Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"L" for øvelseskjøring

Startet av Espen Hugaas Andersen, torsdag 07. februar 2019, klokken 09:15

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Hva er den beste løsningen for dette på Model X?

Tror ikke de vil fungere særlig bra å ha det i bakruta, pga spoiler og sotet glass, så den bør være på utsiden. Magnetisk fungerer vel ikke, ettersom det er aluminium. Teip ønsker jeg ikke å ha på lakken.

Sugekopp er en løsning, men det ser ut som den man får kjøpt med sugekopp hos Clas Ohlson er tiltenkt å ha i bakruta. Vet ikke om man kan fikse litt på den slik at den fungerer fint å ha på utsiden.

Seasucker med en L teipet fast bør absolutt fungere, men virker som fullstendig overkill. (Må i så fall kjøpe en seasucker.)

Kanske det går an å montere hengerfestet, og så feste L på hengerfeste? Er det innafor?

Noen som har en veldig god løsning?  :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AndreasRingdal

Likte den hengerfesteløsningen. Kanskje det er marked for avtagbar L-Holder for hengerfestet .

Stripse fast under skiltet, evt mellom skilt og spoiler festet i begge deler.

På innsiden av bakgruten med ledlys bak da synes den gjennom ruten.
Denne er litt stor men samme prinsipp. https://www.24hshop.no/hjem-fritid/ovrigt-hjem-fritid/ovrig-fritidsprodukter/ritplatta-led-baklyst-a4

Spent på hva du ender med. Har heldigvis tre år til før det blir øvelseskjøring hos oss.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Espen Hugaas Andersen

Strips til skiltholderen er kanskje den beste ideen hittil, syns jeg. Har en magnetisk som jeg kan lage to hull i, og så kan den henge under skiltet. Eneste er at det blir litt upraktisk å ta det på/av. Men en pose strips og en avbiter, så er det uproblematisk.

Det forutsetter riktignok at det er noen gode steder på skiltholderen å feste stripsene, men det tror jeg det er.

Takk for den ideen - noen andre ideer? :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electrix

Et eller annet L-skilt på pinne og en slangeklemme rundt henger-festet burde fungere bra, og i tillegg se litt morsomt ut  :)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Orbit

Uprøvd idé: TO magnetskilt, ett på innsiden og ett på utsiden av bakruta. Tanken er at de vil tiltrekkes hverandre (og en ser selvfølgelig bare det utvendige skiltet).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

cra

To magneter er ikke en dårlig ide, men jeg tror magnetskiltene i seg selv blir for svake. Noen skikkelig kraftige neodymmagneter på hver side vil kanskje gjøre susen, men da skal man være meget forsiktig når man setter ting på plass; magneter har en tendens til å aksellerere stygt når de nærmer seg hverandre!

Veldig kraftig magnet på innsiden som man først henger opp med sugekopp e.l. og så skiltet på utsiden kan kanskje fungere. Her må det forskes! Er midt i øvelseskjøring selv (med TMS), og har så langt løst det med sugekoppskile på innsiden. men pga flat bakrute ramler det lett av, så jeg må stikke det nedom kanten på dekslene innvendig for å ha en sjans.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cr

Jeg brukte sugekoppvarianten de selger på Clas Ohlson til rundt 50 kroner. Man kan ta av selve sugekoppen og snu den for å feste på utsiden av bilen. Pleide å ha den på bakruta, men man må passe på at det er tørt, og at man plasserer den lille "flappen" på sugekoppen nedover slik at vinden ikke kan trenge seg under og løsne festet. De sitter overraskende godt om man passer på det overnevnte, selv i hastigheter på rundt 110 km/h.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cr på torsdag 07. februar 2019, klokken 10:47Jeg brukte sugekoppvarianten de selger på Clas Ohlson til rundt 50 kroner. Man kan ta av selve sugekoppen og snu den for å feste på utsiden av bilen. Pleide å ha den på bakruta, men man må passe på at det er tørt, og at man plasserer den lille "flappen" på sugekoppen nedover slik at vinden ikke kan trenge seg under og løsne festet. De sitter overraskende godt om man passer på det overnevnte, selv i hastigheter på rundt 110 km/h.
Prøvd det på vinteren? Mistenker at sugekoppen ikke vil fungere like bra når det er -15C.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kaiat

Så en TMX på øvelsekjøring her om dagen. Der var L'en teipet på utsida av bakruta.

cr

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. februar 2019, klokken 10:52
Sitat fra: cr på torsdag 07. februar 2019, klokken 10:47Jeg brukte sugekoppvarianten de selger på Clas Ohlson til rundt 50 kroner. Man kan ta av selve sugekoppen og snu den for å feste på utsiden av bilen. Pleide å ha den på bakruta, men man må passe på at det er tørt, og at man plasserer den lille "flappen" på sugekoppen nedover slik at vinden ikke kan trenge seg under og løsne festet. De sitter overraskende godt om man passer på det overnevnte, selv i hastigheter på rundt 110 km/h.
Prøvd det på vinteren? Mistenker at sugekoppen ikke vil fungere like bra når det er -15C.
Ja, fungerte helt fint så lenge man passet på å tørke av ruta der sugekoppen skulle sitte. Jeg kjøpte tre stykker ettersom jeg trodde de ikke skulle vare så lenge, men mistet kun en i fjor sommer da jeg glemte å vende siden med "flappen" nedover. Et lite tips: plastikken knekker lett når man setter sugekoppen inn igjen for å bytte side, lurt å være forsiktig (snakker av erfaring).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: cr på torsdag 07. februar 2019, klokken 12:56Ja, fungerte helt fint så lenge man passet på å tørke av ruta der sugekoppen skulle sitte. Jeg kjøpte tre stykker ettersom jeg trodde de ikke skulle vare så lenge, men mistet kun en i fjor sommer da jeg glemte å vende siden med "flappen" nedover. Et lite tips: plastikken knekker lett når man setter sugekoppen inn igjen for å bytte side, lurt å være forsiktig (snakker av erfaring).
OK, takk for tipset. Da tror jeg jeg prøver dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Kanskje spe på med noe "lærertyggis" i nedkant for å unngå bevegelse? Det burde minske sjansen for at det løsner. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

np

NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OhmPaPa

Så en TMS hvor L'en hang ved venstre baklykt. Tenkte den var festet til noe som lå i klem i bakluken? I såfall går vel det samme på TMX?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA