enda mer åpen mot elementene.

Utforming på luken har antakelig mer å si enn plassering, men med luke i front soper du jo inn alt hvis du er uheldig å kjøre med den åpen. "Taket" som luka på leaf lager gjør at det ikke er så mye snå på pistolen når du skal ta den ut, men det kommer rikelig med snø og is inn i den luka uansett; det raser ned mellom luke og panser rett som det er, og det baller fort på seg om man ikke er flink til å koste vekk alt. Så smelter det og fryser om hverandre.

På Teslaen er det noe snø på pistolen når man kobler fra, men så langt har jeg aldri hatt snø inni ladeporten. Ei heller på min første Tesla som ikke lukker luka selv. Glemte å lukke luka en gang utenfor Trondheim i tett snøkave. Ikke noe snø på plasser det ikke skulle være.

Luka på Leafen kan godt finne på å være nedsnødd og innefrosset fordi den er for lite vertikal og det legger seg snø der.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Beckern

Sitat fra: Burger på torsdag 07. februar 2019, klokken 12:38
Leaf har ladeluke i front og virker som de har fått det til. Sliter mer med i3.

Jeg sliter laaaangt mer med Leaf 2018 enn med i3.

Og lading bak er sikrere.

Oddaa

Også i en trang garasje er luke bak å foretrekke. Kan selvsagt rygge inn, men mister da tilgang til bagasjerommet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Klykken

Bak tror jeg er verre enn frem. Alle mine biler klabber på skikkelig bak på vinteren... Siden er desidert det beste, der fossilbiler har drivstoffluken.
Vanlig bil:
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

cra

Sitat fra: Klykken på mandag 11. februar 2019, klokken 15:29
Bak tror jeg er verre enn frem. Alle mine biler klabber på skikkelig bak på vinteren... Siden er desidert det beste,

Ja, bak på siden er vel det jeg mener også. :). Veldig fornøyd med Tesla sin variant så langt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA