Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med instrument:( Kan jag använda instrument från 2011 modell?

Startet av engolf, torsdag 07. februar 2019, klokken 09:00

« forrige - neste »

engolf

Hej igen,
trodde inte det skulle inträffa, men here I am:(
När jag monterade timern till webaston tog jag ut instrumenthuset för att kunna dra ström och ledningar, vilket resulterade i att jag skadade kontakten på själva instrumenthuset. Ledningen på baksidan är så kort, så jag försökte dra ut kontakten med en tång, vilket resulterade i att plasthöljet som sitter runt kontakten delvis gick av, och ett par av kontaktpinnarna blev böjda. Jag rättade ut pinnarna, satte i kontakten och trodde att så länge jag inte rör den igen kommer det gå bra. Men häromdagen försvann instrumentbelysningen för en kort stund och igår kväll slocknade hela intrumentet när jag körde på ojämn väg. Det kom tillbaka efter ett par försiktiga slag på toppen, men så kan jag inte ha det. Jag ser det finns en del brukta instrument på finndel, men undrar om ett från årsmodell 2011 passar direkt på min bil? Behöver det kodas in/programmeras? Min iOn är tillverkad sent 2013...


engolf

Hm, jag trodde mätarställningen lagrades i bilens ECM.
Men oavsett finns det två instrument på finndel med nästintill identisk kilometerställning som min, den ena är från 2011 årsmodell och kostar 1250kr, och den andra är från 2013 och kostar 3750kr...
Om den från 2011 fungerar i min bil vore det kalas.
Jag har också pratat med norsk speedometerservice, och fick prisförslag på ca 2000-2500 för att öppna instrumentet och löda in ny kontakt.
Går det eventuellt använda instrument från en Citroen eller Mitsubishi?

alda

Det är ju bara dålig kontakt, behöver väl inte byta ut hela instrumentpaketet för det? Borde gå att fixa kontakten/byta ut den evt? Du riskerar ju annars att problemet kvarstår om du sätter in nytt instrument...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

engolf

Jag vet att det är dålig kontakt, och garanterat på grund av de deformerade pinnarna:( Jag har en känsla av att de kommer knäckas om jag försöker ta ut kontakten igen, det är därför jag vill ha en plan B i tillfälle det skulle hända. Det är inte säkert bilen kommer fungera utan instrumenthuset, och den behöver jag dagligen. Så nu blir det antingen brukt instrument, eller reparation av det gamla.

elekTrond

Tok du bilder av skaden? Har du ingen polare med lödkolv? Har fagbrev i elektronikk, så er ørlite nysgjerrig på om det kan fikses lett. Trillingfolk liker ikke bruk-og-kast, gjør vi vel? ; )

Kontakt teknisk avdeling hos Mitusbishi og spør om det med bytte av instrumentcluster. For meg ser det ut som det kun er service-lampa/indikatoren som påvirkes av et bytte, iflg. avsnittet i manualen kaiat lenker til. Hos meg står det bare "ooooo" ell.no siden jeg tar servicene sjøl.

PS! I gamle dager måtte du i Norge kontakte forsikringsselskapet og si fra om bytte av speedometer samt ny km.stand. Sjekk ut hva som er praksis i dag før du evt. bytter. Veldig greit med korrekt dokumentasjon mtp. videresalg av bil ved avvik i km.stand.
'13 Mjau

engolf

Tack för nyttig info!
Jag väntar på svar från en bildemontering, förhoppningsvis svarar de i morgon.
Jag vågar inte ta ut den gamla, behöver bilen i stort sett dagligen. De två pinnarna böjdes precis vid roten, och när jag rättade ut dem verkade som om kunde knäckas när som helst (mjuk metall, säkert aluminium). De står också så tätt inpå varandra, så det är nog inte bara ta fram en vanlig lödkolv.
Jag kan sända in den och få in nya pinnar, men det är bara en del av problemet, för plastdelen som själva kontakten ska klickas in på är delvis borta, så just nu är det bara friktion som håller kontakten på plats:(
Jag återkommer med uppdateirng.

engolf

Jag tror faktiskt det kommer lösa sig:)
Efter att ha tittat på bilder av instrumnethus på finndel insåg jag att den avbrutna plastdelen är en del av bakre plastkåpa som lätt kan flyttas över. Ingen bildemontering jag var i kontakt med ville dock sälja den lös, så jag beställde det billigaste instr.huset, som förhoppningsvis kommer i posten i morgon. Min storebror kommer på besök nästa vecka, och han är en races i att löda (i tillfälle det blir nödvändigt), så nu är jag inte längre bekymrad:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA